Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1749 ggr
[SelmaP]
0

Frågor!

Jag är väldigt ny med kaniner så jag kan nästan ingenting om dem! Skulle vilja skaffa mig en kanin men jag vill ju liksom att kaninen ska få ha det så bra som möjligt, så nu vill jag lära mig mer. Här kommer några frågor, hoppas ni vill svara på några iaf :)

1. Hur länge kan en kanin leva?

2. Hur stor bör buren vara?

3. tips? på uppfödare?

4. Hur stora ska dem vara, längd och vikt?

5. Hur sköter man om en kanin på bästa sätt?

6. Ska dem bo ensamma eller ha en burkompis?

7. Vilka tillbehör kommer behövas?

8. Länka hemsidor tack! :)

9. Vilka färger, teckningar och raser finns det?

10. Något man bör känna till? T.ex någon sjukdom?

11. När ska man städa buren?

12. tips?, m.m?

Det var några frågor, det kommer mer, vänta bara ;)!

Jag vet, jag är väldigt okunnig! Ska försöka lära mig så mycket som möjligt.

Sen så har jag ju flera hamstrar, och att ha en kanin, vad är skillnaden? :)

Hoppas ni orkar svara på dessa frågor!

Kram // Selma

natha-mjau
1

de kan bli upp till 10 år. Jätteraser lever lite kortare

Beror på vad du har för ras. Jag tycker minst 120*70

3. tips? på uppfödare?
Beror på vad du vill ha för ras och vart du bor.
På kaninmagazinet har vi intervjuat en del uppfödare om det kan vara av intresse.
SKAF: http://kaninmagazinet.se/2012/july/skaf-uppfodarintervjuer.html
SKHRF: http://kaninmagazinet.se/2012/july/skhrf-uppfodarintervju.html

återigen, vad ska du ha för ras?
En belgisk jätte kan väga 10 kilo
Och en Hermelin knappt 1 kilo.
Det finns mycket att välja på :)
olika raser: http://kaninmagazinet.se/2012/july/ras-special.html
(Finns många fler)
Berätta om hur du vill ha kaninen så är det lättare :)

**5. Hur sköter man om en kanin på bästa sätt?
**Ger rätt föda och ger den mycket kärlek och omsorg, den ska vara ute mycket på dagarna och vara aktiverad samt gosas med såklart.
klippa klorna 1 gång i månden och borsta om det behövs.
Vatten och foder ska den ha varje dag samt alltid tillgång till hö.
Och en stor och rymlig bur.

**6. Ska dem bo ensamma eller ha en burkompis?
**Kaniner är kolonidjur så de bor alltså ensamna. Ska du ha två bör det vara två kullsystrar eller en kastrerad hane och en hona. Då måste det vara mycket större bur.

**7. Vilka tillbehör kommer behövas?
**Bur, mat,matskål, vattenflaska/skål, grenar, grönsaker/frukt/örter, klotång, borste, sitthylla/hus, höhäck, toalett, burunderlag
INTE saltsten
http://kaninmagazinet.se/2012/january/innan-du-koper-kanin.html

www.Kaninmagazinet.se - Allt du behöver veta om kaniner

Kika in på skaf.info under färger och teckningar, där finns en hel del.
Det är väääääääääääldigt många :)

**10. Något man bör känna till? T.ex någon sjukdom?
**Kaniner kan såklart få sjukdomar. En hona som inte ska gå i Avel är det bra att kastrera för att undvika problem med livmodern. Misstänker man att sin kanin är sjuk ska man kontakta veterinär

Jag tycker det beror på kaninen, jag har mattor i min bur och kaninen använder sin toa, så jag tar ut mattorna och tvättar dem en gång i månaden, toan rengör jag varje dag.
Har man spån och kanin som inte använder toan bör man rensa buren 1-2 ggr i veckan och storstäda 2 ggr i månaden, minst. Man märker på sin kanin.

12. tips?, m.m?
Köp inte en kanin från en djuraffär utan satsa på en riktigt bra uppfödare.
Berätta vad du vill ha kaninen till, kel, hopp eller utställning.
Vart bor du? Vill du ha en stor eller liten ras? Inne eller utekanin? så är det lättare att hjälpa dig :)
Saltsten ska endast digivande honor ha, djuraffärer brukar lura på folk att köpa dem till sina kaniner men de får i sig all salt de behöver via fodret. den kan skapa mer problem än nytta.

