Kanin iFokus

Kanin

Etikettminneslunden
Läst 839 ggr
lottie350
0

Led han?

Igår dog min kanin, den enda kanin jag haft, han var runt 10-11 år. Dagen började som vanligt, han åt kissade och drack hela dagen. Något vi lagt märke till de senaste dagarna var att han var lite dålig i magen och hade svårt att byta päls. Men vi försökte att hjälpa honom att få bort pälsen. Han verkade dock tycka att det var obehagligt att bli borstad vilket aldrig har varit något problem alls. Iaf så hoppade han runt lite som vanligt, inte fullt lika mycket men nästan. Vi har jämnt länge att den här dagen är nära. Så igår kväll så hörde vi en smäll, han låg då precis utanför buren (han var lös dygnet runt,hade buren som toa) och såg ut som han sov. Min man såg att han andades så han trodde inte mer än att han sov och drömde. Men en kort stund därefter hör vi ett skrik, springer in till honom och kollar vad som händer. Då visste vi att det vad dax, han skulle lämna oss. Jag blev helt förstörd, kände att det vred sig i magen på mig. Satt bredvid honom och klappade honom och såg när han tog sitt sista andetag. Min man gick ut i mörkret och grävde en grav för honom. Då vi hade vår dotter som låg och sov kunde jag inte följa med honom när han begravde vår älskade kanin. Jag hade svept in honom i en varm handduk, han skulle ju ha det varmt. Han fick med sig sin leksaks kanin och en banan som var hans älsklings mat. Sorgen ligger stort i mitt hjärta, kunde knappt sova inatt. Vet knappt hur jag ska förklara för vårt barn, hon är ju bara 2 år :( men det är dax att berätta nu. Men något jag inte kan släppa är undran om han led? Det gick ju så fort, han var gammal men han skrek ju till så. Är det vanligt när de dör av ålder?

[_hsleiufhbtv]
0

Usch, beklagar verkligen. Jag tror inte han led eftersom han uppenbarligen verkade somna in av ålder. Men jag vet ärligt talat inte så invänta svar av någon annan.

Emelice1206
0

Fy så tråkigt. Aldrig kul när något försvinner från ens liv. Har ingen aning om han led dessvärre, hoppas inte det. R.I.P

minaninar
0

Beklagar sorgen.

Det enda jag jag tänker är: är ni heeelt säkra på att han var död? Konstig fråga kanske, men kaniner kan tydligen kollapsa utan att ha dött (ännu). Skäms

Men nu som sagt har ni ju begravt så det är ju inte mkt att göra. Men viktigt att verkligen kolla andning och hjärtslag och inte ta allmän livlöshet som säkra tecken - vad jag förstått. Däremot så vet jag ej hur lätt det är att höra svaga hjärtljud med bara örat? Jag säger nog egentligen mest detta för ev. andra som läser här. Det är inte helt ovanligt att folk tror kaninen är död när den i själva verket bara är väldigt dålig och borde få komma till vetten. Nu låter det ju dock som om kaninen verkligen dog, pga skriet, men ändå. Läste här om någon som försökte begrava en kanin som det visade sig inte var död.Foten i munnen

Om han led - svårt att säga. När såg han en veterinär senast? Om man känner att ens gamling är skröplig och att det snart är dags - så betyder det att man nog ska ta en sväng till vetten och ta reda på att det just inte är något som ninisen lider av, eftersom de är så bra på att dölja smärta o sjukdom in i det sista.

Men det låter som han måste haft många hälsosamma år hos er. Underbart att höra om kaniner som faktiskt uppnår så hög ålder.Glad

Beklagar sorgen. 10-11 år är en lång tid.Gråter

bustjejen
0

Usch vad tråkigt, beklagar sorgen. 10-11 år är en hedervärd ålder på en kanin.

Det är som andra säger väldgit svårt att säga om han led. Det låter ju som det gick fort iallfall, så lidandet varade isåfall inte länge.

