Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1283 ggr
Katten_
0

Vardagen med din kanin

Hej där!

Jo de slog mig att de skulle vara kul att folk berätta om sina rutiner med sin/sina kaniner på vardagen!

Tex. Här är mitt:

Måndag Morgon: 1 matsked pellets, hö vatten Eftermiddag: Betesbur ca 2 timmar sele Cornflakes Kväll: 2 matskedar pellets hö vatten

Tisdag Morgon: 1 matsked pellets hö vatten Eftermiddag: betesbur ca 2-3 timmar Kiara sele+ hoppning  Kväll: 2 matskedar pellets hö vatten

Onsdag Morgon: gurka pellets hö vatten Eftermiddag: betesbur 2 timmar Hage 1 timme sele Cornflakes kväll: mat vatten hö

Torsdag Morgon: mat vatten pellets löv Eftermiddag: betesbur 2 timmar Hage 1 timme sele Kiara + hoppning Kväll: Mat vatten hö

Fredag Morgon: mat vatten hö Eftermiddag: betesbur 2 timmar sele Cornflakes

Kväll: mat vatten hö

Ja det är min vardag :) Hur är din?

/Christel & kaninerna! Glad

[MiniPim]
0

Alla dagar är nästan samma så skriver inte alla dagar. ^^

Morgon: Vaknar vid kvart i sju, går ner och kollar till kaninerna och ser om dom har vatten och hö.

Eftermiddag: Kommer hem vid 4/halv4 , går ner till kaninerna ger 1 dl pellets och någon grönsak kanske. Tar ut kaninerna i rasthagarna om jag har mycket läxor dvs: jag hinner inte gå i koppel eller något. Om jag nu har mycket tid så tar jag en promenad eller hopptränar kaninerna. Det sker på måndagar och fredagar. (hoppträningen).

Kvällen: Tittar till dom och om jag hinner går jag en kvällsrunda runt området.

Sen fylls ju vatten och hö på så fort det behövs. ;)

Katten_
0

#1, ok :) Ganska normal och skön vardag :)

De kommer bli annurlunda för mig nu med en till kanin ^^

NaDa...
0

Min kanindag börjar vid halv 3, då det är då jag kommer hem från skolan.

14.30 - 16.00
Mando får komma ut i hagen. Hö fylls på, vatten byts ut, Jag gosar lite med de andra ninerna och Coco får komma ut och springa lös i en timme eller så.

18.00 - 19.30
(Just nu) Alf får komma ut i hagen eller i koppel. Lisen och Elvis får också komma ut i koppel vissa dagar. Jag kan sitta ute med dem och plugga eller sjunga i hagarna eller bara mysa.
Jag städar ev toahörnen i de burar där det behövs.

19.30 - 20.00
Alla får mat. Affe får 1 msk, Mando 1-2 msk, Lisen och Elvis 2,5 var och Coco får 3 msk. Jag ger gräs om det finns och inte är blött, annars blir det torkade blad och örter (ca ½ - 1 dl var av en blandning på 3-5 olika sorter) eller en bit grönsak/frukt.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Dipsie'n'Poo
0

Ser likadant ut varje dag så skriver bara hur mina dagar brukar se ut.

Går ut till kaninerna vid 7.00 och ger pellets (Tink och Lala får 3 msk, Dipsie får 3 msk, Po får 2 msk) och fyller på med hö. Klappar lite men inte länge då jag inte hinner. Tar bort allt bajs.

Kommer hem vid 16.00 då tar jag ut dem i hagarna om det är fint och bra väder. Fixar till burarna (tar bort ev mer bajs). Tar in dem vid 19 (tidigare, när det var ljust tog jag in dem vid 21) och då byter jag vatten och fyller ev på med hö (Tink och Lala får ytterligare 3 msk). Sedan kelar jag med dem. :)

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

AkaiTsuki
0

Bor ju på internat under veckodagarna så

Morgon -> Kolla så allt finns liksom
Lunch -> Byta vatten
Middag efter skolan slut -> Springa lite
Efter middag -> springa lite till o busa
Sen äre läggdags och då får han sin mat

Dock får han massa mums under dagen x)

