Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1549 ggr
tussen12
0

cancer

hej! det är väl vanligt att kaninhonor får cancer i livmodern? Att man ska kastrera dom helst?

Men minskar chansen för cancer om dom får kullar?

Då min kanin fick cystor som skulle utvekla cancer så undrar jag,Jag vill gärna skaffa en till hona som ev ska ha kull:) Men tanken att genom gå det igen är inte frestande:/

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

minaninar
0

Se till att skaffa kull innan hon är ett år (vilket jag har för mig rekommenderas? men har inte ägnat det så mkt uppmärksamhet då jag själv ej umgås med sådana planer)…?

Sedan när du skaffat kullen så kastrerar du honan. Som du själv erfarit och som jag tycker andras berättelser tyder på så kan tyvärr livmoderscancer komma redan i 2-3 årsåldern. Så se till att kastrera så fort man fått den där kullen man så gärna vill ta och är väl förberedd på att ta hand om dem och mamman..

Glad Det är ju så pass vanligt problem o stor dödlighet i det att man inte ska chansa, en hona som ej ska avlas på ska kastreras.

Fridaaaa
0

Nej det minskar inte risken för livmodercancer om dom paras och får ungar.

Jag har aldrig kastrerat honor. Jag tror inte det är vanligt men inte ovanligt heller.
Svårt att veta ibland om man inte har gjort oduktion eller röntgat då.
Men jag tror/tycker inte att det är bland det vanligaste i regel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KaterinaPetrova
0

Har tyvärr inga erfarenheter av det, har haft 3 kaninhonor och dom har jag aldrig parat eller kastrerat. Och dom har vairt fullt friska livet ut. Hoppas det ordnar till sig i vilket fall! Glad

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

minaninar
0

#3 Hur gamla blev de och vad dog de av? Alltså visst, man kan inte säga att alla honor drabbas, men det är rätt vanligt och t.ex. om ens kanin dör och man inte obducerar så vet man ju faktiskt inte vad den dog av.

tussen12
0

vi hade tänkt ha kaninuppfödning,Men jag är så orolig för just cancer i livmodern. Har väl dålig erfarenhet me det,Då just min första hona fick det:(

Fridaaaa
1

#5 Tyvärr finns risken, som hos alla andra hondjur.
Men som sagt, att ta kull hindrar inte det eller minskar risken, enbart kastrering av honan som hjälper.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tussen12
0

okej,