Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 904 ggr
skuttis88
0

Varför gör de så?

Mina kaniner bor i varsin bur och har varsin hörntoalett. Hankaninen välter eller gräver ut ströet nästan varje natt och honan ibland. Vi märker det på morgonen och det är ganskatröttsamt att behöva städa hela tiden. Vi har provat att sätta en planka framför baksidan av lådan och sedan borrat fast plankan i väggen. Men de rycker bort lådan. Vi ger dem kvistar flera gånger i veckan. De är ute varje dag så jag förstår inte vad det är. Någon som vet?

MVH Celina

slarvigt
0

Min kanin brukar också hitta på lite sådana hyss på nätterna. Ofta ligger det hö eller strö runt hela buren och man ser tydliga spår av rejsande här och där :P De är ju ganska aktiva på nätterna och kan nog bli lite uttråkade gissar jag :)

AkaiTsuki
0

De gör hyfs på natten för att då är inte ni vakna och kan underhålla dem, kaniner är trots allt gryning/skymmningsdjur och är mest aktiva på morgon/kväll

Vissa kaniner är helt enkelt busigare än andra, min förra gjorde också så. Fast då tog jag ståltråd och satt fast toan i gallret, fast då började han gräva ut det istället för att välta ut det. Jag stog ut med det trots att jag tyckte det var jobbigt

Fast du kan typ

• Lägga in tunnlar (sålänge de inte tuggar på dem)
  • Aktiveringsbollar med godis i
  • Toarulle med godis i
  • Pinnar som hänger i taket så det är svårar att tugga vilket gör dem med sysselsatta under längre tid
  • Bollar av hö med godis i
  • Sprida ut godis i buren så de får leta

Kommer inte på mer för tillfället

//Joanna

fossingen
0

Kaniner har en tendens har böka som de vill ha det, de kan rycka och slänga omkring saker hur som helst, kaninen kanske inte gillar toalådan helt enkelt och stör sig på den.

Populärast hos kaniner är hus i naturträ, de kan de klösa och bita och äta på samtidigt som de kan gå in eller sitta på.

skuttis88
0

Han har en uppochnervänd pall som han sover och vilar sig i. Han har också grenar som sitter fast på gallret. Han ogillar nog inte lådan för han använder den även om den är mitt i buren. #2 var många bra förslag men problemet är att han inte gillar godis. Han har en godisboll men han brukar bara busa med den ibland. Vi brukar lägga in såna rullar som toalettpapper sitter fast på men han busar aldrig med dem själv. Ibland får han kartonger och dem brukar han hålla på med men det är mest för att den är i vägen och han morrar på den så…
Iallafall man får nog prova sig fram och se, men ibland så kanske han inte kan motstå den superroliga toalådan!
Flört

MVH Celina

Tinycee
0

Mina kaniner brukade också flytta runt lådan förut. Men inte längre.

Min kanin har en aktiveringsboll som jag fyller med pellets då och då, och ibland även en liten godbit. Han äter även hö från en höboll, så det blir ju i sig lite krångligare. Han har även ett trähus som han gnager på om han inte har grenar att gnaga på i buren. Just nu har han äppelgrenar som han knaprar på till och från, en favorit hos honom :)!

Båda mina kaniner har blivit väldigt aktiverade under dagtid, och det är då de är som piggast. Framåt kvällen så sover de oftast. Så man har ju ställt om dygnet för dem lite :3

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

skuttis88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, min kaniner är ute nästan hela eftermiddagen varje dag och då borde de ju vara trötta… De älskar också äppelgrenar och körsbär är en annan favorit! Nu låter jag säkert korkad, men vad är en höboll d.v.s. hur gör man den? Kramar men bara en bolla av hö eller?

Tack!

MVH Celina

[hejhejnaffy]
0

En höboll är en boll av en slags tjock stålsråd eller något liknande som man hänger på gallret och stoppar hö i :)

Zofia89
0

Mina kaniner hatar toalåda så har skippat det… Direkt man lägger in en toalåda slänger de runt den och häller allt upp och ner… Har testat med olika strö också men inget duger att ha i en låda… Så som sagt har jag gett upp =D

skuttis88
0

Aha… Ja men en sån har jag sett många gånger men jag visste inte vad den hette! Tack!

MVH Celina