Min kainin äter ist!...
Jag har en dvv som jag vill hoppa med. Han tycker det är kul så fort han kommer över men de brukar inte hända eftersom han bara äter gräs och är vi på annan bark stå han bara still. Jag vågar inte dra i han med kopplet för anser att den är lite plågeri att dra en kanin över ett hinder med koppel. Hur ska jag göra??
Vill verkligen tävla och sådant med honom.
(vet att dvv inte är byggda för just hoppning och att det är lite onromalt med dvv som hoppar och tävlar?)
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
mendade förstås inte brak utan m-a-r-k =)
Testa att sätta honom nära hindrena och sen puttar du lite på rumpan så att han skuttar själv. Liksom tar handen under rumpan och bara knuffar till lite. Sen riktar du lite med kopplet så att han inte hoppar i sidan :)
Mvh Jenna
Ska försöka!:)
tja förr hoppade man mest med just dvärgväduren och jag har två stycket renrasiga dvv som är elitklassade i alla grenar samt en är Champion så bara för att han är dvärgvädur så betyder det inte att han inte är lämplig att hoppa med.
Dra kaninen i kopplet ska man aldrig göra, så det är helt rätt att inte göra det.
Ta ett steg bakåt i utbildningen och träna väldigt mycket grunder, en putt i rumpan betyder framåt, oavsett om den där grästuvan var jättemumsig och glöm inte berömmet när han gör rätt.
En smart ide kan vara att sätta ut honom i Hage några timmar innan träning så blir inte gräset lika intressant och han blir ordentligt uppvärmd.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#4 jättebra skrivet:) Haha han har redan en Hage som han delar med sin mamma fast just nu har mamman olyckligt vis fått ungar igen (inte med han) så nu får han ha den onormalt stora gården för sig själv gottegrisen;)