[SelmaP]
0

1# Tack för att du svara :D

Jag bor i Stockholm, och jag vill nog ha en liten ras. Jag tänkte ha en kanin som jag kan kela med och ha som sällskap.. Annars har jag funderat över att kanske ha den till hopp eller utställning faktiskt. :)

Sen tror jag nog jag vill ha en innekanin eftersom att vi bor i stan typ. I en lägenhet. Jag kommer undvika saltsen ja, det vet jag redan om. Hamstrar ska inte heller ha saltsten. :P

Jag tar och läser på kaninmagazinet dåra :))

Tack för allt! ;)

/ Gärna fler svar från andra. :)

Katten_
0

Har en superbra uppfödare som bor  i stockholm, som föder upp dvärgvädurar. Om du är intresserad, jag köpte min därifrån och han är en riktig kelgris :)

/Christel & kaninerna! Glad

natha-mjau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Jag rekomenderar en holländsk kanin. Det är en alldeles lagom ras, har en maxvikt på 3,2 kilo.
Kompakt social kanin som jag aldrig hört någon säga något ont om.
Har haft en själv och hon förstörde mig för andra raser ;)
Perfekt hoppkanin, lite svår på utställning pga teckningen.
de är riktigt underbara, bra mammor och sjukt sociala. Kan sitta hela dagen och babbla om varför jag tycker om holländare.

Har också innekanin, det bästa som finns <3 man får ett sånt otroligt starkt band med dem :)

Fridaaaa
0

**1. Hur länge kan en kanin leva?
**6-8 år är medellängden men många kaniner lever 10-12 år med.

**2. Hur stor bör buren vara?
**Till en dvärgkaniner under 3 kg måste buren vara minst 0,5kvm, bredd & höjd minst 50 cm. Men jag rekommenderar mycket större.

**3. tips? på uppfödare?
**Beror helt och håller på Vilken ras? du ska ha osv :D

**4. Hur stora ska dem vara, längd och vikt?
**Menar du storlek på kaninen? Beror på Vilken ras?. En hermelin t.ex väger runt 1 kg medans en belgisk jätte kan väga 8-10 kg

**5. Hur sköter man om en kanin på bästa sätt?
**Ger den rätt kost. Mycket Motion och uppmärksamhet.
Stor bur. Undviker massa "godsaker" som t.ex fröstänger mm.
Aktiverar sin kanin, t.ex agility, Kaninhoppning, klickerträning eller annan aktivitet som är anpassat till just sin kanin.

**6. Ska dem bo ensamma eller ha en burkompis?
**Finns ingen lag på att dem ska vara minst 2, kaniner är nämligen inte flockdjur. Men har man en kanin ute som är ensam stora delar av dygnets timmar, är en kompis att rekommendera. Då en kastrerad hane med hona eller 2 honor som växt upp tillsammans. Men absolut inget måste :D

**7. Vilka tillbehör kommer behövas?
**Stor bra bur
Sele & koppel (många gillar att gå i sele och utforska)
Hage eller ett bra rum inne
Matskål
Vattenskål/vattenflaska
Sitthylla/hus
Bra burunderlag
Kloklippare
Foder (hö & ev pellets) 
Lägga in grenar då och då för sysselsättning
Ev andra kaninleksaker

**8. Länka hemsidor tack! :)
**www.djurfamiljen.weebly.com är min hemsida;)
Men sök på nätet eller här på iFokus så hittar du många bra hemsidor.

**9. Vilka färger, teckningar och raser finns det?
**Åh finns många. På skaf.info (eller om det är .com?) står mycket bra

**10. Något man bör känna till? T.ex någon sjukdom?
**Finns en del sjukdomar som kan drabba kaniner. Söker du här på iFokus eller på kaninmagazinet hittar du massor av bra fakta.

**11. När ska man städa buren?
**Jag städar till min innekanin ca 1 gång/vecka.
Dem ute i boden blir ca 2 gånger/månad då dem har stora ytor.
När det är skitigt helt enkelt.

