Kissar revir?
Hej!
Jag har en liten kanin på drygt 4 månader, han går alltid på lådan när han är i sin bur. Men så fort han är ute och skuttar på golvet så kissar och bajsar han lite här och var… Till en början kissade han nästan jämta i lådan, men inte nu längre.
Beror detta på att han har blivit könsmogen och kissar revir? Jag funderar på att kastrera, kan detta beteende gå över då? Eller hur ska jag få honom att gå på lådan?
Tacksam för svar! :)
Låter som han markerar, Jo kastering kan hjälpa men det är ingen garanti.
du kan pröva att lägga bajjspluttarna i lådan och sedan tvättar du golvet med någon lukt han inte gillar;)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Ja det är troligen så att han markerar sitt revir. Min hane gör likadant. Kastrering kan hjälpa, men det finns inga garantier. Har hört att det är bra att kastrera så fort som möjligt i så fall innan beteendet blir allt för inlärt.
Sen är ju din kanin ung, han kan helt enkelt ha liten blåsa och kan inte hålla sig riktigt än, kaninungar är ju som barn :)
Min 4månaders kissade överallt, men nu har hon mer och mer fått allt på ett ställe. Hon har en bur på 2kvm och jag anatar du inte har en så stor bur? Så att kaninen hinner till lådan när den är i buren men när den är ute hinner den inte.
Men det kan ju också vara som de andra säger att han börjar vara könsmogen. Du kan vänta några månader och se om det går över, går det över är det bara så att han inte kunnat hålla sig innan och går det inte över så är det revir ;)