Frågor om avel
Hej! Nu har min mamma godkänt att jag skulle få ta en kull när jag är ca, 16, men då har jag flera frågor:
- Hur vet man att honan är dräktig?
- Vad ska man tänka på under tiden hon är dräktig?
- Ska jag vara där då hon föder?
- Allt det här med anlag, jag ska troligen köpa en ny hona och para med Lolos kanin Sprite (svart dvärgvädur) ska då kolla hans bakrund)
- De blir då dvvar, så jag vill få reda på allt på vilka färger som kommer osv..
- Jag kommer nog inte ta kull om det inte är nån som är intresserad, eller?
- Vad gör man om man får många hanar och några honor?
- hur många bebisar brukar en dvv få?
- Om de föds många ungar och flera inte blir sålda, vad ska jag göra då?
- Hur könsbestämmer man?
När ska man skilja ungarna från mamman?
De var några, de viktigaste, de andra tar jag när de är dags :)
/Christel & kaninerna! 
1. Ofta så är man inte säker, man får helt enkelt vänta och se. Ibland kan man känna bebisar.
2. Inte särskilt mycket… Fortsätt med samma kost fram till ungarna föds, därefter kan man öka pelletsen lite. Sätt in en bolåda + halm ca 1 v innan ungarna beräknas födas. Honan behöver lugn och ro.
3. Nej, å det bestämdaste. Lämna honan i fred, och spring inte och kolla om ungarna kommit stup i kvarten heller.
4 & 5. Vet inte riktigt vad jag ska svara ^^
6. Intresselistor funkar sällan ändå… Det bästa du kan göra är att se till att ungarna föds i mars-april, då är de leveransklara när efterfrågan är som störst.
7. Försöker få dem sålda snabbt ;) Annars får man väl börja bygga burar om man inte kan tänka sig att slakta.
8. 1-10
9. Hänger helt och hållet på hur du själv ser på djuren. Kan du inte tänka dig att slakta så får du helt enkelt spara dem tills de är sålda.
10. Finns en del artiklar och trådar om det.
Jag anser att ungar ska få bo med sin mamma tills de är 8 veckor, om det inte finns starka skäl att skilja dem tidigare.
- Hur vet man att honan är dräktig?
Det är inte alltid man kan säga med säkerhet att honan verkligen är dräktig, förrän ungarna ligger i boet eller åtminstone till de sista dagarna och man lyckas känna ungarna. Vissa honor har jag inte kunnat förutspå alls och det är inte alla honor man kan känna ungarna på, beror lite på läge och även antal ungar. Vissa honor har väldigt tydliga tecken och blir således lättare att se på. - Vad ska man tänka på under tiden hon är dräktig?
Det är egentligen inte så jättemycket att tänka på utöver det vanliga, mer än att honan ska ha tillgång till en bolåda minst 1 vecka innan beräknad födsel. Sen är det bra att klippa klorna relativt nära födseln också, så att de har bra längd när ungarna föds. Detta för att hon inte ska råka riva ungarna med sina långa klor, när hon är in och ska dia. - Ska jag vara där då hon föder?
Både ja och nej. Att hålla lite koll och kika dit någon gång ibland kan vara bra, utifall honan skulle få komplikationer. Men att stå och stirra under hela tiden kanske inte alltid är att rekommendera, eftersom inte alla honor är så förtjusta i det. - Allt det här med anlag, jag ska troligen köpa en ny hona och para med Lolos kanin Sprite (svart dvärgvädur) ska då kolla hans bakrund). De blir då dvvar, så jag vill få reda på allt på vilka färger som kommer osv..
Ett tips? där är att läsa alla trådar/artiklar på sajten om genetik, men kolla även in kaninfarg.se som har en bra sammanfattning och även förklaring på hur man räknar ut vilka färger som kan tänkas komma. - Jag kommer nog inte ta kull om det inte är nån som är intresserad, eller?
