Erfarenhet av rabbfor
Funderar på att byta foder från Stampe till rabbfor. Sett att de används till produktionsdjur men tycker det borde funka till vanliga sällskapskaniner också? Bara man håller det i rätt mängd. Är det någon som använder sig utav detta? isåfall får ni gärna berätta om det funkar bra osv :)
Jag har haft det fodret. tycker att det har funkat bra och mina kaniner har hållit hullet bra. Men hörde att det inte var så nyttigt för kaninen då det som du säger är för produktions djur så bytte till mäster. men som sagt så tycker jag att rabbfor fungerade bra men se upp för att ge för mycket!=)
Rabbfor innehåller en massa protein, hela 17,5 % tror jag det är. Fiberhalten är också alldeles för låg. Men jag tycker iaf att rabbfor är lite bättre än tex Carrier, Edel, Kanin & marsvin och Mästers. De har så otroligt dåliga värden, Rabbfor har snäppet bättre. Men det ska inte ges i för stora mängder. Det allra bästa vore dock om du skaffade något annat foder som har ordentliga näringsvärden. Jag använder Wiesenflakes blandat med Spannex lusernpellets. Har även lite torkade växter i. Funkar toppen! Andra bra foder är Cunis varianter (utom dem med antibiotika i), Jr farm grainless och Meister lampe. Finns fler, men detta är det jag kommer på just nu. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
#3 Anledningen till att jag funderar på Rabbfor är att jag ska köpa en ny teddyhona och hon har just nu rabbfor och på hennes kaniner funkar rabbfor jättebra. Plus att det är mycket billigare än det jag har nu så det blir ju billigare i och med att jag då har 4 kaniner :)
#3 Till teddysar är väl Rabbfor snäppet lämpligare eftersom att de behöver lite mer protein. Men det är fortfarande långt ifrån optimalt. Men alltså, foder som Edel, Carrier och Rabbfor mm är ju inte precis giftiga, men de är inte heller bra. Bara för att kaninerna håller hullet och inte blir feta betyder det inte att fodren är bra som vissa verkar tro. Man måste kolla på deras avföring noga för att se hur det påverkar dem. Dock kan man inte riktigt se hur allt påverkar dem. Tex fett behöver inte alltid sätta sig på utsidan. Det kan sätta sig inombords, och det ökar risken för ett antal sjukdommar och kan göra att kaninen dör i förtid. Och nu när jag ändå är igång så kan jag ju passa på att skriva lite om fibrer också. ;) Kaniner är byggda för att äta mycket fibrer, det är viktigt för deras tarmar. Får de för lite fibrer kan det få en rad olika följder. 13,5 % som jag tror det är i Rabbfor är inte mycket. Om jag var du skulle jag satsa på något bättre foder. Stampe har ju inte heller några bra värden. Det mesta jag har skrivit här visste du säkert redan, men någon som läser detta kanske lär sig något.
Kram Elsa
Köp lottie morot och äpple, du får 1,5 kg för 49 kronor på lantmännen bra och billigt, bättre än lågfiber foder som är lika dåliga som gnagarblandningar, jag lovar, några kronor extra , gladare friskare djur.
Rabbfor kan säkert funka om det blandas med ett foder som kompletterar de dåliga värdena. Har själv funderat på att blanda i lite lite rabbfor (alt lusern, men inte lika lätt att få tag på för min del) i min blandning med Pre Alpin Senior och Pre Alpin Wiesenflakes, två foder som båda har kanonbra fiberinnehåll och OK fetthalt men för lågt protein.
Ja, lottie är väl okej. Men det finns betydligt bättre.
Kram Elsa
Ja, men bättre än rabbfor , de flesta köper ju dem för de är billiga så jag tänkte på ett billigt alternativ. Annars finns det Cuni pro 1 kg för 55 kr eller 5 kg för 220 kr, eller Cuni complete.
#8 Jo, något bättre. Cunis varianter är bra, men dyra, precis som du säger. Det billigaste är nog att beställa från tyskland.
Kram Elsa
Finns ju JR Farm Grainless 15 kg just nu 389 kr och fraktfritt på zooplus.se
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jr farm verkar jättebra, men var det inte lågt protein i det?
#5 det blir dock lite för mycket kör fram och tillbaks till stan, och det kommer bli dyrt när man har 4 kaniner.
Jag vill helst köpa storsäck eftersom jag bor på skolan och har ingen tillgång till djuraffär på veckorna.
