Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 601 ggr
mozzan
0

sjuk kanin?

Hej,

Min kanin har hittills varit hur frisk och stark som helst, utan minsta problem, under hennes 4 år. Men idag när jag gick ut till henne satt hon i ett hörn, ihopburrad och inte alls pigg. Jag tog ut henne i hagen men där satte hon sig bara i ett hörn utan att göra något. Jag tog ut henne i trädgården, och hon brukar alltid vara jättepigg och springa omkring men nu tog hon några skutt och burrade ihop sig igen… hon har inte ätit sitt foder idag, men imorse verkade hon hur frisk och pigg som helst när jag kollade till henne… och hon har inte fått dålig mat, eller något liknande, för mina andra kaniner har ätit exakt samma och de mår jättebra… jag kan också nämna att hon bet mig för några dagar sedan, hon har ett aggressivt temperament men hon har aldrig bitit mig så hårt förut. 
Några idéer på vad det kan vara med henne? Är jätteorolig så skulle vara glad för svar :/

/Anna

[fuzzygirl21]
3

Hon kan blivit biten av en fästing , det kan vara tänderna alltså tänderna längst in . Tycker du ska ta henne till veterinären dom kan ge dig svar direkt

Tinycee
0

Min kanin var så en gång, han var sex. På förmiddagen var han pigg och på eftermiddagen orkad han inte röra på sig. Tyvärr gick han bort på kvällen :/

mEN HOPPAS PÅ DET BÄSTA FÖR DIN KANIN :)!

Klara & Tinycee

www.coltsfoot.blogg.se

minaninar
0

Jag hänger inte helt med. Imorse märkte du att hon inte rörde sig och inte åt o kurade? Eller imorse hoppa hon runt och var glad och du märkte ingenting och sedan blev hon sådär hängig?

Oavsett, det låter som ett klart fall för veterinären. Hoppas att du följde #1s råd och ringde veterinären.

Detta att hon bitit dig (som hon aldrig gjort förut) tyder på att hon nog har väldigt ont, sådan plötslig oförklarlig beteendeförändring betyder att något allvarligt är på g och man bör då genast åka till vet.

Det är viktigt att du ser till att hon äter hö ikväll o (någon gång under natten åtminstone). Pelletsen är inte högsta prioritet, men kan ges några om hon helt vägrar hö. Men höet är viktigare för att inte magen ska stanna och det går riktigt illa. Men några pellets (2-3 varje timme ungefär?) under kvällen är ok. Men försök varva med hö.

Om hon går ute så ta hellre in henne och var med henne och stimulera henne att äta och så imorgon måste ni åka till veterinären. Tänk på att helgen snart kommer och att det bara blir dyrare och jobbigare för er (och ev. livshotande) att vänta med veterinärbesöket. Och att man tänker på att det ingår i lagliga skyldigheter att ta sitt sjuka djur till veterinären. (Vilket man ibland måste påminna vissa föräldrar… har jag förstått..)Glad

Hoppas allt ska gå bra.

minaninar
0

Min första tanke är att om det inte är magen, så skulle det mkt väl kunna vara livmodersbesvär (ev. cancer), vilket är mkt vanligt problem hos okastrerade honor när de kommer över sina första ungdomsår, vilket är skälet bla till att man bör kastrera honor då det kan hända redan vid 2-3 års ålder.

Så har ni inte gjort det, så diskutera det med vetten samtidigtg när ni åker in.