Sen på helgerna gör vi inte så mycket tack vare omständigheterna.. :/

Rengöring, påfyllning sker när det behövs :)

//Joanna

[theotoft]
0

Mina dagar ser alltid likadana ut i princip! :)

På morgonen när jag kliver upp så öppnar jag Claras bur, Hon har en Hage kopplad till buren som hon har tillgång till på dagarna. kollar så hon har vatten och hö.. Sen går jag ut till Pricken och kollar så han har allting, han får även pellets. När jag kommer hem vid 16 tiden så får dom lite bladgrönt och mysstund och pricken får springa lös i trädgården nån timme.. Sen vid 20tiden så får dom pellets och påfyllning av hö och vatten och sen innan jag går och lägger mig på kvällen så kollar jag till pricken en sista gång och stänger in Clara i sin bur.. Städar burarna ungefär var tredje dag.. Så ser min kaninvardag ut. :)

Suskiv
0

Såhär ser det ut hos oss just nu.

Morgon.

Mamma och bebisar får pellets och nytt hö.
Yoda får nytt hö, är det fint väder dvs inte regnar får hon komma ut i beteshagen.
Alla får nytt vatten i vattenflaskorna.

Dag.

Kollar så att alla har hö, ger en gren eller lite annat mumsigt att äta. Är det burrengöringsdag får hela familjen komma ut och käka gräs i en liten Hage gjord av gallret till en innebur.

Kväll:

Yoda får komma in i buren om hon varit ute.
Pellets till alla kaniner
Nytt hö till alla kaniner.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Josefinaaa
0

07.20 - ger alla 8 ninisarna vatten och fyller på med hö. Släpper ut ena "ungen" som är 4 månader i hagen då mamman inte kan för hon har 6 2,5 veckor gamla bebisar som kan smita ut:)

16.00 ut med sele med två "vuxna" kaninerna i trädgården och hopptränar den ena.

15.00 gossar

18.00-19.00 låter mamman vara uten när jag vaktar så inte ungarna smiter.

20.00

nattinatti tilla alla älsklingarna!<3

(mamman är mamma till den 4 månader gamla ungen som vi sparade och nybliven mamma till 6 st till. Vi har dom inte i samma bur för att hanen som vi sparade från andra kullen inte ska göra illa ungarna och para sig med mamman♥)

Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️

Viilmaa
0

06.45 Ger alla kaninerna mat, fyller på hö och vatten ifall det behövs. 

15.00 Alla kaninerna får komma ut i sina hagar. Ibland sker det någon selpromenad. Ifall det behövs hopptränar jag någon gång med någon kanin, dock ytterst sällan eftersom jag tävlar så pass ofta.

Mellan 16.00-18.00 Någon gång under denna tiden myser jag med kaninerna och städar lite ur deras burar och fixar med lite andra saker. Hur lång tid det blir är dock beroende på hur mycket läxor jag har.

Ca. 19.00-20.00 Alla kaninerna får komma in, de får mat, nytt vatten och påfyllning av hö ifall det behövs.

// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner

Fridaaaa
0

Jag har inga fasta dagar eller tider jag gör saker och ting :P

Morgon: (08.00-10.00): Ut i hagen om vädret tillåter, annars morgonhö plus vatten.

Mitt på dagen: (12.00-15.00): Kollar till dem, ev kloklippning eller borstning, sele för vissa mm. Allmänt pyssel. Ev ut i hagen om dem inte kom ut på förmiddagen. Eller selepromenad i trädgården/skogen.

Kväll: (18.00-20.00): In från ev Hage.Påfyllning av hö. Pellets och ev grönsak eller grenar. Nattar dem

Viola som är innekanin är det helt olika tider just eftersom hon är inne :P
Hon brukar få sin pellets på morgonen när marsvinen får sin morgon mat, annars blir hon lite avis ;)

Och är jag i skolan under dagen, så kommer dem ut i hagen på kvällen om vädret tillåter :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tilde&twix
0

Jag har inte riktigt ett schema men samma rutiner har jag ju i princip, dock så bor mina föräldrar inte ihop och kaninerna bor hos mamma, så när jag är hos pappa så blir det lite olika tider imed att jag cyklar/åker bil. Men hos mamma har jag fasta rutiner.

