Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 4762 ggr
KaterinaPetrova
0

Är Dogmans pellets bra?

Just nu kör jag på Dogmans pellets, som kostar runt 25 kr /kg. Undrar om det är någon annan som också använder sig utav det? Och är det bra eller dåligt? Vet inte hur man kollar % och sådant.

Om inte, vad rek. ni? Länka gärna hemsida om det finns att beställa hem! Glad

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Suskiv
0

Nej det är inte bra är en bland de absolut sämsta pelletserna. Trist egentligen efterosmd et är så lätt att få tag på och bra pris

Ett pellets som är bra och lätt att få tag i är Cuni Complete. Säljs i nästan alla djuraffärer.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

AkaiTsuki
0

Det ska vara hög fiberhalt, helst över 15%
Det ska vara lågt fett under 3%

Det är bra att veta :)

Och dogman pellets är inte bra alls

//Joanna

Fridaaaa
0

Nej det är inte bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

eamy
0

Bara en fråga , Varför ska du ha pellets till din/a kaniner?

LisaKanin
1

Ge inte Dogman min kanins mage har nästan blivit totalt pajad av det. Jag visste inte att det var dåligt. Men rena skräpet, låt honom inte vänja sig vid det. Det är 55% protein i det har jag sett när det ska vara typ 5%!!! Förjävligt att sånt får säljas.

fossingen
1

Snälla för din och ditt djurs skull avråder jag dig illa kvickt att sluta med det fodret. Det fodret pajade en av mins kanin njurar på några ynka månader, han vart sjuk och riktigt illa att jag och veterinären valde att avliva honom.

[luckymoa]
1

Vad har du för kanin? Om du har en dvärg rekommenderar jag verkligen jr farms grainless! Finns att köpa på zooplus.se :) De e ett riktigt kanonfoder!

Suskiv
1

#5 Vart har du fått dina siffror ifrån? Dogman har inte 55% protein. H

LisaKanin
0

5 på förpackningen tror jag det stod så. Nu har jag ingen kvar så kan inte kolla. Kan hända att jag läste fel men har för mig att det var det.

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Läste detta, och köper inte dogmans foder mer, brukar ända inte göra det så ofta

slarvigt
0

#10 "Så ofta"? Du vet väl att du måste köpa samma foder hela tiden, och om du ska byta måste du vänja in kaninen långsamt (i en veckas tid) där den får lite av det gamla fodret och sedan mer och mer av det nya allt eftersom dagarna går. Kaninens mage är mycket känslig och måste vänjas sakta.

Läs på om pellets och välj en sort som du köper hela tiden, är min rekommendation! Som någon skrev ovan så är Cuni Complete mycket bra. Om din djuraffär inte säljer det så kan de kanske köpa in en påse till dig när du behöver, det gör de åt mig på Djurmagazinet där jag bor :)

Zakarias
0

#11 En del kaniner tål snabbare vänjning. Tex. mina kaniner kan byta foder på bara några dagar. Men det kan inte alla kaniner.

[Tilde]
1

#12 Mina är likadana. Jag byter foder på 3-4 dagar utan problem :)

Peak303
0

Jag undrar om ni alla som svarat har provat dogmans foder?

Jag har själv haft detta fodret i runt 2 år. Alla mina kaniner mår bra och ingen av de har haft problem med varken magen eller njurar. Sen har jag en kanin som inte äter något annat heller.

Men vet inte om ni har haft samma påse som jag då jag köper en 20kg säck. Men som sagt aldrig haft problem med varken fodret och kaninerna har aldrig mått dåligt.

#5 & #6; Har ni haft saltsten till kaninerna? För njurarna påverkas av saltet, får de för mycket salt kan de få njusten.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

KaterinaPetrova
0

4# Jag vill ha pellets som komplement till hö.

14# Okej, alla har ju olika uppfattningar om allt så. Tror säkert att det dina kaniner är hur fina och välmående som helst!

2# Tack för tispet! Ska skriva upp det. Glad

7# Jag har en lejonhuvad kanin på 7 månader.

Ger honom 1 msk per dag, om inte mindre. Tror han klarar att byta pellets ganska snabbt, då hans mage inte verkar vara så känslig. Så när jag fått tag i ett nytt foder så ska jag ge 0,5 msk av båda sorterna?

Undrar även, är detta ett bra foder?

Råprotein 16,1 %
Råfett 3,0 %
Råaska 8,5 %
Råfiber 15 %
Calcium 1,2 %
Fosfor 0,64 %
Natrium 0,30 %

Tack för all hjälp!