När det går så fort, så hinner man ju inte alltid till veterinär. Sen blir ju slutet med största sannolikhet detsamma i en sådan hög ålder. Jag kan tycka att det idetta fall var skönt att han fick dö hemma, med nära och kära, istället för att stressas iväg till veterinär och ta spruta.

RosarysKaniner
0

Beklagar sorgen. <3

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

[darkysara]
0

Jag tror inte han led, han var väldigt gammal och fick många fina år. Det skriket brukar vara dödskriket innan dom sträcker sig för att dö. Eller ja, det är vad jag tror i alla fall. Oroa dig inte att han fick lida.

Jag hade otur med en kanin som däremot fick lida..

En kanin för några år sedan fick en böld, han opererades och fick antibiotika och vi fick rengöra bölden och öppna den varje dag. Trots veterinär och kurer och sårtvätt så led han otroligt, jag tyckte det var hemskt att öppna såret varje dag.

Efter två veckor såg jag på naturens fåglar att någon skulle dö (fåglar i alla arter flockas utanför ens gård), så när jag sprang in låg min kanin kvar för att säga farväl till oss (han levde ännu), jag bad en bön att gud ska ta hand om honom osv och direkt efter ordet Amen så gjorde han sin sista "utsträckning" med benen.

På senare tid fick jag veta att de brukar sätta in dräneringslang vid dessa bölder, något veterinären inte nämnde öht och då känner man sig såhär några år efteråt, kunde han ha klarat sig? Skulle jag ha avlivat honom? Lite skuldkänslor trots att jag gjorde allt i mina händer. Men då igen, han fick komma upp till himlen.

lottie350
1

#3 jo jag är helt säker på att han dog, han låg kvar i min famn en liten stund efter han dog och jag började känna att han blev stel. Så han är död. Nej eftersom han alltid varit så glad och haft energi kvar har vi inte sett en anledning till att åka till veterinären. #6. Åh vad jobbigt för dig :( det är lätt att man tänker tänk om jag hade gjort det annorlunda, skulle den ha levt idag då? Jag har jättemycket saker som snurrar runt i mitt samvete. Jag hoppas tt han somnade in lycklig. Allra svårast var att berätta för dottern imorse. Hon är ju som sagt bara 2 år och hon såg ju att han var borta. Hon såg att hans matskål var tom och ville fylla på den med mat. Usch det gjorde då ont i mig. Jag sa att Zippe har lämnat oss och bor nu i kanin himlen och så visade jag henne. Hon såg att jag var ledsen så hon blev också ledsen. Lilla hjärtat mitt ❤ Tack alla andra också för era svar! Jag säger till mig själv att han inte led. Att han somnade in lycklig!

[darkysara]
1

Jo, men han dog i alla fall väldigt lycklig. Det är jättejobbigt när ett djur går bort och man städar bort alla saker. Det tar tid innan sorgen går över.

Några dagar senare kan man tyckas höra kraffsande precis som man hör när en kanin är i sin bur. Eller jag har då hört det några gånger ett par dagar efter ett djur har dött. Fastän jag inte haft någon gnagare vid de tillfällena, jag brukar se det som ett sista farväl.

Jo, att berätta för små barn är inte lätt. Skickar en massa kramar till dig.

LisaKanin
0

Beklagar! Men det låter som att han har haft ett långt härligt kaninliv ända till slutet och fick somna in hos människor som älskade honom, och bättre kan man ju inte önska sig ens som människa.

chris65
0

Så sorgligt att läsa om din lille vän. Är alldeles tårögd.

Har själv haft en kanin som blev 10 år. Blir så tomt när man förlorar en så gammal kanin.

Tycker inte du ska älta huruvida han led eller inte. Vet att det är svårt men försök att tänka på alla ljusa minnen av honom och att han fick ett långt lyckligt liv hos er.Glad

Och han fick ju somna in med dig vid sin sida och känna att han inte var ensam.

RIP Zippe