Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1958 ggr
[Tilde]
0

Intressekoll trädkullen

Tänkte kolla om det finns något intresse för de söta ungarna i trädkullen! Glad Jag har hört lite om intressen för vissa ungar, men det är bra om jag får svar här också!

Här kommer ungarna:

Almond Viltgrå wienertecknad

Cashew Viltgrå brokad

Cinnamon Zobel brun wienertecknad

Cypress Svart brokad (?)

Hazel Zobel brun wienertecknad

Juniper Viltgrå brokad

Maple Viltgrå brokad

Peach Svart brokad (?)

Jag kanske behåller en av ungarna som inte är brokade, beroende på kön och vad sambon säger (hehe). Men ni kan såklart visa intresse ändå. :) Ungarna är två veckor gamla imorgon och kommer att vara säljsklara i början av november.

Tinycee
0

Åh, supersöta. Skulle haft intresse om jag skulle ha fått en kanin till. Men vi har redan två och har inte plats för en tredje :/

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

[Tilde]
0

#1 Aww synd! Skulle själv gärna behållit alla om jag hade plats, haha :)

Tinycee
0

Ja, skulle ha köpt alla om jag hade plats :P

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

Emmieline
0

va för ras?=)

[Tilde]
0

#4 Ja just det, det glömde jag skriva! De är lejonhuvade (75% och 25% hermelin) Glad

Kan lägga till att Almond, Cashew, Juniper och Maple är dubbelmanade. Är lite osäker vad gäller Cinnamon, tror inte h*n är dubbelmanad men kan vara.

Alvirpo
0

#5 ur kan man se om dem är dubbelmanade redan? har dem redan fått man eller vad?

Zvintos
0

#6: Man kan se det när ungarna håller på att få päls. Dubbelmanade brukar få pälsen på sidorna senare och är då alltså "kala" där.

TS, de ungar som är brokade kan för övrigt hända att de/några av dem är wienertecknade också. Brokade wienertecknade tenderar att få väldigt lite färg, såsom dina har. Tänkte bara så du vet. Glad

[Tilde]
0

#7 Jaha! Det visste jag inte… Tack för tipset! Hur kan man veta om de är wienertecknade eller ej? Glad

Fridaaaa
0

#5 Fast man kan inte räkna riktigt så i procent. Parar du t.ex hermelin & ddv så blir det ju 50/50 men sedan därefter kan det slå ut lite hur som :) vissa av dom kanske har mer hermelin än dom andra osv, jättesvårt med sådan räkning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
1

#9 Hehe ja, men det är ungefärligt :) Vet inte vad annars jag ska säga att de är. Tungan ute

Fridaaaa
0

#10 Jag hade bara skrivit: korsning mellan hermelin och lejonhuvad kanin.
Så gör jag med t.ex Flizan. Hennes mamma är lejonhuvad kanin men pappan är lejonhuvad dvärgvädur/lejonhuvad kanin. Lejonhuvade ddv syns mest i henne ;) Förutom flaxöronen haha :D

[Tilde]
2

#11 Fast jag tror inte de har så mycket hermelin i sig? :o Tror det är lättare att skriva ungefärlig procent så vet folk att ena föräldern är halvt lejon och halvt hermelin. Annars kanske de tror att föräldrarna är olika raser. ^^

Fridaaaa
0

#12 Fast det har ju igentligen ingen betydelse?Ungarna är ju fortfarande samma korsning oavsett hur många procent av varje :P
Men det är bara hur jag hade gjort :)
Jag hade skrivit ut vilka raser föräldrarna är och lite om föräldrarna om det vore min kull :)

[Tilde]
2

#13 Men de kanske är mer lejon än hermelin? >< Jag vet inte, tycker det är enklast att skriva ungefärliga procent, så kan folk fråga vad föräldrarna är om de vill. :)

dermot
2

Fast korsning kan man ju inte heller skriva eftersom en korsning är just (t.ex) renrasig lejonhuvad kanin korsat renrasig hermelin, sedan blir det ju blandraser. Så har jag lärt mig i alla fall :P

Supersöta i alla fall! Sjukt sugen på Hazel… Kyss

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
0

#8: Är ögonen melerade så har man ju ett klart svar. Men annars går det inte att säga till 100%. Däremot har jag sett att de flesta brokade wienertecknade tenderar just att ha väldigt mycket vitt och ofta är hela eller delar av öronen vita.