Morgonen ca 7.30 - Går ut till kaninerna en stund innan bussen. Fyller en 1,5 liters petflaska med vatten och lägger under den ena buren där jag har all förvaring + fyller på vattenflaskorna. Nytt hö + en dl pellets till Twix och ½ dl pellets till Charly. Har båda två uppe i famnen och gosar + Charly får skutta lite ute för hon har ganska liten bur(godkänd storlek) jämfört med Twix.

Efter skolan ca 15.00 -Låter båda kaniner leka i hagen ca en halvtimme var för sig. Fyller på vatten, hö och ger dom vars en grönsak. Dock får inte Charly så mycket grönsaker i nuläget, hon är ju bara tio veckor. Förresten, dom kommer få en större och mer rymningssäker Hage detta året när vårt andra trädgårdsbygge är klart så dom kan vara ute några timmar om dag. När Charly är tillräckligt gammal ska hon även få hoppa och skutta i sele, Twix vet dock hur man rymmer så hon får bara vara i hagen eller inne i huset.

Kvällen ca 19.00 - Har dom uppe och gosar lite, ser till så att dom har vatten och hö samt slänger in en liten godisbit i form av grönsak.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

Katten_
0

Tack alla, ganska normala vardagar :D

Saffran.
0

Min vardag med Nemo

Morgon: Byter vatten och fyller på med hö. Medan jag klär på mig och fixar mig mm, får Nemo skutta runt i sängen. Om jag hinner brukar jag själv sätta mig i sängen och gosa/busa med honom. Innan jag åker till skolan ger jag honom 1/2 d pellets, han får Cuni Pro. :)

Eftermiddag: Byter vatten och fyller på med hö. Gör rent hans toa, tar bort överflödigt hö som han kraffsat ner i buren och sopar golvet runt buren (där det oftast ligger hö och hampa rester). Grenar ges om det behövs.

Släpper ut honom i hagen eller om jag har tid går jag med honom i sele. Om vädret inte tillåter detta, får han springa runt på mitt rum istället. ;)

Annat som också kan förekomma är gos och klickerträning (när han blir lite äldre, kommer hoppträning också finnas med på schemat).

Kväll: Byter vatten och fyller på med hö. Oftast har jag honom i sängen en stund innan jag ska lägga mig. Såååå mysigt. ^^

[RC1393]
0

Alla dagar utom helger ser ut enligt följande:

Morgon (kring 7.40) får de pellets och vatten/hö vid behov.

På kvällen så släpps de ut i rasthagarna och vatenflaskorna tvättas. Dock hinner jag inte ut med dem alla dagar men eftersom de har stora burar så tycker jag inte att det gör något om de får sitta inne en dag ;)

0___0
0

Har ingen kanin men om jag haft det skulle väl den vart ungefär såhär!

07:00 - 08:30 Kaninen får komma ut i hagen medans jag byter vatten fyller på hö/Pellets tömmer toalådan och fixar lite, Sen när min kompis kommer och hämtar mig för att vi ska till skolan så släpper jag in kaninen.

14:30 Efterskolan får den komma ut i hagen lite längre tid.

(Träningsdagarna)

19:45 Då jag kommer hem från träningarna går jag ut och byter vatten och fyller på lite hö kanske och gosar lite, Typ så tror jag det skulle blivit! :)

elinyeaah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Morgon: mat (2 matskedar), kl 9.00. Sen ut i hagen om vädret håller. Några timmar senare kör vi på hoppning.

Dag: Dagen ser ut som eftermiddagen ungefär.

Eftermiddag: fyller på med hö, byter på toan & ger nytt vatten samt ger nya grenar. Brukar också hinna ut i skogen en snabbis också.

Kväll: Mat (2 matskedar) kl 22.00. Låter henne vara ute lite innan hon kommer in. Då brukar hon få springa i huset. Fast hon är mest efter mig, haha!

Så är mitt schema nu eftersom att jag ska operera min rygg så då är jag bara hemma.

