Svenska foder
Har en del frågor angående foder. Ger svenska foder till mina kaniner, dels för att det är det dem fått från sina uppfödare samt att vi alltid kört med det. Men, har sett på sistone att folk tycker det är dåligt?
Vilka värden ska kaninernas foder ha?
Vilka värden ligger svenska foder på?
Vilket foder föredrar ni och tycker är bäst för kaninen?
Vet ungefär vad för värden de ska ligga på, men aldrig fått direkt svar.
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Jag har också det men jättemånga säger att det är dåligt. Min uppfödare rekommenderade det och jag litar på henne. Jag vet inte om värderna. Innan hade vi något som heter Stampe men uppfödaren kör med det andra till över 100 kaniner och vi tycker att det funkar. Visserligen är min kaniner lite överviktiga, men det beror inte på fodret! Men ena kanin tröståt för en förlorad vän och den andra älskar mat! Ge i lagom mängd så ska det gå bra. Och jag vet att detta inte är ett direkt svar men vi är i samma situation och det känns bra att dela med sig =)
MVH Celina
Mina kaniner är inte överviktiga. Min hane får 0,5 dl och min hona får 0,7 då hon fortfarande växer. Det fungerar super bra och dem verkar gilla det. Dock, så är jag ju inte så värst sugen på att ge ett foder som KAN ge komplikationer, eller om det finns ett bättre. Vill ju att mina kaniner ska få det bästa av det bästa, utan några extra risker.
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
Jag använder Stampe och det är helt okej enligt mig. Jag ger min hona sammanlagt 0,5 dl per dag. Stampe har ju sitt rykte, vissa gillar, vissa hatar. :) men min kanin får alltid det bästa av det bästa! Något som jag tycket är viktigt är att fodret är från Sverige, det är typ inte gjort någon annanstans i världen! På min blogg har jag ett inlägg om Stampe, där står det vad det innehåller. Just det inlägget ligger högst upp.
#3 Kaninen i bloggen är överviktig, vilket tyder på att kaninen antingen får för mycket pellets eller fel sorts pellets.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Vilka värden ska kaninernas foder ha?
Fiberhalten ska ju vara så hög som möjligt men man säger väl att den minst ska vara runt 18% men gärna överstiga 20%. Protein runt 13- 15% och fett 1,5-3% men helst under 3%.
Vilka värden ligger svenska foder på?
Svenska foders djur o natur ligger på 14% fiber, 14,5%protein och 4% fett. För lite fiber och alldeles för mycket fett.
Vilket foder föredrar ni och tycker är bäst för kaninen?
Jag har själv utfodrat med svenska foder några år, ibland utblandat med Rabbit Royal har då trott att detta har varit utmärkt fodring. Men som du ser på värdena, håller inte svenska foder måtten, inte heller rabbit royal, dock är det något bättre. Tyvärr säljs det överlag inga bra svenska pellets som har tillräckligt bra värden. Dock säljer tyskland många bra pelletssorter. Jag ska själv om några dagar börja utfodra med "JR farm grainless"(från zooplus.se) som har rekommenderats här på kanin.ifokus och som har bra värden( runt 21% fiber och 2,9%fett). Dock lite för lite protein, 11% men det är svårt att hitta foder som är bra på alla punkter. Ett högt fibervärde, är det viktigaste.
Finns många andra bra foder som rekommenderas här på sajten, finns massor av fodertrådar. Dock så är ju oftast ett bra foder dyrare än dessa billiga svenska. Men jag tycker det är värt det.
#4 ursäkta? Min kanin råkar väga 1,7 kg. En fråga, är det du som ställer MIN kanin på en våg varje vecka, nej. Därför är det väldigt otrevligt av dig att säga så när du inte har EN enda aning.
#6 Exakt!!! Ägaren vet bäst!
MVH Celina
#7, ja :)
Kopierar ett inlägg som jag skrev tidigare: Alltså med foder som Stampe och Carrier är nog inte problemet att det är svårt att hålla hullet. Det finns flera andra dåliga saker med dem. 1. För mycket fett. Det innebär inte alltid att kaninen blir fet på utsidan, men runt dess organ sätter det sig ofta för mycket fett, vilket inte alls är bra. Det ökar risken för massor av olika sjukdomar och förkortar ev deras liv. 2. På tok för lite fibrer. En kanin är byggd för att äta mycket av den varan, och i ett bra foder bör det finns minst 20 %. Det kan ge allvarliga magproblem om de inte får i sig tillräckligt. Jag tror faktiskt att detta är en av de stora orsakerna till att allt för många kaniner dör unga. 3. Nästa dåliga sak är att det finns spannmålsprodukter, soja och en massa andra onaturliga saker i dem. Inget av detta påverkar kaninens mage på ett bra sätt. Sedan finns det ett antal andra saker som inte är bra, men jag orkar inte räkna upp dem alla. Och nu till TS frågor: 1. Fett: 1,5-2 % till sällskap. Något högre till långhåriga raser, men inte över 3 %" Fibrer/växttråd: så högt som möjligt. Över 20 %. Protein: 12-15 %. Till sällskap skulle jag ha ca 13 %, inte högre. Dock beror ju detta på vad det är för ras också. Kalcium: 0,6-0,8 % till vanliga kaniner, till digivande högre. 2. Jag tror de ungefärliga värdena ser ut såhär: Fett: 5,3 % (jättehögt) Fibrer: 12,0 % Protein: 14,5 % Kalcium: 0,9 % Kolla annars på din säck så står det där. 3. Jag använder Wiesenflakes blandat med spannex lusernpellets. Det funkar toppen. Dock kan man endast beställa det i riktigt stora säckar. Men Meister lampe, Jr farm, cuni complete och oxbow är andra bra foder.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Halloj blev lite inspererad av er. Kör Selective eller Cuni complete men har nu beställt Jr Farm grainles complete efter att hört om detta här.
Tyckte att priset var bra och tänker blanda detta med det vanliga och testa vad Curman tycker.
Vet att man inte skall byta hur som helst men blandar i lite och ser vad han tycker och är det bra så byter jag till detta. Köpte en ny höhäck också med ett tak på. Tycker att det är svårt med höhäckar när man har utebur. Har en inne i hans övervåning på buren från ikea. Men han äter inte gärna från den… Annars ligger det hö som han också myser i och äter av.