Sitter i kris!!!!
Jag vet inte om ni sett mina tidigare inlägg här, men jag har under ett par veckor försökt hitta hem åt en kaninkull från mitt naturbruksgymnasium, som djurhuschefen bestämt sig för att avliva om ingen köpte dem. Efter mycket slit och kort varsel lyckads jag hitta hem åt 5 av de 8 kaninerna, vilket är mycket bättre än inget…
En kanin bor i vår korridor hos en kompis, och två andra i klassen tog var sin tillslut. Sedan var det en kvinna i Uddevalla (skolan ligger i Dingle men jag kommer från Uddevalla och är där på helgerna) som ville ha två stycken. Hon lät väldigt ordentlig och djurvan och hon betalade till mitt konto och transaktionen gick igenom…
MEN, nu sitter jag här i… ja… lite kris.
Vi hade bestämt att jag skulle lämna över kaninerna idag, Fredag, på Centralstationen här i stan för hon bor tydligen nära den.
Problemet är att jag inte fick tag på henne på hela morgonen eller förmiddagen på varken fb (där hon innan varit väldigt snabb på at svara), eller sms.
Till slut ringde jag trots min telefonfobi men blev direkt kopplad till telefonsvararen. Hon har sagt att hon är ledig hela dagen bortsett från 13-14 när hon hämtar sin dotter på skolan. Ändå är klockan sju på kvällen nu och vi skulle setts vid typ fyratiden!
Jag har redan två marsvin och man får egentligen inte ha djur i min lägenhet men vi har fått dispans för dem.
Nu sitter jag här med två kaniner jag inte vet vad jag ska göra med och har ingen aning varför hon inte försöker höra av sig när HON BETALT dessutom :sss
Jag är ju som tur är djurvan och gjorde en temporär bur på balkongen (inglasad)… men ändå. Inte alls planerat.
Dessutom är det en hona och en hane, och min chef sade att om hon köper dem och ska ha tillsammans måste hon kastrera hanen direkt, så snart det bara går för han blir snart könsmogen.
(De är båda födda i vecka 25.)
De låg lugnt bredvid varandra hela transporten hem, och de älskar onekligen varandra för de skuttar runt o busar o är glada MEN nu den senaste halvtimmen har han juckat på henne.
Jag vet inte när kaniner blir könsmogna då jag inte är kaninvan alls så fick lite panik och gjorde en delning av "buren", men de skuttade över den på något sätt även om den var typ en meter hög.__.
Så när är de könsmogna?
Borde den vara avdelad?
Vad gör jag med dem, vad är etiskt…gentemot dem/mig själv/henne?
Tycker det är så dåligt gjort när man bestämt…
Tacksam för svar!!!
Från 3 månader kan dom bli könsmogna. Man bör ej ha dom ihop efter 10-12 veckors ålder.
Jag tycker att det är väldigt fel av henne.
OM inte något extremt har hänt.
Men annars hör man av sig :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hade 2 kullsyskon tidigare under sommaren, varav enbart 1 lever nu. Det var en hona och en hane, och jag delade på dem när de var 3 månader gammla. Så allt ifrån när dem är 3 månader gammla kan de bli könsmogna, men man bör inte kastrera dem fören de är 4-6 månader. Beroende på hur snabbt de utvecklas. Du bör nog sära på dem, om du har möjlighet. Det är trotts allt inte bra för en kaninhona i ung ålder att bli med ungar, då förlossningen kan bli svår för henne (kroppen är inte nog utvecklad, syftar på honans skelett).
Och ja, det var dåligt gjort av henne. Du ska inte ha dåligt samvete i vilket fall. Du är godhjärtad som hjälper de små liven!
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
DEt kan ju ha hänt nått, tänker just att hon ju betalt för kaninerna.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag har särat på dem nu…