Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1351 ggr
tussen12
7

Blir så arg!

Blir sså arg!! När jag var ute och cyklade såg jag min kompis kaninungar som hon hade sålt, Jag tänkte, ååh gulliga :3 sen såg jag att vattenspridaren stod gämte buren, Så kaninungarna blev blöta, Då sa jag till pappan i familjen,

Jag: Hej är det era kaniner?

Pappan: Ja

Jag: ni vet väl att dom blir blöta av vattenspridaren?

Pappan: Ja och?

Jag: Ja? det är inte så trevligt att bli blöt:(

Pappan: dom kan gå in i huset.

Huset var inte lagligt till en kanin, Och dom har 4 i samma bur, Med KYCKLING nät! Ett sådant grönt med en liiiten ståltråd i.

Blir så arg!! Bara för att jag är 12 så bryr han sig inte:/ OM det var en vuxen som sa till skulle  han lyssnat,Skrikandes

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
3

Usch sicken människa!
Tänk om vi hade satt på en vattenspridare så att det kom vatten på han hela tiden ofrivilligt, så tror jag han inte hade blivit så glad.

Viss kycklingnät är svetsat osv, så ganska hållbart, men tror inte det med grönt runt är det :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tussen12
2

nepp, Det är gummi över och sedan en liiten ståltråd, Om en shäfer eller nogot kom och skulle bita, skulle det gå av direkt:(

minaninar
1

Alltså, det är ju inte direkt så varmt ute länge att det alls känns som en bra idé att de ska bli blöta och ingen som torkar av dem.. Skrikandes Vore bra om du kunde få en vuxen att säga ifrån. Annars så kan ni väl anmäla. Detär väl inte ok att bara spruta vatten på dem så här på hösten.. och strunta i det. Det visar ju att man inte bryr sig om dem?Obestämd Samt att buren inte är bra.

tussen12
3

Sa till dom att dom kunde blir förkylda, då sa han: Nää det rengnar gö? Blir dom förkylda då?

Grejen är den att vattnet sprutde in i huset också :/

Mamma sa att man inte ska lägga sig i andras kaniner. Sitter vid dartorn och tjurar tills hon säger till han  Oskyldig

Fridaaaa
0

#4 Regn och sprutande vatten är ju inte samma sak :/

minaninar
0

Alltså det kan vara svårt att säga till andra. Vissa människor har världens auktoritet o folk lyssnar, medans andra inte har lika bra. Men jag tycker också det är värt ett försök. För det är jättedåligt att inte bry sig. Är detta pappan till din kompis?

Ja, faktiskt, de kan bli sjuka om det regnar o de är ute o blir blöta o ingen torkar av dem. De kan få lunginflammation och det går snabbt! Och de kan dö också väldigt hastsigt om ingen märker eller tar till vetten.Rynkar på näsan

Men annars kan man anmäla, det kan du göra, du får förklara problemet osv. Det är bara att ringa länsstyrelsen i ditt hemlän, googla. Säg om du inte finner det.

tussen12
1

nej det är inte pappan till min kompis, Det är pappan till ungen sm ville ha dom.

Ska visa mamma tråden!

goldcool
1

>> Nu blev jag litegrann irriterad. Detta är inte OT - himla bra sagt, tussen!! Blev själv sugen att börja gå runt i kvarteren och kolla villaägarna lite närmare inpå kroppen. Sicka´ idioter det finns, och de är ju inte få…

Pappan: Ja och?

Jag: "Ja? det är inte så trevligt att bli blöt:( "

Det var fasen i mig det bästa jag hört nån säga sen jag konfirmerades. Bra svarat!!!! Kommer ni förresten ihåg för några år sedan då TV4 och andra tv-kanaler och all media var precis översållad med KLIMATET och MILJÖN?? Och det handlade under några veckor bara om att vi skulle uppmärksamma så himla mycket hur det är ställt med vår planet m.m. m.m i varje underhållningsprogram t.o.m.

Himla tyst blev det sen väldigt fort… Och hur många osmarta pappor eller mammor (eller även andra som äger trädgårdar) sprider ut så jägarns mycket avgaser de kan varje vecka med sina gräsklippare (som sprider ut bra mycket mer skit än vad t.o.m. bilmotorer gör) Så pappan ville ansa sitt trädgårdsland, sin fina gräsmatta med sin vattenspridare och brydde sig inte ett dyft om hur ungarna hade det. HUR KOM DET SIG ATT DE KÖPTE 4 ST?? (vad kostade de/st???)