Såhär ser det ut när jag börjar skolan:

Morgon: 07.15, mat, fyller på höet och ger nytt vatten & städar toan + lite grenar.

14.00 + 15.30 dagar två gånger i veckan.

Fyller på höet om det behövs. gosar och bara tar det lugnt. Tar hoppningen runt 7 ungefär.

Kväll: mat kl 22.00. Sen får hon gå in och sova i hennes innebur i mitt rum.

Dock gosar jag med Kiara heeela tiden. Flört

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

tussen12
0

Mitt schema.

morgon kl:6 nytt vatten + hö (Som alltid är slut när jag kommer) och en matsked pellets. Kl 7 får dom gå ut i hagarna.

dag efter skolan: mysa och gå i sele och ibland lite grönsaker.

kväll kl: 7-8 in i burarna och får 1 matsked pellets.

Brukar träna på hoppning med den ena med nu har hon opererats så det är länge kvar tills jag kan göra det:)

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[Tilde]
0

Alla dagar för mig är också ungefär likadana. :)

Morgon: Willow får påfyllning av hö (han "bantar" lite just nu), Charlie får hö och massa pellets eftersom hon diar. Hon får även några rucolablad. :P Jag släpper ut Willow så han får springa på balkongen.

Jag kollar även så alla ungar har det bra, samt väger dem.

Lunch: Jag går ut och kelar med ninerna. Ibland får de en liten godbit (t.ex. några russin eller en äppelskiva, osv. Massa maskrosblad och gräs på sommaren).

Kväll: Willow får ca en näve pellets, Charlie får bara påfyllning. Jag fyller på vattenflaskorna också. Leker och gosar med dem igen.

Ibland får de komma ner och gå i sele på gräset. Glad

KaterinaPetrova
0

Morgon: Nytt vatten, 2 msk pellets.

Förmiddag: Nytt/påfyllning av hö, kela i 20 min och skutta fritt i hage/i ett rum 40 min.

Eftermiddag: Får sin dagliga pälsvård på 10-20 min.

Kväll: Kelstund i soffan, eller framför datorn i 45 min. Sedan säger jag godnatt och ger honom en morot eller något annat gott.

Ungefär så ser min kanindag ut, på helgerna är vi ute på gården i sele och så där. Glad

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

bustjejen
1

Våra kaniner har alltid tillgång till rasthagen från buren. Men ungefär så här ser dagen ut för dem..

Morgon: Vi tittar bara till, har de slut på vatten eller hö så fyller vi på. På morgonen är de väldigt aktiva och brukar springa runt rätt så mycket.

Eftermiddag: Ligger de och softar för det mesta. Nu får de sin pellets och fräscht vatten och hö. Buren städas vid behov (ung. varannan dag). Samma ceremoni varje gång de ska får mat. De beter sig som de håller på att svälta ihjäl Foten i munnen (vilket de givetvis inte gör)

De är inte ute och skuttar i sele så jätteofta, kanske en gång/vecka. De är fantastiskt duktiga på att krångla sig ur selen, ska nog köpa nya. lite bättre om jag hittar.

Kväll: Nu brukar de få en gren med typ Asp, Lönn eller oxel att äta på. De älskar grenar! Då och då får de morot eller något annat gott också. Om jag tycker de behöver bättra på hullet eller pälsen så lägger jag lite solrosfrön i en aktiveringsboll så rullar de runt på den ett tag.

MalinFrosch
0

På morgonen går jag direkt från sängen och släpper ut Glenn så hon kan springa fritt i vardagsrummet, ger henne 1/2 dl pellets, fyller på hö och vatten och klappar lite.

Sen brukar Glenn kollapsa i ett hörn och sova fram till eftermiddagen :P

Vid femtiden vaknar Glenn och skuttar runt lite.
Brukar gömma pellets lite överallt i rummet, det tycker hon är spännande att springa runt och leta efter.

18:30 ungefär får Glenn grönsaker, typ sallad, gurka, palsternacka, broccoli eller något sånt.

Vid 23 tiden är det sovdags för oss och Glenn blir instängd i buren. Då brukar jag ge henne typ 10 pellets och fylla på hö.