Förstoppning
Har en kanin hemma som fått förstoppning. Det var i morse jag märkte att han inte ätit upp sin pellets som han fick i går kväll. Nu på eftermiddagen blev han kallare och jag märkte på huden att han var uttorkad. Tvingade i honom lite CC, och även vatten med någon droppe apelsinjuice i. Tog sedan in honom i ett rum som är lite svalare än rumstemperatur. Gav honom för ett tag sedan en skål med vatten och någon droppe apelsinjuice. Han drack lite självmant, och sedan tvingade jag i honom lite till. Han vägrar äta hö, men torkade löv kan han tänka sig. Han är inte helt apatisk utan hoppar runt lite. Men jag hjälper till lite så att han rör sig. För en liten stund sedan klämde han ur sig lite pluttar! De luktade illa och såg ut som torkat nattbajs. Det kommer någon liten plutt då och då. När jag lyssnar på magen kluckar det lite, men väldigt tyst. Ibland hörs ett ganska högt knorrande ljud som jag inte behöver sitta vid magen för att höra. Är det något mer jag kan göra? Ska jag ge honom mer CC? Veterinär kan jag inte komma in till eftersom att ingen bil är hemma och jag bor långt ute på landet.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Glömde nämna att jag är nästan helt säker på att det är en hårboll som orsakat förstoppningen pga att han fäller mycket just nu och att jag innan förstoppningen lade märke till hår i pluttarna.
Kram Elsa
Förösk hitta nån som kan köra dig till veterinär, i värsta fall får du ta taxi. Stannar magen helt så kan kaninen dö och de snabbt.
undertiden får du fortsätta att ge CC, det står på förpackningen hur mycket han ska ha per dygn, det behöver han få i sig. Se till att han rör på sig, Motion hjälper tarmarna att jobba. Om du är duktig på att mata med spruta så kan du ge honom lite ricinolja (bäst) eller annan olja det "smörjer" tarman och mjukar upp bajset. Men ge ingen olja om du inte kan vara helt säker på att han inte kommer att få ner nått i lungorna. Får han det i lungorna kan han kvävas eller få lunginflamation.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#2 Jag ska ta och ge honom lite mer CC nu då. Har faktiskt ricinolja hemma så det kan jag ju testa. Hur mycket ska jag ge honom ungefär? Nu tycker jag minsann det ser ut som om han sitter och äter nattbajs. Det borde väl vara ett bra tecken?
Kram Elsa
Nu har det kommit några riktigt fina nattbajs-pluttar!
Kram Elsa
hej.
Vet inte hur det är med hårbollar och så. Men när våran lilla hermelinkille blev förstoppad, slutade han äta och så. vi va hos veterinären och vi fick sedan tvångsmata honom med cc och Activia-blåbär.
sen när han började bajsa så var det mest flytande och han var hängig i nästan en vecka.
fick mata honom flera gånger om dagen.
vi använde två spruta utan nål för att mata honom.
Problemet just nu är dock att min närmaste klinik har stängt. Och nu när jag äntligen fått tag på skjuts kommer vi inte hinna till någon bra klinik innan dem stänger.
Kram Elsa
#5 Tack för ditt svar! Har aldrig hört om activia-blåbär. Blev er kanin bra igen? =)
Kram Elsa
japp han lever och mår bra:)
förhoppningsvis blir han pappa igen nästa vecka:)
Om ingen vet hur mycket ricinolja jag kan ge så testar jag med typ 0,3 ml.
Kram Elsa
En liten uppdatering: Jag har gett honom CC och lite ricinolja. Han verkar bättre då han bajsat väldigt bra. Dock såg jag en liten mask i en av pluttarna. Har axilur hemma men antar att jag får vänta tills magen är okej innan jag ger det. Nu har han lite torkade löv och hö i buren. Såklart vatten också. Tog även denna gången en liten droppe apelsinjuice i så att han tycker det är lite godare. Förhoppningsvis så har förstoppningen släppt nu, han har bajsat på väldigt bra. Men jag får ju hålla noga koll på pluttarna ett bra tag fram över.
Kram Elsa
Åh så jobbigt med förstoppning :3 Hoppas det går bra.
Klara & Tinycee
Ojdå.. det där lät läskigt. Men det låter som om det går åt rätt håll!
Det är väl bara å kamma o kamma.
Ja har magen varit på väg o stasa så är det läge att hålla superkoll.
Vet ej vad du har för foder, men har för mig du hade pre alpin med eller nåt?
Ricinolja har jag aldrig hört att man ger kaniner? Man brukar ge paraffinolja - av den anledningen att den inte alls tas upp av deras kroppar utan går rakt igenom. Ricinolja är ju från växtriket - så den tas säkert upp. Men jag har inte läst på ifall det är farligt med ricinolja till kaniner eller ej? Har du själv läst nåt?
Bra att du ger mkt vatten, för det är något som hjälper magen bra.
Hur kände du att han var uttorkad? Nöp du i skinnet?