Och ett stort fel är ju att det inte nu till år 2012 blivit mera förbjudet att använda motorgräsklippare i trädgårdarna. Det stora felet är att det borde börja bli lag på att varje ägare till en gräsmatta oavsett storlek antingen skall använda handjagare eller skaffa sig en, eller ett par kaniner och lära sig ta hand om dom som inte är helt svårt och utfodra gräsätarna med bl a sin gräsmatta och flytta runt buren så blir det i alla fall "NÄSTAN" så gott som lika pedantiskt snyggt och miljön blir typ TUSEN gånger gladare…

Då skulle nog pappan också vara mer rädd om nyttan med sina nya familjemedlemmar som han kanske kunde få göra rut-avdrag eller skatteavdrag på. Oj, varför är ingen här på detta forum statsminister? Men vilken idiot till pappa. Borde man inte stoppa de som tycker att deras trädgårdar är så viktiga och som använder vattenspridare eller motorgräsklippare och klipper ned till ½mm-höjd.

(lita på att det finns inte en politiker i nåt land som ens TÄNKT tanken)

Haha!

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Fridaaaa
0

#8 Vad för gräsklippare hade du tänkt att man skulle använda?
El-gräsklippare går inte till våran stora gräsmatta xD

goldcool
0

#9 Kanske nån av de mellanstora eller stora raserna spana på jättekanin iFokus? Kan äta stora portioner gräs varje dygn. Gräsklipparen klipper ju inte varje dag (förhoppningsvis) men kaninen äter VARJE dag, och bara flytta runt buren. Eller skaffa en till då. Eller tre belgiska. Varför måste gräsmattan vara så himla kort så man inte ska bli blöt om foten om de har regnat över natten…

Vänd på saken. Vet ni hur djävulskt mycket avgaser och skit en gräsklippare spyr ut???

Under krigsåren för 70 år sen var det JÄTTEvanligt att ALLA hade kaniner i ALLA hem. Som extramat pga att det var ransoner. Men det råder ju ingen bensinranson än i vårt land så alla klipper utav sjuhelvete så fort de vill få ned gräsmattan till ½-mm. Säger inte att alla klipper pedantiskt men jäklar vad skit de spyr ut…………

Och den pedantiske lille pappan som kör vattenspridare i trädgården under årets blötaste säsong med bara regn, regn, regn säger ju att nåt är fel och inte bryr sig ett dyft om kaninerna.

Fridaaaa
0

#10 Jag har en jättekanin plus 3 dvärgkaniner men kan lugnt säga att dem inte hinner äta upp allt det gräset tillräckligt snabbt ;)

Fästingar mm trivs bättre i lite högre gräs.

goldcool
0

#11   mm?

Fridaaaa
0

#12 svarade bara på det du skrev. Du tyckte att kaninerna ska beta av istället för att man ska klippa gräset men menade att det långt ifrån det alltid går

goldcool
0

Allt är väl en fråga om att prioritera. Och praktiskt och så, "går" och "går". Är nog inte så många kommun- eller riksdagspolitiker eller trädgårdsfixare nej som tycker det är smidigt att klippa sina stora marker eller herrgårdsparker, eller slå sitt gräs åt kaniner nej.

Finns en test om gräsklippare på PLUS men hittar den inte. Har man en gräsklippare med motor över 8,5 hästkrafter och hyfsat modern så sprider man tydligen ut mindre SKIT än en äldre eller en med mindre motor som spyr ut MÄNGDER. Och sen kan man tanka den nuförtiden med miljöbränsle men #13 det gör nog dina föräldrar? Eller du själv när du klipper?

Iallafall. Mitt inlägg handlade om att trädgårdsfixare som inte bryr sig om kaniner BORDE bry sig om kaniner FÖR KANINER ÄR BRA UR SÅ MÅNGA HÄNSEENDEN.

T.o.m. som en del inte tänkt på. =)

Fridaaaa
0

#14 Det är jag & min pojkvän som klipper. Vi har så pass stor gräsmatta (det har även mina föräldrar) att det måste tas med gräsklippare :)

Skulle vi låta kaninerna "klippa" ner gräset istället skulle jag behöva ett X-antal kaniner till eller många jättar ;)

[darkysara]
0

Hönsnät har varit relativt bra, men som du säger en hund kan bita upp det på nolltid, vilket hände min 6 åriga dvärgvädur för många år sedan som hade en stor betesbur. En jakthund (med pejlare) sprang in på gården bet sönder buren och bet ihjäl min kanin. Snacka om hur arg och ledsen jag och familjen var, en värdelös jakthund som springer in på gårdar långt utanför skogen. Fick visserligen ersättning på 1500 kronor, men pengar gör inte en gladare. Ägare var dessvärre också helt förstörd och mådde dåligt pga händelsen. Dock så är hönsnät inte olagligt.

Men vattenspridare som träffar bl.a kaninerna är ju inte särskilt trevligt. Men om det är olagligt, nej, det tror jag inte. Länsstyrelsen hade snarare ombett ägaren att flytta kaninerna åt sidan. Folk ringer in för minsta lilla sak, samt ljuger hit och dit om folks djur så de har ganska fullt upp. Om ni ringer är ju upp till er. Annars kan du ju själv försöka ombe ägaren att flytta vattenspridaren alt kaninerna.

