Hare
Det har legat en hare under en balkon i huset bredvid mig nu i två dar. i fredags när jag gick hem från skolan såg jag den första gången kring 12 tiden och då jag trodde de va en hårig sten eller stubbe (såg bara rumpan på den) så jag gick lite närmre för att kolla och såg att de va en hare, den brydde sig inte ett dugg om att jag var någorlunda så nära den, lyfte inte ens öronen för att lyssna som dom oftast gör, orkade inte störa den så jag gick in och när jag gick ut igen kring 4/6 tiden låg den kvar! så jag granskade den igen utan nån reaktion. I lördags var den borta men idag var den tillbaka och nu såg jag den kl 10, åkte iväg kring 2 och den låg kvar (höll på fota den som en tok men den brydde sig inte) sen kom jag hem kl 6 och den är kvar.
Eftersom huset stått övergivet sen sommarn kanske de är därför den tycker de är mysigt där men lite skumt tycker jag att de är att den inte verkar bry sig att man är "närgången", mor min började fundera på att den kanske är sjuk men de tror jag inte, den ser då frisk ut, men vad tror ni? :)
E det verkligen en hare? tycker öronen såg små ut…? tycker att den ser ut som en vilkanin… en stor. dessutom är väl harar oftast viltgrå eller sån viltbrunn eller om man säger så?
Så ser en hare ut
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Oj glömde att länka
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Tycker inte hellre att det ser ut som en hare, gissar på vildkanin. Men tanken slog mig även att det kanske är en kanin som rymt, då den inte är skygg? Dock är harar och vildkaniner inte mig starka sida så ^^
Åt andra sidan så rådfrågade jag nyss en som sett många harar, och det kan nog en!
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Tror att det är en kkanin som har rymt faktist för att vildkaniner är väldigt skygga, så jag gissar på en tam kanin, den ser desutom ut som en blandras
3# Förlåt var inte meningen att jag skulle skriva likadant´, men när jag skrev så var ditt kommentar inte med xD
Be dina föräldrar att fånga den, ge mat och vatten och sätta upp lappar, kanske någon saknar den, men va försiktig så att inget rovdjur skadar den, lycka till!
Ja asså jag vet inte riktigt, för något år sedan såg jag och min kompis en hare (på samma gård) den va stor väldigt stor, chinchilla färgad och jäätte små öron så ingenanin vad de var eftersom den va för stor för att va hare och för små öron och i vintras såg jag två st harar på min gård men liknande den på bilden fast vita, har även sett för några år sedan kanske 5st harar tillsammans och dom var nog i samma storlek och allt (har bara ett svagt minne av dom) men bor i kiruna och har aldrig sett vildkaniner här så de måste ju nästan va nå slags harar :o
Lungt, då är jag inte helt ensam om mitt tänk ;-) haha
ska testa gå ut med mat och se om den är intresserad av den och om den hoppar iväg ser man ju alltid på tassarna om de är en hare eller inte :)
Det där är nog ingen hare. Håller med #4. De har inte den färgen eller kroppsbyggnaden.
MVH Celina
7# Då är det en tamkanin, nästan 100% säker på att det inte är en hare..
Samtidigt är det ju inte bara att fånga in den, om det är en vildkanin eller en hare. Tror inte att man får det (?). Men det går ju att försöka att locka med något, tillexempel pellets i en skål, om det är en tamkanin som rymt bör den ju reagera och tänka "mat". Går ju även att sätta fram skålen, låta den vara i några timmar och sedan se om den ätit upp?
Jag tycker inte att det ser ut som en "tamkanin". Utséendet ser för vilt ut tycker jag.
Vilkaniner eller harar brukar inte sitta still och när de ser eller hör någon brukar de skutta iväg.
MVH Celina
12# Nej det få man inte, men hon kan fånga in den, ta bild lite snabbt, kolla om det är en tamkanin,är det nte så kan hon släppa ut den igen, för det kan va nån som saknar den och om den är ensam ute kan någon katt,räv eller något äta upp den :(
Detta är en vildkanin, och den liknar fortfarande en hare. Mindre öron bara (som på TS bild).
Den kan säkert vara i chock eller skadad på något sätt. Det är ju inte lätt att veta om ett främmande djur sådär.
*ingenting*
gick ut med lite pellets och sallad men den var inte kvar, kollade runt huset och gården men såg den ingenstans så får hoppas den kommer tillbaka imon men de enda som oroar mig är att de är rätt så mycket lösa katter i dehär området!
tycker också den har lite för "vilt" utseende och att den verkar vara för stor för en tamkanin och tror inte de är så många i kiruna som har jätte raser men samtidigt när den va så lugn, är något så förvirrad..
#19 kommer den tillbaka hade jag varit så pass taskig att jag petat till den med typ en sopkvast eller något bara för att se om den reagerar på ett friskt sätt, tycker det är skumt att den håller sej så nära människor om den vore vild.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#20 haha ja jag får nog nästan ta och göra de!
tänk så har den harpest då? eller är de något som får dom att må dåligt?
Jag tycker inte färgen stämmer för att vara en hare eller vildkanin, dock är ju bilden mörk och den är inte särskilt nära. Skulle du kunna ta en ny? Kan du jämföra hur den såg ut med andra bilder? Chinchillafärgade är dock inte vildkaniner eller harar. Försök se om det är en tamkanin eller inte. Är den vitfläckig i ansiktet eller är det bara bilden som luras? Men testa att peta på den med en kvast, reagerar den inte och du har kommit fram till att den är vild får du ringa till viltrehabiliterare så får dem komma och hämta den.
Det kan inte vara en skogshare som håller på att byta till vinterpäls då? Skogsharen har mindre öron än fältharen, och såg du två helvita som påminde om den här i vintras kanske det är så? Svårt att säga utan bättre bild. :/ Men vet inte om det finns vildkaniner i Kiruna på samma sätt som neråt i landet?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Vildkanin är det definitivt inte. Jag har aldrig hört talas om vildkaniner så långt norrut som i Kiruna och här i Lycksele (södra lappland) är det för nordligt för dem så de lär ju inte finnas där heller.
Jag tycker den likanar en skogshare
http://www.cartinafinland.fi/sv/picture/20346/skogshare.html
Detta är en fälthare:
Sätt dig någon meter i från den om dem kommer tillbaka med en massa godis, mat osv. Kommer den till dig så är det ju garanterat en tamkanin. Skulle du få för dig att ta haren/kaninen eller vad det nu är för något så tycker jag du bör ringa viltjouren och/eller veterinären.
/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning ღ
#25 Tycker det ser ut som en hare. :s Vet inte om den behöver vara sjuk, men den kanske tycker att den "bor" där? Hänger den där hela tiden eller är det bara på kvällen?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
tycker den är vääldigtl ik en skogshare, den som #24 länkade. Väldigt lik faktiskt, men konstigt att den var så "oskygg"
#27 jo är nästan säker på att de är en hare men även om den trivs där så tycker man att den borde reagera på människor, idag har den varit där sen 10 till 6.
Kan tillägga att den aldrig heller ändrar ställning utan ligger på samma ställe och på samma sätt fast första gången jag såg den så låg den åt andra hållet men annars helt stilla
Nu såg jag att det är en tydlig hare, den byter bara vinterpäls. Peta på den med en kvast och om den inte reagerar får du (som redan sagt) ringa närmare viltrehabiliterare.
Den var under balkongen idag igen men då satt den upp och då såg man att de va en hare, gick lite närmre och den tog några skutt iväg så tror inte de är någon fara med den :)