Det väljer du helt och hållet själv. Oavsett om man har intresserade eller ej (intressenter kan alltid dra sig ur) så bör man ha en plan för vad man gör med alla ungar som inte blir sålda. - Vad gör man om man får många hanar och några honor?
Inget problem så länge alla blir sålda, men blir de inte sålda så är det ju 1 bur per hane sen när de uppnått en viss ålder. Jag skulle sära på hanar runt 10-12 veckor. - hur många bebisar brukar en dvv få?
Väldigt individuellt, men snittet ligger väl på runt 4-5 på ett ungefär. Jag har fått allt från 2 ungar till 6 stycken (7st med dvvkorsning för ett par år sedan). Men det händer att en del får upp till 8-10 stycken. - Om de föds många ungar och flera inte blir sålda, vad ska jag göra då?
Det är något man själv får ta ställning till, om man sparar alla tills de blir sålda, säljer till djuraffär eller väljer att ta bort. Oavsett vad man väljer att göra så bör man ha en plan klar för sig. - Hur könsbestämmer man?
Finns en artikel här på sajten om just könsbestämning. - När ska man skilja ungarna från mamman?
Normalt sett skiljer jag mamma och ungar runt 7-8 veckor, om inte någon hona ska bo kvar dvs.
Ok tack båda två! :) Mitt största "problem" är ju om de inte blir sålda. Men jag får väl komma på en ide :) De ska nog vara hopp/kel kaniner, men ska de vara korsning då? För Kiara är en korsning mellan hermelin och dvv, och hon hoppar jättebra! vad brukar de vanligaste korsningarna vara?
/Christel & kaninerna! 
#3 Jag hoppas att du inte skulle avliva ungar bara för du inte får dem sålda (tror inte du skulle). :/ Varför ens ta ungar om det är för att bara sälja alla och sedan avliva de som inte är populära nog? Hemskt!
Nej men jag tror att plats ordnar sig! :)
Jag har ju 8 ungar och det vore ju inte kul om att var hanar, platsmässigt, men jag skulle hitta på något för att ha dem alla här tills de blir sålda. :)
#4, nej absolut inte! Man får fixa plats i så fall! Tror inte alla är hanar :)
/Christel & kaninerna! 
Hur vet man att honan är dräktig?
Det vet man inte alltid. Jag hade en hona som gick tom och en som var dräktig. Enda skillnaden var att den dräktiga var mer trött på slutet och sov mer.
Vad ska man tänka på under tiden hon är dräktig?
Fortsätta sköte henne som vanligt, ge henne en bolåda ca en vecka innan beräknad förlossning och fodra gärna med liten hallonblad de sista dagarna (ger bra värkar)
Ska jag vara där då hon föder?
Ja och nej, kolla till henne men stör inte. Oftast passar de på att föda när man inte är där.
Allt det här med anlag, jag ska troligen köpa en ny hona och para med Lolos kanin Sprite (svart dvärgvädur) ska då kolla hans bakrund)
De blir då dvvar, så jag vill få reda på allt på vilka färger som kommer osv..
kaninfarg.se är en superbra sida för att kolla vilka färger det kan bli.
Jag kommer nog inte ta kull om det inte är nån som är intresserad, eller?
Det gör du som du vill. Men fundera över varför du vill ta en kull.
Vad gör man om man får många hanar och några honor?
Hoppas på att man får sålt dem man inte vill behålla, annars får man bygga/köpa burar.
hur många bebisar brukar en dvv få?
4-5 verkar vara medel, men de kan få 10 eller fler. Vi fick 6.
Om de föds många ungar och flera inte blir sålda, vad ska jag göra då?
Spara eller middag. Ibland tar djuraffärer emot kaninungar.
Hur könsbestämmer man?
Finns en bra artikel här på Kif, men det är svårt ändå. Ta hjärna hjälp av en kunnig uppfödare (min hjälp kommer imorgon)
När ska man skilja ungarna från mamman?
Ca 6-7 veckor
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#6, tack så mycket! :D
/Christel & kaninerna!