Klickerträning
Hej!
Tänkte börja klickerträna mina kaniner, den ena har vi redan lyckats lära några trick så jag tror det kommer gå ganska bra att träna honom ännu bättre. Sen har jag en som inte bryr sig så mycket om godis, så vi får se ifall det funkar där.
Har läst litegrann men är nyfiken på ifall det finns folk här som klickertränar, har några tips? och trix som jag kan ta del av och om det går att lära en kanin som inte är så jätteförtjust i godis med klicker?
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Jag försöker klickerträna min kanin på 7 månader, han är rätt kräsen när det gäller mat och godis. Knäckerbröd och pellets uppskattar han när vi tränar. Brukar bryta små bitar av knäckerbrödet. Så godis behöver ju inte vara godis, bara att kaninen gillar det! Att träna med godis tycker jag är lättast, så det underlättar nog om du hittar något han gillar. Annars kanske han uppskattar beröm, en klapp eller dyligt? Han kanske har en favoritleksak som han får leka med efter han gjort rätt? Och när han väl förstår vad klicket innebär, så räcker det med att han får leka med leksaken efter träningen.
Just nu kan min kanin "kom" och "stå".
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Min ena bryr sig inte, hon gillar persilja iof så får väl börja ge henne det. :)
Men är lite fundersam, de bor ju i samma rum så den ena hör ju klicket men får inget godis när jag tränar den andra? Ska jag försöka göra det i ett annat rum då? :/ Har ju egentligen bara ett "kaninrum", resten av lägenheten har de ju tillgång till men de håller sig ju helst där och det är där de känner sig trygga.
Jag har lärt min kanin att stå, stå på tå, gå, gå på tå, hoppa jämnfota med bakbenen och snurr i högervarv.
Akkio är döförtjust i babyspenat och knäckebröd men äter gärna upp allt som kommer förbi hans mun :D
Du får leta reda på vad som riktigt är favorit godisen eller så är det så att hen tycker att bli klappad är nog vad vet jag men försök hitta allt godis som man kan få tag i. Din kanin kanske just gillar de väääldigt röda äpplena eller kanske russin osv, kan vara vad som helst.
O vet du, du kan ha olika klickers till varje kanin så blir det ju inte precis samma ljud? (alltså inte samma sort/märke)
//Joanna
#3 Så det funkar med olika märken? :) Får ta och fixa det isåfall, har bara börjat med godisgrisen nu, kan nog vara bra att "träna" lite för mig också så det inte blir något fel i början. ;) Han är väldigt sammarbetsvillig, haha.
Hugo kan redan ganska många trick (hoppa in i buren, snurra, stå på bakbenen) halvbra, så tror det kan vara lätt att lära honom med klicker. :) Är så kul att höra att det funkar!
#4 Är inte 100% på att det funkar men vad jag hör så låter liksom inte min klicker som den andra jag såg i djuraffärn osv. Köpte en av de billigare sorterna för ca 30kr
//Joanna
#5 Jag köpte den lite dyrare sorten som det var "lättare" att klicka med, så helt klart värt att lägga 30:- på en annan och testa det också. :) Ingen större förlust om det inte funkar, men kul om det går att lära dom båda samtidigt!
Håller på att lära min kanin tricks. Använder inte klickern för tillfället, men ska göra det snart igen. Har lärt min kanin att snurra runt, stå på två ben och "dansa", d.v.s att gå på bakbenen ;)
Klara & Tinycee
#7 Kul! :D Jag vill jättegärna lära min kanin att apportera, vet inte riktigt hur man gör det men det vore kul om det gick! Men först blir det lite lättare saker. :)
#8 Åh min kanin skulle vara bra på att springa till saker, men inte komma tillbaka med dem xD Han springer gärna iväg med sitt godis :p
Klara & Tinycee