Ta hem nya kaniner
Om ett par veckor ska jag hämta hem två ungar från en annan uppfödare… Några av de jag har hemma nu bor ute och några bor i garaget utan värme… Jag har några lediga burar på båda ställena… Men jag vill ju inte sätta dit de nya förän jag vet att de inte bär på några sjukdomar! Hur hade ni gjort? Har två vanliga 120 burar som jag brukar använda till nya kaniner, men kan jag ställa dem i garaget bredvid de andra kaninerna? Vilka sjukdomar e luftburna? Eller ska jag ställa de nya kaninerna i en annan del av garaget? (de e en dörr emellan) Vill gärna har tips? och råd när det gäller isolering av nya kaniner för att förhindra att de andra skulle bli smittade om de nya e sjuka, vilket jag inte tror men bättre att ta de säkra före de osäkra :)
Jag tycker alltid att tar man kaniner från söder om stockholm så ska man ha hela sitt bestånd (även de nya kaninerna) vaccinerade mot RVHD så att du slipper den smittan som följer med även vaccinerade djur och är väldigt smittsam.
Jag brukar inte isolera kaninerna i övrigt, utan sätter dem i kaningården och jag har aldrig haft några problem.
Jag har ingen möjlighet tat isolera så de nya får bo direkt i kaningården.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ok :)