[luckymoa]
1

Nja, det finns bättre till bra pris! Som jr farms tillexempel ;)

KaterinaPetrova
2

Okej, jag ska nog beställa hem från hemsidan du länkade :)

fossingen
0

#14, ej saltsten. Japp, har använt 1 kilos påsar för 25 kr.

17# Cuni Pro är ett bra foder på 1 kg som har stora pellets bitar ungefär som JR farm's, de brukar sälja det på djurmagazinet för 55 kr. Mycket bra foder.

Cuni Pro

Råprotein 15 %

Råfett 2,5%

Växttråd 20,5%

Aska 7,5%

Kalcium 1%

Fosfor 0,5%

KaterinaPetrova
0

Okej :)

hobbymupp
3

#14, man måste inte prova för att veta att det inte är bra. "Är det bra att äta McD varje dag?" Nej, det är inte bra. Det må funka i småå doser, kaninerna kan överleva även om de äter tex dogman, men bra är det inte. Och absolut inte det bästa för dem. Förr eller senare kommer konsekvenserna i 90% av fallen, och den risken brukar jag inte rekommendera folk, så som TS, att ta :)

Och hur kaninerna mår av det kan man ipricip bara se genom olika provtagningar och sen en obduktion efter kaninen dött. Kaniner är inte djuret som säger "hej, du, jag har lite ont magen hela tiden" och man märker ofta inte vissa problem förrän det är försent.

TS, testa JR farm, cuni eller nått annat med bra värden :) Med kaniner gäller det ju att jobba förebyggande eftersom, som sagt, "man ofta inte märker sjukdomar förrän det är allvarligt" (citat veterinär). Ett bra foder är basen i varje djurhållande :D

Peak303
0

#20; det jag tänkte på var att om jag nu har haft detta foder i 2 år utan att mina kaniner blivit dåliga utav de så vill jag veta om det verkligen är fodret som gjorde att kaninerna #5 och #6 snackar om verkligen dog pga fodret och inte något annat.

Och har ju ändå haft det i 2 år utan några problem alls. Då borde ju egentligen mina kaniner visat problem redan för ett bra tag sedan..?

#6; Gjorde ni obduktion på kaninen?

-'  Malin Hultman

Suskiv
0

#15 Det var ett katastroffoder. Protein ska aldrig under några omständigheter överstiga fibermängden. Fibermängden bär inte understiga 20%

hobbymupp
1

#21, beror väl på hur mycket du ger och hur mycket du motionerar. Och nej, min första kanin levde på gnagarblanding+havre+korn+fårpellets o annat skit i 6 år, sen blev det problem. Och ultimat kan man ju inte påstå att dogman är, varesig en kanin dör av det eller ej? :P

Peak303
0

#23; har inte sagt att de är varken bra eller dåligt. Tyckte bara att jag behövde ett svar på varför folk anser de vara dåligt. Kollat runt lite på olika foder nu. Och läste ett svar från en veterinär den där denne veterinär rekomenderade minst 18 i fibrer/växttråd och alla foder jag tittat på nu(som jag hittat) har haft det samma som dogmans så jag ser bara inte de dåliga i just det fodret.

-'  Malin Hultman

Suskiv
1

#21 Mina kaniner som jag hade som barn levde i nästan 10 år på fri tillgång på gnagarblandning. Jag skulle trots det aldrig fodra mina kaniner så idag.

hobbymupp
0

#24, Där har du en poäng, just dogman kanske inte är det värsta av dem. Det gör ju allt sorgligare, tänk så många dåligt anpassade foder det finns!

Sen är det ju inte bara %en som räknas, även innehållet i sig :)

Peak303
1

Vill ju inte ge mina kaniner ett foder om det är dåligt för dem. Just därför vill jag lixom veta vad det är som alla tycker är så dåligt/gör fodret så dåligt. Så jag vet vad det är jag ska kolla efter om jag ska byta..

-'  Malin Hultman

dermot
6

Jag måste bara få fråga…

Varför stirrar sig alla blinda på pelletsen? Det är inte den som är viktig, det är höet.

Har man ett bra hö kan du ha (iprincip) vilket skitfoder som helst eftersom du ändå bara lär behöva ge någon matsked. Har man däremot ett väldigt "dåligt" hö, så behöver kaninen såklart ett bättre komplement.

För det är just det det är, ett kompliteringsfoder.

Lägg hellre pengar på ett riktigt bra hö, än en bra pellets med 20% växttråd och liknande. Har man inte möjlighet till att skaffa ett bra hö, ja då får man ju självfallet ha ett pellets med bättre värden.

