Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 915 ggr
Suskiv
0

När kan man kastrera?

Har en snart 6 veckors hane som kommer att stanna. Eftersom vi inte ska avla på honom och inte vill få tjuvparningar så vill jag att han kastreras. Hur tidigt kan man kastrera. En tanke är att han sen ska få dela bur med vår rexhona (hur snäll som helst så det borde gå bra) så vi vill gärna kastrera så tidigt som möjligt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

zezagena
1

Kastration av hane kan göras eg så fort testiklarna vandrat ner, ca 4-5 mån ålder Flört

skuttis88
0

Vi kastrerade vi 8 veckor tror jag… Annars kan du ringa vetrinären och fråga =)

MVH Celina

Fridaaaa
0

#2 Då hade inte din veterinär bra koll, före 3 månaders ålder ska man inte kastrera, för före dess har inte kulorna vandrat ner

4-6 månaders ålder skulle jag säga och uppåt :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#3 Jag har haft en hane som blev könsmogen vid 7 veckor, så visst kan de det.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#4 Det är dock väldigt ovanligt. Så det är ju inget man rekommenderar att kastrera före 3 månaders ålder.

zezagena
0

7-8 v ålder är mkt ovanligt men finns fall med mogna småhanar =/ dock har testiklarna knappast vandrat ner i pungen vid den åldern o att ta bort testiklarna i buken görs inte.  En del hanar kan vara sena o kanske först vid 8-10 mån..

#4 hur märkte du att din 7v könsmogen? red han på de andra ungarna? el såg du penis-spetsen vara mogen/klar?

skuttis88
1

Jag tror att jag var fel ute… JAg tänkte nog på att det kostade 800 kr =)

MVH Celina

dermot
0

#5 Jag menade inte det som en rekommendation till att kastrera, utan att du sa att kulorna inte trillar ner före 3 månaders ålder.

#6 Kulorna var nere. Gick igenom ungarna som vanligt och där fanns de. :P

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

bustjejen
0

Som andra säger här, så kan man kastrera så fort kulorna är på plats. Mina kaniner var 11-12veckor när de kastrerades.

Fridaaaa
0

#8 Det är det allra vanligaste, aldrig hört om en hane som hade haft kulorna nere före 10-12 veckors ålder :)