**12. tips?, m.m?
**Köp av bra uppfödare
Ej saltsten eller mineralblock i buren
Inga extra vitaminer i vattnet behövs
Står mycket bra på kaninmagazinet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BunnyHope
0

Dvärgvädur - är nog den bästa nybörjarasen. Dvärgvädurar har ett lugnt temperement och är inte så lättskrämda, helt enkelt en stabil ras (men sen är ju inte exakt alla vädurar så, alla är ju olika). Flört

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

Alvirpo
1

1. runt 10 år om man tar hand om den bra, ibland längree

2. kommer inte ihåg minimum måttet just nu men min är 120x60x60 (LxDxH)

3. vart bor du? vad vill du ha för kanin? hopp?kel?utställning?ras?

4. beror på ras

5. tja.. tar ut denmur buren varje dag, motionerar den varje dag, byter vatten varje dag ger den mat,, hö. älskar den.. tja..

6. dem kan bo ensamma men dem brukar trivas med en kommpis. men två hanar kan (oftast) inte gå tillsammans då bråkar dem. men två honor eller en hona och en kastrerad hane kan gå;)

7. tja, mat, matskål, vattenskål/vattenflaska, sele, koppel borstar, bur, hage(om det är en utekanin), om du vill hoppa med den Hinder… tja, det var det jag kunde komma på nu…

8. tja, kanin iFokus är ju bra:) och rabb-it.com är bra sida att köpa selar på. Zooplus.dk är en bra webbbbutik:)

10. något man bör känna till…. tja det mesta man behöver veta finns ju på nätet:) sjukdommar.. tja, RVHD är ju den typ farligaste vad jag vet, finns typ inget botemedel mot det, vet inte så mycet om sjukdommar tyvärr:(

11. minst en gång i veckan tycker jag iallafall

12.  ja… ge den inte så mycket godis, speciellt inte från djuraffärer, det är bara en massa onyttigt:)

tja, kaniner tycker jag har mer personlighet och man kan lära dem trick och hoppa med dem,tja jag tycker kaniner är mycket roligare än marsvin iallafall:)

KaterinaPetrova
1

1. Dvärgkaniner brukar leva 4-7 år. Min äldsta jag haft blev 5 år.

2. För dvärgkaniner under 3 kg ska buren vara 50 cm hög, och 50*100 cm. Men tänk på att den gärna får vara större - en bur kan aldrig bli förstor!

3. Googla runt, kolla på blocket eller här på KIF.

4. Det beror på Vilken ras? du väljer. Dvärgkaniner brukar väga max 3 kg (dvärgvädur, lejonhuvad, hermelin osv).

5. Jag tycker kaninen ska få motion/umgänge minst 1 timma per dag, det vill säga att du går ut med den i sele eller låter den skutta fritt i ett rum. Tycker även att man ska utfodra den rätt. Väljer man att köpa en långhårig kanin så tar man även på sig ansvaret att den ska kammas några gånger i veckan.

6. Det finns ingen lag som säger att kaniner måste leva tillsammans. Men om du har tid för din kanin dagligen, så klarar den sig ensam. Men annars kan det vara bra med en kompis. Två okastrerade hanar är aldrig okej att ha tillsammans, då dom förr eller senare slåss. Men två honor brukar fungera bra, om dem har vuxit upp tillsammans. En hona och hane brukar också fungera toppen, men om du inte vill ha kaninungar bör du kastrera hanen innan den blir könsmogen. Det kostar ca 700-900 kr hos vet.

7. Ett litet hus som kaninen kan sitta på, och som den kan gömma sig i om den blir skrämd. Höhäck är bra om du inte vill ha hö överallt, en kattlåda eller kaninlåda är också bra (där kaninen gör sina behov) - så slipper du städa hela buren flera gånger i veckan.

8. www.teddytassen.se är en bra hemsida med alla tillbehör!

9. Det är inte min starka sida. Kolla gärna in www.kaninfarg.se

10. Se till att inte kaninen tappad, eller fastnar i gallret. Då kan det uppstå ledskador som är svåra att läka. Min förra kaninunge fick somna in pga av det.

