Bolåda - när?
Förhoppningsvis är Hedvig dräktig och får ungar om ca 2 veckor (någon dag hit eller dit) och jag har förstås ordnat en bolåda. Jag hade dock tänkt vänta ett par dagar till med att ställa in den, men för bara en liten stund sedan ertappade jag Fru Kanin med munnen full av hö, i full färd med att boa lite under sin sitthylla.
Är det dags att ställa in bolådan idag, eller ska jag vänta någon dag till? När brukar ni ställa in era?
Jag skulle sätta in den nu! Vissa av mina kaniner får bolådan efter en till två veckor. Annars Kan man ha bolådan i hela tiden, det har jag till mina andra kaniner. :) Lycka till med ungarna! :) Med vänlig hälsning, Linda Meijer Ztrawberries kaningård http://ztrawberries.weebly.com/
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
Jag brukar ställa in mina i princip när honan är parad, så slipper jag komma ihåg det sen.
Bolådan ska enligt lag finnas i buren minst 1 vecka innan beräknad födsel och minst 4 veckor därefter (dvs om det föds ungar).
Tack för svaren!
Hade tänkt ställa in bolådan när det var 10 dagar kvar, har för mig att jag läst någonstans att det var det vanligaste?? Men fyra dagar tidigare gör ju knappast någon skada, så bolådan åker in i buren om en liten stund. Måste flytta en av kaninburarna först bara, just nu står hanens bur alldeles bredvid vilket jag känner kanske inte är optimalt nu när hon börjar boat och sedan förhoppningsvis har ungar.
Men nästa dumma fråga… Jag och min pappa byggde ihop en bolåda för ett tag sedan som är långt över de lagliga måtten (har för mig att den är laglig för även de allra största raserna, lillfröken här hemma är en dvärgras på ca 1,5 kg) så den är ju rätt stor. Ska jag ändå ställa in den helt tom och låta henne sköta resten, eller ska jag hjälpa henne på vägen i och med att den är så stor? 
Hur stor är bolådan ni byggde? Bolådorna brukar ju bara vara lite mindre hus eller lådor. Ungarna ska ju inte kunna vandra iväg på äventyr, utan ligga säkra där inne. :)
Jag hade inrätt Charlies bolåda med halm innan hon fick den. Sen la jag in mer halm som hon själv kunde välja om det skulle vara i bolådan eller ej. Hon byggde ett superfint bo! :)
Jag gjorde samma som #4, dsv. Lägga in halm i bolådan och sedan lägga utanför så att honan kan boa själv också! :) Med vänlig hälsning, Linda
Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård ♥
#4 vet inte de exakta måtten på bolådan nu, men långt över de minsta lagliga måtten i alla fall. Jag provade att köpa en bolåda först men eftersom lillfröken här hemma är rätt bred över baken så tog det stopp när hon skulle krypa in. ;-) Hade kunnat såga upp öppningen så den blev lite större, men var rädd att hon skulle mosa eventuella ungar då lådan var så pytteliten.
Provar att lämna bolådan tom så får hon boa, har hon inte gjort det inom den närmsta veckan (hon har ännu inte flyttat in någon halm/hö i den) så hjälper jag till och visar. ;-)
Åh jag längtar tills denna kull kommer, vet ej varför, men båda kaninerna är så söta så jag längtar till att se hur bebisarna utvecklas! :)
/Christel & kaninerna! 
#7 Hehe vad kul! Jag längar också! 
#8, Hehe 
/Christel & kaninerna!