Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 757 ggr
Minkaninsally
0

Vad är felet?

Hej,Rynkar på näsan

Min kanin Sally jag snart haft ett halvår har alltid vart posetiv och glad!

När jag kommer till henne på morgonen med maten så ställer hon sig alltid på bakbenen och sticker ut nosen igenom gallret och låter min glappa henne över nosen! Jag fick alltid ta upp henne och hon pussades och kela! Men nu så sitter hon stilla när jag kommer på morgonen och när jag öppnar till henne springer hon ner på nerdevåningen (Har en tvåvåningsbur) och när jag tar upp henne så kan hon dåochdå bitas och river mig och spratlar!Är jätte orolig vad kan det vara för fel? GråterRynkar på näsanGråter Och så gnällde hon förut när jag skulle ta upp henne!Gråter

Katten_
0

Tror hon har ont.. vet inte hur, men om hon gnällde kan hon ha ont..

/Christel & kaninerna! Glad

natha-mjau
0

Kom det helt plötsligt på en natt? så hon inte blivit skrämt eller något.
Jag skulle gissa på att någonting inte står rätt till och du bör ta henne till en veterinär

Alvirpo
0

blev lite på så när jag köte en till kanin och min första kanin då kände lukten av den…

[darkysara]
0

Trumsjuka?

Saffran.
0

Jag gissar på att hon är i tonårsperioden. En väldigt kraftig. Det lugnar nog ner sig sen ska du se när det är över. ;)

Men kolla så att hon inte är skadad på något vis, ifall om hon beter sig som hon gör för att hon har ont? :/

[darkysara]
0

Kolla tänderna, känn om magen är spänd, stampar hon med benen?

Alla symptom är viktiga ifall hon har bettfel, sjuk etc

natha-mjau
0

#5 kaninen är 1,5 år så tonårsperioden är det nog inte.

Minkaninsally
0

Hon kan inte ha blivit rädd för hon bode i boden då ( Men inte längre ) Jag tror det började med gnällandet när jag bytte mat! Sen så fick jag en till kanin jag ska ge bort snart Molly och dom har vart i samma dur i bland men dom tycker inte om varandra! så #3 Det kan nog vara det du sa! När hon kände lukten av den!Gråter

AkaiTsuki
1

Det kan vara många orsaker

• Lite av en tonårsperiod, då hormonerna börjar flöda och hon blir lite sur och förvirrad
  • Brunstig
  • Att hon är sjuk
  • Att hon har ont någonstans

Det kan vara någon eller fler av de 4 som jag skrev.

Gör en liten hälsocheck.

Kolla ögon, öron, könsorgan, päls, tänder, klor och helheten.

Ögon, rinner de?
Öron, ser du något smuts eller irriterad hud osv?
Könsorgan, så att det inte är svullet eller smutsigt
Päls, det ska inte vara något bös i pälsen som små vita prickar
Tänder ska vara korta och fina, inget ojämt direkt osv.
Klor ska vara korta och fina inga lösa klor eller avbrutna klor

//Joanna

AkaiTsuki
0

#8 Att byta mat ska man göra under en längre period, helst ca 3veckor. Hon kan må dåligt av den maten om du byter för snabbt

//Joanna

Minkaninsally
0

#6 Ja hon spratlar med bakbenen men vet inte om magen är spänd Ska ta henne till vätrinären men min mamma vill vara säker på att det är nått fel för vi tar henne ditt betalar en massa pengar (380) och så är inget fel..  Rynkar på näsan

Saffran.
0

#7 Jaha, jag trodde hon bara var 6 månader. Då är det inte det det beror på…

Minkaninsally
0

#8 Ne ! Hennes ögon rinner inte men hennes klor växer lånsamt! Men hon kanske slipar dom själv..

[darkysara]
0

Om hon spratlar/stampar med bakbenen i buren trots att du inte lyfter henne så kan det vara trumsjuka, så ska du absolut inte röra henne kring magen för då blir det värre. Trumsjuka uppstår vid dålig utfodring eller för lite fibrer, då skall det endast ges vatten och hö, äter inte kaninen måste du få i mat/vätske ersättning.

Minkaninsally
0

#10 Bytte mat efter kanske 1 och en halv månad..

AkaiTsuki
0

#15 Man ska blanda pelletsen med den gamla pelletsen och segt öka med den nya pelletsen, det är det jag menar. Var det så ni gjorde?

//Joanna

[darkysara]
0

Om ni tror hon är sjuk så bör ni ta henne till veterinären innan det är försent, har råkat ut för en misstänksam trumsjuk kanin, det gick fort, på några timmar bara, hann inte ens till veterinären, trots att de flesta trumsjuka brukar dröja några dagar.

Minkaninsally
0

#14 Ja hon kan stampa ibland men inte längre! Ska jag bytta till den gammla maten hon fick innan jag bytte? Hon kommer väll inte dö?

[darkysara]
0

Känn på hennes mage, är den stenhård eller mjuk och fin?

Låter hon någonting i buren? Andas hon konstigt? Det är inte säkert det är trumsjuka, hon kan lika gärna vara hård i magen.

Minkaninsally
0

#19 Hon låter inte i buren och andas inte konstigt alls! Är hos en kompis men ska snart cykla hem och mata henne så då ska jag känna på henne!

[darkysara]
0

Okej, skriv när du har känt på henne.

Minkaninsally
0

#21 ja har känt på henne nu och hon är hård där uppe men där är ju revbenen men under dom är hon jätte mjuk! När jag kommer hem ska jag filma henne om hur hon reagerar osv..

Yome
0

kan de inte bara vara att hon har pms? då blir alla honor suriga och min flyr från allt och alla å morrar och har sig.

[darkysara]
0

Är hon mjuk i magen så är det inte trumsjuka, de brukar bli hårda kring magen. Kolla alla hennes tänder och se om någon gått sönder eller växt snett. Sprattla brukar kaniner göra när man lyfter dem, i alla fall de flesta, däremot brukar de inte bitas. Biter hon dig eller i din tröja? Känn på alla hennes ben ifall hon kan ha gjort illa sig, kläm på dem försiktigt och se om hon har ont. Kolla också klorna ifall någon gått av.

Minkaninsally
0

Hon har slutat bitas! Men om jag har fingret nära hennes mun kan ho naffsa och så kan hon de när jag ska ta på henne selen och späna den runt halsen! Har filmat ska lägga upp den på datan bara!Glad

[darkysara]
0

Om hon naffsar på fingrarna kan hon tro det är mat, så innan du har fingrarna nära henne prata med henne lugnt och klia henne och låt henne nosa på handen. Men kolla gärna hennes tänder, ta på handskar ifall hon vill bitas.