Tycker bara det väsnas en hel del om hur "dåliga"  vissa foder är. - Det beror ju helt på omständigheterna!

Jag vet flera som slaktar och har Svenska Foder Djur&Natur (som är såå kasst…) eller Rabbfor, till och med kofoder, där det är alldeles lagom med fett runt organen.

Men en annan sak jag funderat på, hur många här slaktar sina kaniner som fått oxbow, cuni och de andra dyrare foderna och har sett hur de ser ut invändigt? Jag är nyfiken, that's it.

Sen om de andra värdena inte stämmer (som proteinet och andra ingredienser som inte bör finnas där) så bör man undvika det. Men just det här "Det fodret är alldeles för fett" eller "Det kan du inte ge, växttrådet är ju jättelågt!"

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Suskiv
0

#28 Även med ett bra hö så märks det skillnad på mina kaniner vilken pellets de får. Märks på avföringen.

dermot
1

#29 Jag har kaniner som bara får hö och går helt utan pellets, de har fin avföring.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Suskiv
0

#30 Ja på bara hö har också mina fin avföring, men ger jag sämre pellets så får de sämre avföring medan de på bra pellets behåller en bra avföring. Så ja pelletsen har betydelse.

hobbymupp
0

Håller med om att höet är det viktigaste. Nu har jag köpt ett hö med bra blanding va örter, ogräs och grässorter men jag har inte analyserat det. Därför har jag eg ingen aning om hur det är näringsmässigt, men det är iaf lagom grovt och gott.

För att ta det säkra före det osäkra så ger jag ett så bra foder som möjligt. Och som Suskiv säger så ser man skillnad på bajset mellan ett bra och ett mindre bra/dåligt pellets, även vid låga mängder.

minaninar
1

#28 Jag kan hålla med om att det ligger lite i det du säger om att höet är viktigast o att det inte är katastrof med ett något mer koncentrerat foder om man bara ger någon matsked. Fast jag tycker väl helst att man ska se om att bådadera är bra. Både bra pellets m mkt fibrer och bra hö. Bla för att det är så himla lätt hänt att man inte är uppmärksam på hur kaninen mår o vips så har den kanske fått stopp i magen. Då känns det inget vidare att fodra med ett pellets med så låg fiber, då bidrar det till stoppet liksom..

Sedan är det klart att utifrån ett slaktperspektiv så är frågan om mängden fett runt organen är "idealisk" för slakt, eller för hälsa o långt liv? Det verkar finnas en ganska stor spricka mellan rekommendationer från veterinärer o dem hos folk som föder upp för slakt, vilket ju är begripligt, eftersom det är olika syften med sällskapsdjursveterinärmedicin och slaktdjur som lever nåt år - eller har för mig att det bara är några månader..? Jag är inte säker på att de uppfödaras värderiing av vad som är lagom mängd fett runt organen är riktigt samma som veterinärens (eller min). Sedan kan man ju också tänka att det är ju inga 10åriga ninisar de slaktar o kollar organen på, det är ungdjur som är i "sina bästa år" för förbränning, tillväxt osv, där kroppen kan ta hand om och också förbruka mer av både fett o protein. Dessutom som sagt så slaktar man ju unga djur (jag vet ej, men vet att t.ex. sådana för helstekning är bara  några månader sk "fryers" på engelska, men kanske tar man kött o päls även från årsgamla eller så.. men som sagt, det är ju inga medelålders eller gamla - så frågan är hur de skulle se ut på den kosten efter flera år?
Sedan är det ju kärlen också..

Och tja, dessutom så tycker jag det är viktigt att väga in att många ger för mkt pellets, osv, för de kanske inte vet, då är det ju turligt om det är ett foder som har "nyttigare" värden, med relativt mindre fett o något mindre protein (alltså i händerna på smådjursägaren som inte läst in sig så mkt).

Så tänker jag.

hobbymupp
0

#33, indeed, extra uppfödare till utställning och uppfödare till slakt behöver ju inte ha kaniner osm är välmående så länge. Vi, de flesta på kif, vill att våra kaniner ska leva så länge det går och må så bra som möjligt. Big diff.

