Vessla
Häromdagen när jag satt i kaninhagen kom det fram en liten vessla till mig. Den sprang in i hagen och stannade cirka 1 m ifrån mig. Där stod den och kollade på mig ett tag, och sedan sprang den vidare. Lite senare på dagen såg jag den igen. Jag stod kanske 15 m från den, och den började springa rakt mot mig. Sedan krockade den med min sko, stannade, och sprang därefter vidare. Problemet är att en vessla kan döda en kanin. Vesslor är pyttesmå, den jag såg var kanske 14 cm lång, men ungefär lika smal som en mus. Jag tror säkert att den skulle kunna ta sig in till kaninerna om den så ville. Hagarna kommer den in i iallafall. Just nu finns det ett antal alernativ jag kan välja mellan. Antingen flyttar jag in dem i vinterburarna, för där tror jag inte vesslan kan ta sig in. Men då kan inte kaninerna komma ut så ofta. Eller så kan jag låta dem vara i sommarburarna och även låta dem springa i hagarna som vanligt. Men då tar jag ju en risk. Frågan är om det är värt det. Kaninerna mår bra och har roligt, men de riskerar kanske att bli dödade. Hur stor risken är vet jag inte. Jag kan ju också låta dem vara ute endast när jag verkligen sitter med dem i hagarna. Men då kommer de inte heller kunna vara ute särskilt mycket var, och jag vet inte hur mycket det hjälper egentligen med tanke på att vesslan inte var särskilt skygg. Alltså, det är ju ganska konstigt att den sprang rakt mot mig. Vesslor ska ju vara väldigt skygga. Den verkade iallafall inte aggressiv och såg frisk ut. Men ja, som ni märker har jag ett litet dilemma.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
vesslan kanske är blind? ;) Näe jag vet inte. Men vesslor äter kaniner,Kanske du kan fånga in den och flytta den till skogen? Vet dock iinte om det är lagligt:/
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#1 Jag tror att den såg, den reagerade om jag rörde mig mm. Och jag tror knappast jag kommer lyckas fånga den, om jag ens ser den igen. Och det kan ju finnas fler. =)
Kram Elsa
du kan sätta ut en råttfälla, Inte en sån som tar död på dom utan en lucka som tjuts ner när dom tar maten:) Sätt i en korvbit och en handuk över fällan så går den in :)
kolla först om det är lagligt att flytta den!
#3 Det är inte lagligt att flytta på den. Och om det skulle vara det så tror jag ändå inte att det skulle vara en hållbar lösning eftersom att det kan finnas fler. Sedan tycker jag inte att de vilda djuren ska behöva anpassa sig efter oss, utan tvärtom. Så tyvärr tror jag inte att det är en lösning på problemet, men tack för förslaget. =) Vad skulle ni andra ha gjort om ni var i samma situation som jag? Tacksam för tips?.
Kram Elsa
KANKSE GÖRA EN FÄLLA ÅT VESSLAN (oj stor text) elr bygga hagarna på annat med mindre nät elr ngt
#5 Som tidigare skrivits i tråden är det inget alternativ att sätta ut en fälla. Och om jag ska bygga om hagarna kommer jag behöva fixa tak mm på dem eftersom att en vessla kan klättra. Iof kommer jag ändå bygga nya som är säkrare, men dem kommer jag inte hinna göra klart förrän nästa sommar. Så problemet är väl hur jag ska göra nu. Det lutar väl att jag ska låta dem vara ute i hagen ändå. Självklart bara när jag är hemma, så det borde väl minska risken för att vesslor kommer, åtminstone dem som är normalskygga. Fast det känns ju fortfarande inte riktigt bra. Tänk att när man släpper ut kaninerna så kan man inte vara helt säker på att alla lever när man ska ta in dem. Eller ja, det finns väl alltid en liten risk, men nu är den ju något större. Eller hmm… Är jag en hemsk matte om jag tar den risken?
Kram Elsa
skulle inte ta den risken, Ha dom under uppsikt eller bygg bättre burar. Jag tror dom hellre är ute mindre en att dö:/
#7 Som jag skrev i inlägg #6 så kommer de bara vara ute är jag är hemma. Och att bygga bättre hagar har jag inte möjlighet till förrän nästa år. Det blir jobbigt för dem att vara inne ända tills dess. Jag brukar alltid tänka att det är bättre att leva lyckligt men kort, istället för olyckligt och länge. Mina kaniner som är vana vid att få komma ut i stora hagar flera timmar per dag skulle inte må bra av att sitta inne ända tills våren. Och dessutom är det inte säkert att risken är så stor. =)
Kram Elsa