Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1090 ggr
Matilda_91
0

Saltsten eller mineralsten

Idag var jag iväg för att köpa en saltsten till Gimzan. I affären fanns det bara något som hette Mineralsten, som jag köpte. Är det samma sak som saltsten eller måste jag åka in till djuraffären i stan för att köpa en saltsten också?

[Maria-Gerbiler]
0

Man behöver inte saltsten till kaniner, de gör mkt mer skada än nytta. Eftersom kaniner inte heller svettas så förlorar de inte så mkt mer salt på sommaren. Så du behöver nog inte åka och köpa en saltsten så länge du har ett bra foder till kaninen.

KajsaM
0

#1 Hennes kanin har fått ungar :)

Stravaganza
0

Ja, det är snat att den kanske fått ungar emn den frågan åtestår, till Matilda kan svara på den då. xD

KvirrZ
0

#3 Va? Hon har ju fått ungar redan "/

- Mvh Emma

LinaK
0

Kajsa vet kanske att Matildas kanin har fått ungar?=P

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Maria-Gerbiler]
0

#2 Jaha, det visste jag inte. :)

Men då är det ju skillnad. Mineralstenar och saltstenar är ungefär samma sak. Du kan ju kolla på baksidan hur stor saltmängden är. Den mineralsten som jag köpte för ett tag sedan hade en saltmängd på 99 % (1% vatten) och så innehöll den också mineraler.

Matilda_91
0

Japp, Gizmo har fått ungar :)

Visst är NaCI salt? För i såfall innehåller den 99.7 % salt och max 0.15% vatten (H2O)

Matilda_91
0

Putt :)

Tina-A
0

Jag har inte kollat på innehållet, men man kan köpa både mineralsten och saltsten som 2 skillda saker. Vet som sagt inte om mineralsten är lika bra som saltsten men jag har använt saltsten.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Mysterious
0

jag har saltsten till alfred,men när den är slut ska jag byta till rosa mineralsten,eftersom jag vill pröva nått nytt ;D han gillar att slicka på saltstenen oxå dock

Keligast
0

Jag är inte 100%säker med vi var på Hööks idag och dom sa (Har jag för mig) att saltsten innehåller bara salt och mineralsten innehåller salt+några andra mineraler..

Proanders
0

Minneralsten är bättre ur den synpunkten, till digivande honor…annars inte.

NaCl=NatriumClorid, ja, det är salt…

[Maria-Gerbiler]
0

Ja, natriumklorid är vanligt koksalt.

Matilda_91
0

Okej, tack :)

mintooo
0

jag tycker att kaninen ska ha fri tillgång till allt , man vet ju inte alltid vad det är den riktigt vill . Jag köper då mineralsten till min lilla sparris.

mintooo..

huldisen
0

Saltsen och mineralsten behövs inte . om man har ett bra foder och den får grönsaker och har hö :)

KvirrZ
0

#15 men nackdelen är ju att kaninen kan få i sig mer än vad den behöver och blir dålig.

- Mvh Emma

Proanders
0

#15: Det tycker du nog inte när du är på väg till vetten, för att kaninen har fått "gallsten", och det får de lätt…