KaterinaPetrova
0

Så det är ingen större fara om jag inte byter pellets som om det vore akut? Han motionerar minst en timma per dag, både i sele och lös, så rör på sig gör han ju rätt mycket. Och så är det inga större mängder jag ger honom per dag heller 0,5-1 msk som sagt, ibland inget överhuvudtaget. Ser det mer som godis om jag ska vara ärlig, då han kan få det som belöning när han gjort något trix. 80% av det han äter på en dag är hö, och höet köper jag från en bonde i närheten, så det är inehåller inga "skumma" saker (tycker att höpåsar från mataffären verkar lite opålitligt). Grenar, hö och gräs gillar hen mest, morötter uppskattar han med. Hellre fortsätter jag ge honom den lilla mängden pellets jag ger honom i dagsläget, än att proppa i honom någon fröblandning som är ännu mer ohälsosam. Alla har vi olika erfarenheter, och ser saker från sitt egna tycke. Kaniner är ju trotts allt också olika varandra, som oss. Vissa har känsligare mage, vissa gillar inte att äta allt. Tack för er tid och alla svar!

fossingen
0

21# Ingen obduktion eftersom vi tog urin/blodprover som visade att njurarna var alldeles för illa däran, vi avlivade honom omgående. Jag tror det berodde på fodret.

fossingen
0

35# Om du ändå ger honom så pass lite kan du väl köpa en 1 kilos påse Cuni pro för 55 kr istället? Det blir ju bara några kronor dyrare och lönar sig i längden. Ja, självklart ska ju mesta av kosten bestå av hö.

Jag börjar bli lite rädd nu när harpest härjar omkring länet, tänk om höet jag köper är infekterat…

KaterinaPetrova
0

36# Det är alltid sorligt när man måste ta farväl av ett djur. Hur mycket gav du din kanin per dag? För det kanske berodde på något annat? Priset är det inget fel på, och jag ska ha Cuni Pro i tankarna nästa gång jag besöker närmaste (seriösa) zoobutik, tyvärr så ligger det 12 mil bort. Ska även se om jag kan beställa hem.

minaninar
0

#35 Hm, alltså det är ju bra om du byter på sikt. Men du måste liksom inte fixa det till i morgon. Men tänk på att ha dogman pellets kvar när du ska byta så du kan fasa över under 1-2 veckor (beroende på din kanins mage). Cuni complete är bra. Cuni pro är väl också bra tror jag, undrar om det var coccidiostatika i den - vilket i så fall är mindre bra..? (Vet dock ej säkert). Men cuni complete är bra, jr farms grainless complete till dvärgkanin är bra och Meister Lampe (de två sistnämnda finns på zooplus.se), och oxbow är bra, t.ex.

Skulle jag iaf göra.

[Guldvingens]
1

Vadå dra folk över samma kant?

Självklart vill uppfödare av kaniner till utställning och dyl att deras kaniner ska leva ett långt, hälsosamt liv. Visst finns det undantag, men de flesta storuppfödarna tar bra mycket bättre hand om sina djur än dessa sk "kelkaninsägarna" som inte kan ett skvatt. Och de som föder upp för att sen slakta måste se till att kaninerna lever ett bra liv, med bra foder - för annars blir inte köttet särskilt gott att äta. Rent fett är aldrig gott, inte heller kan kaninen vara mager. 

Många uppfödare med flertalet kaniner blandar även sitt egna torrfoder för att få de allra bästa till sina djur. De har kunskapen att göra det och deras foderblandningar är bra mycket vettigare än "fabrikslagat skräp". 

Men här måste väl "kif-människor" med sina "kelkaniner" som inte föder upp för utställning eller slakt - ge sina kaniner ett foder för 55 kronor kilot. För det är tydligen viktigare än att hitta ett analyserat hö, något som man ISTÄLLET borde lägga MER pengar på. För har du ett fullgott hö behövs ingen pellets, och samtidigt så håller kaninen sig i bra form och mår bra ändå.

Suskiv
2

Hur vet du att mitt hö inte är analyserat?

Läser man på facebookgruppen så ser man att det är renfor, kalvstart, rabbfor och liknande samt diverse spannmålsblandningar som är det vanligaste hos storuppfödarna.

LisaKanin
0

Var får man tag på analyserat hö? Och vad ska det vara i det?