Jag ger Rabbfor till mina Lejon och det funkar fint. Jämfört med andra svenska kaninfoder så ligger INTE växttråden lågt. De amerikanska fodren med 20-25% växttråd ges som enda kost där, jag tror nog att våra kaniners höätande kompenserar den lägre växttråden…
#13 Jag funderar på om det inte är en myt att amerikaner/britter/tyskar/valfritt land inte ger hö till sina kaniner. Kanske ska vi sluta vara så självgoda och tro att vi är bäst på att ta hand om djur. Kanske är det faktiskt så att de ameriskanska/brittiska/tyska/osv kaninerna faktiskt får betydligt bättre foder än vad våra kaniner får.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Lottie har ju högre det är också Svenskt :)
Mina kaniner har aldrig direkt gillat Lottie för att det är "lite" att tugga på och de är lite tunna av sig
//Joanna
Ska det vara starka bitar rekommenderar jag Cuni pro.
Jag var i Usa tidigare i år och passade på att besöka lite kaninutställningar och uppfödningar. På alla ställena var det självklarheter att kaninerna skulle ha hö! Inget snack om saken. Tror det är ovanligt att folk endast ger pellets till sina kaniner, även där. Man tänker ju att pellets får dem så lite av ändå, så det borde inte påverka dem jättemycket vilken variant man har. Men faktum är att jag har märkt stora skillnader när jag bytte till ett foder med högre växttråd. Direkt såg pluttarna annorlunda ut, åt det bättre hållet.
Kram Elsa

#5 Tycker du det är billigt, för mig låter det som dyrt. Har använt lite av varje genom åren, Stampe, rabfor, fårfor, kraft groov hästpellets mm, ibland har vi blandat två sorter 50/50, men nu kör vi med granngårdens hästpellets original 25 kg för 149:- funkar bra tycker jag, fast alla dom vi haft har funkat bra, har inte märkt att nåt skulle vara sämre eller bättre.
19 vad är det för värden på det hästfoder?
Kört på hästpellets förut, men går nog inte tillbaka. Det funkar, men om ni läser hur mycket mer av alla vitaminer etc så tror jag inte det är så bra. Krafft groov 90 innehåller 400 mg vitamin E per kg. Otroligt mycket. En hona jag tog in nyligen hade rikligt dåliga bajsar pga hästfoder, det gick sakta men säkert tillbaka till det normal med rikligt med hö, alfa kuber och cuni complete.
Att blanda Rabbfor och Stampe, hur skulle den blandningen bli? Alltså skulle de vara bättre att blanda i lite stampe med rabbfor eller är det bättre att bara köra rabbfor
#14 Deamerikanska diskussionsgrupper jag är med i tyder på det. Visst finns det många som ger hö, men majoriteten gör det inte.
Däremot ger de mycket konstiga grejer… Papayatabletter och ananas för att motverka pälsbollar som leder till förstoppning. Diarré verkar vara vanligt och det finns miljarder olika mediciner både för att motverka och stoppa diarré och andra magproblem.
De amerikanska uppfödarnas husapotek verkar vara enorma jämfört med vad som är standard här.
Stampe och rabbfor är nästan samma i innehåll. Rabbfor just litet snäpp bättre. Så att blanda gör som ingen direkt skillnad, snarare sämre. Kanske blanda Rabbfor med lite bättre högfiber foder, finns Lottie morot och äpple som har högt fiber 1,5 kg för 49 kr. Finns stora säckar, dock vet jag inte om Äpple och morot finns i större säckar, de stora kostar 135 kr och är 5 kg. Annars ge bara Rabbfor, men snåla som sjutton med pellets, typ 1-2 msk djur.
Rabbfor:
Råprotein 16 % Växttråd 13% Aska 6,4 % Råfett 3,5 % Kväve (N) 2,6 % Kalium (K) 1,2 % Kalcium (Ca) 0,9% Fosfor (P) 0,5% Natrium (Na) 2.5 g Magnesium (Mg) 2 g
Stampe: Protein 14.5 % Råfett 3.5 % växttråd 13.5 % Aska 6,5 % Kalcium 1,1% Fosfor 0,6 %
Jag använder Rabbfor och har gjort i flera år.
Fungerar jätte bra på mina kaniner :)
#25: vet att detta är en gammal tråd men kan man låta sin kanin ha fri tillgång till rabbfor på vintern
#26: Jag skulle inte våga ha det med tanke på att det är så kraftig och innehåller så lite fibrer.
Vad är anledningen till att du skulle vilja ge fri tillgång ändå? Med bra hö att äta så får de hjälp att hålla värmen under vintern (bildas massa värmeenergi från när höet bearbetas i tarmarna).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#26 inte fri tillgång på någon pellets. Enbart fri tillgång på hö
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.