Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 879 ggr
Cafesinner
0

Höja buren?

Vi räddade nyss en kanin från avlivning och åkte till närmsta djuraffär för införskaffande av bur. De hade en kvar som han i affären sade räckte tilll dvärgvädur. Den är 100 x 50 och ca 43 i höjd. Då jag bor på internat behöver vi fylla i en lapp för att få ha djur på rummet som ska godkännas av djurhusföreståndaren. Hon sade att kaniner måste ha 50 i höjd, minst. Eftersom vi köpt en helt ny bur tänkte vi höja den istället för att köpa en helt ny igen.
Hur höjer man enklast en bur?!

Fridaaaa
0

Ja det stämmer att dom måste ha minst 50 cm i höjd om dom är av ras under 3 kg.

Det beror ju på vilken slags bur det är

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[luckymoa]
3

Jag hade åkt och lämnat tillbaka buren o krävt pengarna tillbaka! Samt informerat affären om att de säljer olagliga burar! Morr Skrikandes

Pelzi
0

du kan göra en sårts träram och sätta sedan mellan burbåtten och gallret :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Fridaaaa
0

#2 Dock är det inte olagligt för dom att sälja burarna, bara olagligt att använda buren.

[RC1393]
2

Den måste ju gå att reklamera eftersom försäljaren sålde den under falska förhållanden. Han ska ju att den skulle räcka men enligt lag räcker den ju inte, så han har ju lurat dig. Sen har man ju en viss tids bytesrätt enligt reklamtionsverket eller vad det heter.

Hursom, jag tror du har full rätt att byta buren om du har kvar ditt kvitto.

[Guldvingens]
0

#4 Fast enligt konsumentköplagen så FÅR inte djuraffären sälja den som "kaninbur", har han sagt att den är tillräckligt stor för en dvärgvädur och den inte är det. Ja, då är det falsk marknadsföring. Så visst kan hon lämna tillbaka buren och få pengarna tillbaka. 

När är varan felaktig?

Din vara är felaktig om:

• den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
  • bruksanvisning saknas.

Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?

Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/lagar/Om-konsumentkoplagen/

[Tilde]
0

Som de andra säger så borde du kräva pengarna tillbaka och sedan skaffa en större bur. Vet inte hur man annars skulle kunna lyfta taket så den blir högre. Det är nog lättare att byta :P

Fridaaaa
0

#6 Jag har fått det svaret när jag har hört runt att det är inte olagligt för dem att sälja det som kaninbur men det är olagligt att använda det.
MEN Däremot får dom inte säga att den är laglig kanin om den inte är det.

[luckymoa]
0

4 jag vet! Men de spelar väl ingen roll? Den e ju fortfarande olaglig att använda?

[luckymoa]
0

Man ska ju absolut informera dem som säljer dem till kaniner att de e olagliga mått för kaniner!

Suskiv
2

Jag gjorde samma misstag. Köpte en bur som enligt försäljaren var en laglig kaninbur, kom hem, använde den en vecka och fick sen veta att den typen av burar inte var lagliga. Kontrollmätte min bur och upptäclte då att den var för låg i bakkant. Ringde djurmagazinets huvudkontor och krävde pengarna tillbaka eftersom affären lurat mig. Inga problem fick pengarna tillbaka trots att kaninen hunnit tugga på trädetaljerna. .

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Guldvingens]
0

TS och lite spinoff på 11:Ans kommentar om att hon fick pengarna tillbaka på en bur hon lämnade tillbaka då hon köpt den på falska premisser.

Ofta så är ju affärerna lite rädda för konsumentköplagen. För de får ju inte sälja en vara under "falska premisser". Så nej, det är egentligen inte ens tillåtet för dem att skriva kaninbur på en bur som inte är laglig för kanin. Och har säljaren muntligt sagt att den är fullt tillräcklig för en dvärgvädur så har han sålt en vara på falska grunder och därmed så är det bara att nämna dina rättigheter som kund :)

Cafesinner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur som helst fick vi en jättefin bur för under halva priset och därför kommer vi höja den istället för att köpa en ny. 
Vi har flera snickarkunniga här som ska göra en träram och grejer tror jag. De snackar om det just nu… 
Och om ni nu tycker buren är liten i övrigt är det en dvärgkanin och dessutom kommer han, när han vant sig lite vid sitt nya hem så klart, få springa lös på golvet mycket. 
Vi har en annan hankanin (kastrerad) här i korridoren som nästan alltid går lös som vår lilla hund så om de kommer överens hade det varit jättekul… annars får de ju inte vara ute samtidigt… 
Hur som helst blir det här nog bra, och bra mycket bättre än att bli avlivad helt utan anledning … som han skulle bli om vi inte valde att köpa honom. 

Nu har vi hämtat honom!
Just nu har han ingen halm, men ska skaffas, och gnagpinnar ska vi plocka imorgon. Dessutom har han en kartong nu som kommer bytas ut mot trähus så snart som möjligt, men han älskar den så det är ingen fara just nu :)

Cafesinner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ps, när jag säger att han inte har halm menar jag inte att han inte har strö. Han går på toalätt och hö just nu:)

Yome
0

om han bor inne behövs de inge halm bara spårn och hö :)

Fridaaaa
0

#13 Ej lämpligt att låta 2 hankaniner träffas, inte ens om ena är kastrerad eller båda. Stor risk för slagsmål.

Är det söta Aslan?

Suskiv
0

Jag tolkar det här stycket i jordburkverkets regler som att kaniner faktiskt alltid ska ha tillgång till halm

"14 § Kaniner, guldhamstrar, dvärghamstrar, gerbiler, brunråttor och möss ska ha bomaterial med långa strukturer så att det kan flätas samman."

Källa:  Föreskrifter och allmänna råd om hållande, uppfödning och försäljning av sällskapsdjurPDF

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Yome
0

#17 på så vis, har jag då aldrig hört att de varit ett måste för kaniner som bor inne och ej tar kullar s:

Cafesinner
0

17- ja just därför kmr han ha det:) Iaf ibland. Han har ju hö på burgolvet vilket är ungefär samma sak.

16 - okidoki. Ja det är Aslan, som numera heter Fabian:) haha..

Cafesinner
0

Dubbelinlägg.

Fridaaaa
0

#19 Kände igen han, tycker att han är så underbar! :D