Fridaaaa
3

#15 Korsning och blandras är väl ändå samma sak?
Jag menar, det är ju 2 raser eller mer i kaninen. Vad skulle vara skillnaden?

[Tilde]
0

#16 Hmm ja jag får väl vänta och se på ögonfärgen kanske :) Annars har ju alla de brokade delar av öronen vita så det ibland ser ut som ett mörkt och ett ljust öra. Men de bär väl alla på wieneranlaget i alla fall? :)

Hell
0

Om jag bara hade plats så! Så oerhört söta, speciellt Almond. Flört

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

[Tilde]
0

#19 Hehe ja, det är alltid svårt med plats, tyvärr :/

[Tilde]
0

Ungarna är idag två veckor gamla :) Alla är friska och pigga!

[Guldvingens]
0

Ang wienerteckning så är ju alla ungarna Xx åtminstone, då en förälder ÄR vit blåögd. Så tekniskt sätt så är alla wienertecknade, om de har synligt wiener eller inte kan ju vara svårt att se på de brokade. Men alla har de anlag för vit blåögd :)

[Tilde]
0

#22 Ja, jag tänkte att alla bär på anlaget men vissa kanske inte är synligt wienertecknade :) Kul att alla bär på vitblåögd-anlaget. ^^

[Guldvingens]
0

Sen vet du att alla ungarna bär anlag för blå & gul då pappa Willow är isabellabrokad. Flört Tänk vad mycket lättare det är när man får en del "anlag gratis".

[Tilde]
0

#24 Ah, det visste jag faktiskt inte! Tack så mycket :)

dermot
3

#17 Jag har fått lära mig; Korsning = Två raser. Blandras = Fler raser.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

Bilder finns på min kaninblogg, från de var nyfödda tills idag :) Där finns även många bilder på föräldrarna. Glad

http://ninerna.blogspot.se/

dermot
0

Kyss

// Anka

Celimir
0

Är intresserad av, Hazel ( 'MEST ) eller Almond, Cinnamon****

[Tilde]
0

#29 De är riktigt fina allehopa! :) Almond är lugnast av dem och älskar att bli klappad. Jag ska testa att se kön på dem snart! Kanske gör en tråd här på KiF så jag får lite hjälp Tungan ute

Celimir
0

Aaa! :D

Almond & Hazel e ja intresserad av mest ^^

Ska du behålla Hazel?

[Tilde]
0

#31 Det vet jag faktiskt inte. Om det är en hona så kanske hon stannar. Men man kan fortfarande visa intresse för henne/honom. :)

Celimir
0

Okej..! :D

Tinycee
0

Åh så skoj att få veta kön sen :)!

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

Quenzi
0

Kan säga att jag blev väldigt kär i Hazel. ^^ Ska dock inte skaffa fler blandraser. :/

PJUM

[Tilde]
0

#35 Hazel är supergullig! Satt med dem i famnen när jag skulle väga dem och Hazel ville ha uppmärksamhet hela tiden. La sig vid min hand och när jag flyttade på den så flyttade hon efter. ^^

Idag lämnade de boet och är ute på äventyr! De vill tugga på allting! Allt från grenar, hö, pellets till mindre bra saker, så som hus och matskålen. Tungan ute

[TeamGolden]
0

vilket hårlag kommer de få? Glad

[Tilde]
0

#37 Ungefär hälften är dubbelmanade och resten enkelmanade. :) Skrev det i någonstans i tråden: "Kan lägga till att Almond, Cashew, Juniper och Maple är dubbelmanade. Är lite osäker vad gäller Cinnamon, tror inte h*n är dubbelmanad men kan vara."

[TeamGolden]
0

#38, sorry, måste missat det! Flört superskoj, är egentligen super sugen, men med tanke på att Athena snart ska få egna bebbar får jag vänta! ^^

[Tilde]
0

#39 Hehe ja om hon snart ska få egna ungar så är det nog inte bästa tiden att köpa en ny kanin på. Flört Det blir kul att se hur de ser ut sen! :)