Storkebodas
1

Jag håller med er om att hö är det viktigaste. Självklart är det så, eftersom att 80-90 % av en kanins kost ska bestå av det. Men pelletsen påverkar kaninen, precis som #29 säger. Det märks tydligt i pluttarna. Och när folk då frågar om en pellets är bra så säger man självklart som det är. Och nej, dogmas pellets är inte bra. Inte bra alls. Som #33 skriver så för en dålig pellets med sig större risker. Större risker för magproblem och för övervikt tex. Det betyder inte att alla kaniner drabbas, men någon gör det. Och om jag nu ska göra en liten jämförelse, säg att 1 % människor på jorden blir skadade/dödade av krig. Betyder det att krig inte behöver stoppas då? Det är ju en sådan liten del av befolkningen som påverkas. Samma sak gäller alltså dåliga pelletsar. 1 % av alla kaniner som äter dålig pellets drabbas av magproblem. Det är inte så många om man jämför med hur många som klarar sig. Men om alla skulle få en bra pellets skulle 1 % mer överleva. Och jag tror att alla här på kif skulle välja det senare alternativet. Nu var kanske inte detta en klockren jämförelse, och siffrorna är tagna ur luften. Men jag tror att ni förstår hur jag menar.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Zakarias
0

Hade dogman fodret ett tag. Mina kaniner blev feta av det, men nu har jag ett bra foder och det är tydlig skillnad.

Dipsie'n'Poo
0

Hade Dogman i början, när jag visste att man skulle ge pellets men inte visste vart det fanns vettigt pellets. Gav ca 3 msk och de var sjukt spinkiga…

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

dermot
1

#40 Precis min tanke. Håller helt med dig!

Vad menar ni när ni säger att "slaktkaniner inte behöver leva ett särskilt långt och välmående liv".. Klart de behöver!

De jag pratar om föder upp till utställning och slaktar "överskottet" och även äldre, vuxna och ibland pensionerade kaniner. Självklart måste de äta korrekt och få bra med Motion för att kunna ge ungar i lagom stora kullar och för att de sedan ska kunna växa normalt och i god takt.

Sen finns det de som har endast för slakt, inget fel med det, men heller inte det jag syftade på. (Framgick inte riktigt ser jag nu) Och de slaktas i ung ålder, ja. Men de måste väl må bra för det?

// Anka

fossingen
1

Hö är ju super viktigt, men ger man också pellets så ska ju de också vara bra. Det går ju helt emot syftet att köpa bra hö, om man låter sig köpa kasst foder. Är båda bra så blir det billigare i längden både pengarmässigt och hälsomässigt.

[Guldvingens]
0

Behövs inte sägas något mer, räcker att bara säga WORD till ditt inlägg :)

Suskiv
0

På tal om det här med att storuppfödarna vet vad som är bra mat för kaniner. Nya kaninens uppfödare glömde övergångsfodret. Det är lätt hänt, inget jag reagerade nämnvärt på. Hon frågade vad jag gav och jag svarade och sen sa jag att jag kan ju ge han bara hö de första dagarna och sen försiktigt ge han några bitar pellets och sakta vänja in honom på vårt pellets då.

Hon svarade att jag kan ju ge han 1/2 dl till att börja med. Kan ju säga att jag tappade hakan. Undra hur bra hans mage hade klarat av det ifall han idag fick sitt vanliga pellets och jag imorgon bitti serverar honom 1/2 dl helt nytt pellets som han aldrig ätit. Kan ju säga att mina andra kaniner hade reagerar med diaree.

fossingen
0

#49 Oj, ganska mycket pellets på en gång. Jag gör som du gör, vänjer in väldigt sakta. Tog in en hona för ett par veckor sen som hade väldigt dålig avföring, blev en massa hö och några bitar pellets, efter ett par dagar fick hon bra avföring, eller rättare sagt toppenbra. Hon fick på hästfoder tidigare enligt uppfödaren (som hade henne), fick inte med övergångsfoder.

hobbymupp
1

#34, Ja oj, det där blev ju fel! Det skulle stå "extrema" och inte "extra" framför uppfödare till slakt och utställning.

Såklart är det viktigt att alla kaniner får leva långa o hälsosamma liv, men så tänker ju inte de extrema uppfödarna. :( Därför får man tänka på vem man tar råd av i utställningsvärlden, för trots att många förnekar det så finns där många som inte bryr sig så mycket om vad kaninerna får i sig, bara de får bra poäng i kropp. Men såklart finns där bra folk, herre gud, det finns massor av kunnigt folk! :) Kritiskt granska är allt jag säger.

Det jag har hört är att typ 90% av alla jag pratat med ger Svenska foder eller nån form av kalvfoder. Inget jag skulle gett eller rekommenderat…

Förstår inte vad disussionen handlar om nu, såklart är det viktigt med både ett bra hö och ett bra pellets! TS frågade om pellets, vi ger råd om pellets. Ett bra pellets märks, ska man ge så kan man ju ge det bästa? Svårare än så är det inte. Analysera borde alla göra, jag visste inte ens att möjligheten fanns för vanliga människor förrän för nån vecka sen. Ska göras.