Uppfödning
hej! :) Vi ska ev starta en liten kaninuppfödning bestående av 4 avelsdjur och 1 kel djur (Då vi inte vet tufsans bakgrund)
Nu vill jag veta så mkt man kan:) Vi har 2 metersburar allså väldigt rymliga och en stooor Hage. Vi har extra burar för sjuka eller till kaniner som inte blir sålda.
Hade tänkt mej inriktningen kel och hopp:)
Vad ska man veta? Har tid plats och lust!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Kan inte så mycket om just kaninavel. Men bra förvaring av hö ,hinder, selar o.s.v. är alltid bra :) Underlättar ju en del :)
Lycka till förresten :)
Klara & Tinycee
tack!;) Har bra förvaring av spån hö och halm samnt pellets.
selarna har jag upphängda på väggen och hinderna på golvet:)
- Veta bakgrunden på kaninerna du avlar på
- Veta mycket om sjukdomar osv
- Veta hur du ska göra om kaninhonan har svår förlossning
- Bra veterinärbutget
- Ha bra med burar om du inte får ungar sålda, för hanar behöver ju varsin bur efter 10-12 veckors ålder
- Ha dina föräldrars tillstånd och engagemang eftersom du inte är så gammal.
- Veta en del om färggenitik (alltså vilka teckningar man inte får para osv)
Några saker jag kom på :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1 Då vi ska bara köpa kaniner med stamtavla eller härstamning så vet vi :)
2 läser som attan!
3 hittar det inte, Vet någon?
4 japp,Har just nu 6 000 på den budgeten
5 har 2 nnu,
6 japp, Mina föreldrar har det största ansvaret
7 okej:) ska cheka kaninfarg
Kika in på http://kaninmagazinet.se/ och läs alla artiklar om Avel under kategorin "Uppfödning". ;)
#5 tack!:)
Är era tänkta avelskaniner meriterade hoppkaniner, eftersom ni tänkte avla fram hoppkaniner. Jag vet inte hur det är med andra men skulle jag köpa en hoppkanin så skulle jag köpa en där både föräldrarna är minst svår-, gärna elitklassade.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tänkte lite på dehära med hagen, Hur länge kan honan få komma ut i hagen? När det är en vecka kvar eller?,
Och när ska honan paras? Vi ska ta kull i början på sommarlovet.När ska man då köpa en kaninbebis?
Honan är dräktig en månad så para henne en månad innan ni vill att ungarna ska födas. Om ni vill att ungarna tex ska vara leveransklara i början av juni så bör honan paraas i början av mars.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#8 Honan ska ju vara 7-12 månader när hon får första kulle, så ska du ha ungarna leveransklara i bra tid bör du para i april/maj senast
#3 Bra lista där! (Kommer själv inte på något mer.. jo förretsen: läsa på om stödmatning och ha de grejerna hemma, samt veta vad man måste göra varje dag (dvs kolla kaninernas temp och att de har bollmagar, samt att de ligger i boet o inte har det för kallt.. samt veta lite vilka grejer speciifkt som kan drabba småkaniner, och vad man ska göra för att undvika dessa grejer).
#11 Tack!
Ja jag räknade in det i "svår förlossning" lite med stödmatning men är bra att ha på egen punkt med kanske ;)
Du har redan fått mycket tips?, men en sak bara. Ha alltid critical care hemma, ifall nån kanin skulle sluta äta!
#13 har critikal care hemma:)
(Är lite dryg nu men endå) När ska man köpa en kanin bebiis för att den ska vara gammal nog att ha ungar tills nästa sommar?
#14 Bara att räkna :) Du måste ju inte köpa en unge, du kan ju köpa avelsfärdig hona till våren med om du vill :)
#15 måste man inte lära känna den?
#16 Kan man göra även med en hona som är 5-6 månader med :)
Man lär ju känna den efter hand, man måste ju inte köpa unge :)
Men köper man en kanin som är 4-5 månader gammal, har man ju 3-5 månader på sig att lära känna den så :)
Haha va dryg jag ärx)
det finns inte så mkt kaniner till salu i blekinge:P Iafall inte lejonhuvad.
#18 Brukar gå att ordna transport från andra ställen :)
jo:) Min mamma vill bara inte att det ska vara för mkt problem -.-
Räknade att kaninungen kommer vara 7 månader i vinter om man köper den denna månaden, Får vänta några månade då:)
#20 Då kommer du nog ha svårt om du ska ha uppfödning på lejonhuvad kanin, då det inte finns någon direkt uppfödare i Blekinge så :)
ska kolla om skåne har någon uppfödning:)
#22 Ja kan du ju göra och likaså småland :)
Varför vill ni avla på kelkaniner? Titta på blocket och ta en fundering på om det verkligen behövs fler. Jag fick en kull på en omplaceringshona (hon födde natten efter att hon kom) och jag fick inte sålt alla ungar trots att det var på våren och "alla" brukar vilja köpa en kanin.
Mitt tips? är istället att kolla in olika raser och fundera på om det är någon av dem ni gillar och känner att ni kan vara med och förbättra aveln på. Du skrev att det inte fanns några lejonhuvade i blekinge nu. Är det den ras du gillar bäst? Se i så fall till att hitta uppfödare som är seriösa och köp från dem.
Om din mamma är den som ska ha huvudansvaret, och hon inte vill att det ska "vara för mycket problem" kanske ni ska tänka om helt?
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Om du tänkte avla med inriktningen hoppning är lejonhuvad helt fel ras. Klart det går att hoppa med lejon, men dom blir sällan duktiga hoppare.
Skaffa en vädurskorsning med hoppstam och du vill avla med hoppning som inriktning.
#24 mamma vill inte att andra ska besvära sig för mycket,typ om vi behöver transport eller så :)
#23 många som skrivit här på kif att rasen inte spelar någon roll?
Lejonhuvad kanin i Sverige tycker jag verkar som en bra hemsida för dig. Då kan du kolla vad rasen är, vad som krävs för en bra man osv. :)
Läs kaninmagazinet, tänk på vilket enormt ansvar det är och kom på varför du egentligen ska avla. Vad tillför dina kaniner till mängden kaniner som finns där ute? Ska du ha hoppkaniner tycker jag du bör köpa in kaniner som har klassat upp sig lite, eller klassa upp dina egna. Varför inte köra renrasigt? Då har du faktiskt rasen lejonhuvad kanin, och inte bara en kanin med man. Det finns uppfödare i skåne, åk på utställningar och se :D
#27 Tack! :) Hittade dock ingen uppfödare i småland
Håller med #25, man kan hoppa med lejonhuvade, men det är definitivt inte "byggda" för att hoppa.
/Christel & kaninerna! 
Har du möjlighet så kom gärna till värnamo den 6/10 för då är där stor utställning :) Det är säkert några små lejon som kommer dit :) Eller 3/11 till Åstorp, eller 10/11 till Önnestad (som bör vara närmast?)
sa till mamma om utställningen i värnamo, Då sa hon ''Va bra! då kan vi åka till ullared med''
kan någon länka uppfödning i småland? av lejonhuvad då:)
#31, då ses vi i värnamo! :D Här är mer info, så ni vet var och när; http://www.jonkopingskaf.se/28013973
#33 mamma ska bara kolla om hon är ledig då:)
#35 tack! :) Har dock lilla björn som ska ha rollen här hemma:)
slänger in en bild på sötisen