Alltså om det är rejäl uttorkning så kan det vara bra med lite vätskeersättning, finns pulver på apoteket för bäbisar av semper. (Undvik resorb som är annorlunda o dessutom innehåller sötningsmedel).
Egen vätskeersättning skulle kunna vara lite socker/druvsocker, en knivsudd salt (eller extremt få korn, tänk hur liten kropp o tänk hur lite vatten.. pyttelite), och eventuellt om du har lite vitaminer/mineral hemma? B-vitamin, zink, kalium eller en smula multivitamin (fast tänk på att det ska vara pyttelite), och sedan kan man ha pyttelite potatismjöl i tror jag, för det innehåller en hel del potassium (kalium) vilket kan behövas, men även där ska det typ vara ett kryddmått eller så.
Alltså detta recept är inte kollat av vet, men typ sådant behövs i en vätskersättning och jag har klurat på hur man skulle kunna göra från sånt man har hemma i nödfall - jag tror att det är okej.
Hur som, ifall det finns riktigt uttorkning så behövs mer än vatten (dvs vissa salter, socker o vit/mineral).
Men nu låter det ju okej. Det dåliga bajsarna kom ut. Fina druvbajsar har kommit, han har käkat sådana (från rumpan direkt?), och har han bajsat fina vanliga pluttar i "ok" storlek så är det nog på väg åt rätt håll. Bara se till att han fortsätter äta o bajsa.
Det där med värme.. Jag är inte säker, men om en kanin drabbas av hypotermi (pga sjukdom, chock osv) så måste man väl värma upp den även om den fått vinterpäls?, vore nåt att fråga vetten, för kaninen kan ej värma sig själv då o behöver ett "element" en lagom varm vetekudde eller värmedyna eller varmvattenflaska i en socka t.ex. Men man måste övervaka (om det är elektrisk dyna), och även hela tiden kolla att det inte är för hett.. osv..
Men som sagt, har det vänt o han mår hyffsat bra så ska han också ha återfått sin temperatur?
Tycker du verkar ha lyckats mycket bra! Det värsta är ju över och tillståndet är inte lika kritiskt.
När jag hittade min kanin Solie när hon hade fått förstoppning hade hon antagligen förbrukat alla sina vätske depoer då hon hade magrat av och låg kall och stel i sin bur. Trodde hon var död tills jag tog upp henne och såg att hon andades. Att åka till slöinge djursjukhus var inte ens ett alternativ utan ringde veterinärer men INGEN ville hjälpa mig som tur va är min huvud mentor lätt att få tag på och mycket kunnig och hon bad mig att försiktigt trycka på ljumsken och det sprutade ut baj blandat vatten och då kunde hon fast ställa och sa vad jag skulle göra.
Efter första tömmningen så tog det sin tid innan det kom mer. Men efter en tesked parrafinolja, lite vatten från spruta så började det kurra ljudligt och det kom mer bajs och fastare för varje tömmning. Efter en två tömmningar börja hon röra på sig och dricka mängder med vatten och slutligen åt hon hö och morötter utan problem. Det tog sin tid innan hon återhämtade sig men hon blev en helt annan kanin ett tag trots att hon var så mager. Och så flyttade vi och hon blev "dålig" igen men la på sig all sin vikt och så sen fick dem mjällkvalster och så….ah
Nu är hon super fin och efter 8dagar ska hon väl vara 110% frisk och vi ska få iordning på våran relation som varit lite krasslig framtills nu för nån månad sedan. Dålig start, sammanlgt 3 flyttar efter att min mamma dog och varken jag eller mina kaniner måde väl så bra av allt som hände och Solie har inte fått lugn och ro och en glad pigg Mamma Andrea först 3veckor sedan.
Håll koll på kaninen tycker det låter som hans magmotorik är igång. Men misstänker du hårbollar så måste du åka för om dem ligger kvar så tror jag att det lätt händer igen om man inte får bort allt hår ur systemet.
Lycka till!
Håller tummarna :)
Tack för svaren! Under natten har det kommit mycket pluttar, de senaste såg faktisk riktigt bra ut. Han äter hö nu. När tror ni jag kan börja introducera pellets lite smått igen? Jag kommer ju vänta tills jag ser att hans mage har återhämtat sig ordentligt, behöver jag vänta så mycket mer? Han behöver verkligen pellets för att hålla hullet. Jag använder pre alpin wiesenflakes blandat med spannex lusernpellets. Precis, jag kände att hans skinn inte "åkte tillbaka" snabbt alls när jag nöp i det. Men jag tror inte han var riktigt uttorkad, snarare att han hade lite vätskebrist. Men just nu verkar han alltså må bra.
Kram Elsa
Jag skullle vänta minst en vecka och sen försiktigt introducera Wiesenflakes. En vecka senare, förutsatt att magen fungerar bra skulle jag även introducera lucernpelletsen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#14 Jag skulle vänta med pellets med risk för återfall och rulla cc i bollar istället, det innehåller mycket bra och det hjälper honom med hullet också. :)
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr