Torkade bränn-nässlor
Har läst att kaniner gillar att få torkade bränn-nässlor som extra vitaminrikt foder vintertid. Så jag har tänkt ta några knippen och hänga på tork att ge min lilla nin till vintern.
Nån som brukar göra det?
Asså jag kommer alldrig ge den det vi har massor av bränn-nässlor men asså jag bränner mig alltid på dom :(
Kommer alldrig röra en det gör så ont asså..

Om man har tjocka handskar på sig när man plockar dom, så kanske det går.. När dom väl har torkat så bränns dom inte längre. 

Jag har också funderat på det. Ne jag tror inte att dom bränns när dom har torkat ;D
Stackars kanin annars :P

Det finns faktiskt nässlor i höet.. Helt sant så bränns dom inte när dom är torkade! Det gör dom inte när dom är kokta till nässelsoppa heller! 
#5: Hehe, tänkt att bränna sig när man äter.. Snacka om jobbig måltid :)
Det låter ganska intressant, kanske ska göra det själv! Nässlor måste ju vara bra
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

har för mig att nässelsoppa smakar som spenat ?
fast det va jätte länge sen jag åt det, så jag är inte 100% säker ^^
#7: mjo, det gör det nog.. Hahahahha minns inte heller!!

#6: Ja du, det skulle allt vara en jobbig måltid att äta BRÄNNANDE nässelsoppa! hehe.
#7:Det smakar ungefär som spenat. Gott!
Nässlor är väldigt nyttiga, innehåller många vitaminer och mineraler. Som sagt, det vore nog värt att testa! Är ju bra för ute-kaninerna speciellt, att få ett extra tillskott på vintern, när det inte finns gräs och annat grönt att ge dom!
Men hur skall man veta att dom har torkat och att inte kaninen bränner sig i munnen ? 
#10: Ja du får väl se till att torka dom länge..:P Du får väl testa själv! =D Om du bränner dig är dom itne tillräckligt torra, haha! Nej men, jag antar att man torkar dom jättelänge? Eller nåt.
Förresten så bränns ju bara bladen på brännässlan, själva "stamman", stjälken bränns inte. Man får helt enkelt akta sig
Haha tack så mycket då xP Asså det gör så ont att bränna sig okså så det är inte kul att prova.. Jag kan be min syrra känna på den om hon skriker så har dom inte torkat :P
#13: Hahaha… Bra knep ;)
Jepp ;)

Jag brukar torka nässlor :D Man ska helst ta skotten, alltså innan nässlorna har hunnit bli riktikt stora, därför är det bra att plocka på våren. Då kan nässlorna hänga på ett mörkt och torrt ställe hela sommaren och ges på vintern när kaninen begöver lite extra vitaminer. På sommaren äter den ju massa annat grönt :) En annan favorit att torka till kaninen är rönnbär, min älskar det. Två rönnbär om dagen ger faktiskt hela c-vitaminbehovet till en människa.
Jag brukar smula torkade nässlor på frukostmackan :D det är jättenyttigt och smakar ingenting. Man kan även ge nässlor till häst och höns:)

Då är det kanske för sent nu.. att torka nässlor.. Men det finns ju fina små skott än, så det kanske går att torka lite iaf! *ler*
Rönnbär ska jag allt testa att torka oxå! Vilket bra tips?! Tack, Matilda_91!!! Borde allt äta lite själv oxå, både nässlor o torkade rönnbär! Men rönnbär är ju hemskt sura.. Äter du dom oxå själv eller bara kaninen?

nja, när dom är torkade smakar dom ju inte så mkt, lite nypon faktiskt :) men jag brukar glömma bort att äta dom :P

Men hur ska man torka rönnbär?

Häng upp dom på en sytråd ;D

Okejj :)

Jag tror jag ska plocka nässlor idag.. Men vart ska man förvara det?
Nässlor är jättenyttigt för kaninerna! :) Som torkat så bränns dom inte och dom är fulla av C-vitamin :)

jag plockade brännässslir en gång, men det var som massa små stickiga taggar på dem, så han kunde inte äta dem.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Men när man plockat nässlorna, vart ska man förvara dom då? På ett svaltr ställe, eller? I en påse, en kartong, eller vad?
Papperspåsar ska vara bra, det ska iaf vara på ett mörkt ställe :)
Sen så är det bara bladen man ger kaninerna eftersom att stjälkarna kan vara lite stickiga efter att dom torkats :)

Tack! (:

Okey skall jag nog också gå ut och plocka idag :) Men hörs inte gått med torkade brännässlor blir dom inte vissna typ?

?

jaha:D
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Jag ska också plocka lite o hänga upp :)
Jag håller på att torka just nu!!

Ska plocka idag ;D
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Jag har plockat brännässlor för länge sedan som är torkade. Kaninerna gillar det verkligen! Ska nog plocka mer nu eftersom att det nästan är slut:)

Jag plockade lite idag men det finns inte så mycket i vår trädgård. ^^

jag dricker själv nässelte och anvnder avkok och torkade malda nässlor i salvor etc. Kanonbra och de torkade bränns inte. Klipper du ner redan befintliga nässlor så kommer det upp nya som funkar bra att ta.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/