11. Om man har en kaninlåda som kaninen gör sina behov i, kan man tömma den varje dag för att förhindra lukt. Annars räcker det med att byta ut allt spån osv i buren en gång i veckan.

12. På agria.se kan du försäkra din kanin för ca 40 kr i månaden tror jag, det är en bra idé, om det skulle hända någon olycka senare i livet.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[SelmaP]
0

Oj, tack för svaren, nu blir jag störtglad ;)!

3# Jo, eftersom att ni ''rekommenderade'' dvärgvädur, så läste jag lite om den och den verkar vara en, rolig liten toppen-ras kort sagt! Var bor uppfödaren ? Oskyldig

4# Hmm.. jo för fem minuter sen, var jag inne i Holländsk kanin, dock kom ju dvärgvädur fram så ja.. just nu ligger dvärgvädur högst upp på listan Flört

5# Tack för svaret, stoppar in all info i hjärnan nu. Skrattande Fin hemsida du har där också! FlörtTungan ute

6# Jo, jag är inne i dvärgvädur just nu. Någon som vill berätta lite om dvärgvädur, fakta, något man bör känna till? m.m? Glad

7# Tack för att du tog din tidSkrattande

Katten_
0

#9 skrev det i inlägget, men i stockholm, länk: Fyrklöverns Kaniner

Glad

/Christel & kaninerna! Glad

Klara.b
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rekomenderar starkt holländsk kanin!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

Fridaaaa
0

#11 Din är så himla läcker! ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

Som de andra skrev, upp till 10 år ungefär. Vissa lever kortare, men de kan också leva lite längre. :) Därför får du tänka på att välja en kanin du "klickar" med, för det är en kompis som du ska ha en lång tid. :)

Minsta lagliga mått till en dvärgras är 100x50x50, men helst ska de vara mycket större!

3. tips? på uppfödare?

Vet inte faktskt.. :/

Beror på ras. De minsta väger under 3 kg och de större kan väga 8-10 kg.

5. Hur sköter man om en kanin på bästa sätt?

Rätt kost, Motion och massa kärlek. :)

6. Ska dem bo ensamma eller ha en burkompis?

Det är inget problem att ha dem ensamma, men om man vill kan man testa med en burkompis. Man får dock vara beredd på att de kanske bråkar och att man då måste ha dem i olika burar.

7. Vilka tillbehör kommer behövas?

• Matskål
  • Vattenskål
  • Halm (eller annat bottenmaterial)
  • Höhållare
  • Toalett
  • Sitthylla/hus
  • Sele + koppel (frivilligt såklart)
  • Bra pellets
  • Bra hö
  • Leksaker/tuggprylar
  • Borste

Jag kan väl länka min kaninblogg, den kanske är kul att följa med alla bilder och ungarna som nu är 10 dagar gamla. :) http://ninerna.blogspot.dk/

Jättemånga… Här kan du lära dig lite om färgerna: http://kaninfarg.se/

10. Något man bör känna till? T.ex någon sjukdom?

Tror de andra har gett bra svar på detta. Att tänka på är väl också att inte ge saltsten, då detta kan orsaka njursten och annat farligt.

Ca en gång i veckan, beroende på om din kanin har och använder sin toalett. Det beror också på burens storlek. Mindre burar behöver städas oftare.

12. tips?, m.m?

Välj en kanin som är nyfiken och som söker social kontakt. Det blir mycket lättare att bli vän med en social kanin än en som är skygg.

Sen så har jag ju flera hamstrar, och att ha en kanin, vad är skillnaden? :)

Jag har aldrig haft hamster, men kaniner är ibland som små hundar. De springer fram till en och pussar på en, så man känner sig riktigt uppskattad. Glad De behöver dock inte konstant uppmärksamhet, så de är lättare att ta hand om än hundar, haha.

Jag vill tipsa om lejonhuvade kaniner. Min kanin Willow är världens gulligaste lilla fluffboll! Kommer alltid och vill pussas och gosa!

Klara.b
0

#12 Tack, jag kan inte annat än att hålla med faktiskt, han är min lilla charmör!

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.