Fridaaaa
0

#16 Du kan inte skylla på hunden och kalla den för "värdelös jakthund". Det är jägaren som jagade med hunden som är felet inte hunden :/

[darkysara]
1

En hund som ska jaga älg och springer efter kaniner är en värdelös jakthund för älg. Det är både ägaren och hundens fel. Ägaren ska lära hunden dess territorie att jaga och en hund med pejlare är ovanligt för rutinerade jägare samt rutinerad jakthund.

Har haft många jakthundar i uppväxten som varit rutinerade samt styrande jägare som vart det. Bara upplevt en hund som "värdelös" som jakthund, sen i växten, lärning etc. Den blev sedan sällskapshund. Alla hundar går inte att lära, det är som med kaniner, alla kaniner förblir inte råtama.

[MiniPim]
1

Håller med #17..

Ge er, skäll inte på djuren som tar era kaniner.. Dom har också ett liv! Blir så arg!

[darkysara]
1

Bli arg då, men det är sant.

[MiniPim]
0

#20 Klart man blir ledsen när det hänt, men man har FORTFARANDE inte rätt till att kalla hunden för dumma saker eller något annat djur. Det är så i naturen, djur äter djur för att överleva.

Fridaaaa
0

#18 Du kan aldrig skylla på hunden.
Det är ägaren som ska träna hunden.

[darkysara]
1

Om en tamhund äter en kanin när den är på jakt så är den helt inlärd fel, eller helt enkelt inte fattar vad den ska göra. Det kallas "dålig jakthund". Ni kanske inte hör uttrycken "bajshundar" heller, vilket betyder hundar som gillar att rulla i bajs i skogen. Det är uttryck som används.

[MiniPim]
0

#23 är fortfarande inte hundens fel. Bara att inse

Fridaaaa
0

#23 Många hundar gillar att rulla sig i illa luktande saker.
Det är ägarens uppgift att få hunden att förstå. Och kan man inte det, ja då ska man inte träna hunden till det ändamålet eller kanske hunden inte passar till det trots att den är avlad till det och då är det bättre att den är som sällskap eller annat istället.

[darkysara]
0

Att allt är ägarens fel är bara en myt. Något som folk inte upplever inte förstår. "Bajshundar" har jag aldrig råkat ut för, bara andra som haft sånna.

Fridaaaa
0

#26 Nej det är inte en myt.
Är själv hundmänniska. Det är människan/ägaren som ska lära hunden rätt och fel. Annars kan hunden inte veta det.Det är vi som ska träna dem till att göra rätt.

[MiniPim]
3

#26 ge dig då, detär inte hundens fel. Det är ägaren som ska lära den att göra rätt.

[darkysara]
0

Absolut, men alla hundar förstår helt enkelt inte oavsett hur mycket träning. Därför är inte alla hundar ämnad inom det yrket därför en "värdelös jakthund" eftersom det var yrket den skulle ha, det är uttryck som används.

Fridaaaa
0

#29 Det är det jag menar, kan man inte träna sin hund som är avlad till att vara jakthund, ska den säljas som sällskapshund eller till annat. Det är alltså inte hundens fel. Är aldrig hundens fel

[darkysara]
0

Man kan se det på båda delarna, hunden är för seg att förstå. "hundens fel". Oavsett så är inte alla hundar ämnade för alla yrken trots proffessionell träning, värst är schäfrar som har ett eget liv, de hundar är så hårt avlade att man går aldrig säker trots hur snäll den verkar vara.

tussen12
4

Har vart och snakat allvar, Han gav sig tillslut. :) så nu ska han nog tänka siig för;)

Fridaaaa
0

#31 Du kan verkligen inte dra alla schäfrar över en kant. Dem är underbara hundar, och dem har inte ett "eget liv" mer än någon annan brukshund/hundras.

[darkysara]
0

Lät som du fick en rejäl fajt ;P

[darkysara]
1

Inte drar jag dem över en kam, de bara är otroligt osäkra och har en tendens att bitas, alla schäfrar jag vet folk ägt har bitigt folk, även mig även om lätt. Lekfullt beteende som slutar med att dom hugger, inte så kul att få näsan halvt avsliten när man promenerar över till grannen. Eller få ett stort bitsår i armen, eller får småhugg när man går utomhus. Eller få en bebis ihjälbiten. Du kan inte säga att de är ägarens fel, för det är det inte.

Fridaaaa
0

#35 Haha nej det stämmer verkligen inte.
Såna är inte schäfrar, då har du träffat icke bra avlade schäfrar i såfall.

Jag har träffat många schäfrar och mina morföräldrar hade schäfer när jag föddes, likaså min morfars bror har haft schäfrar, min faster har haft en osv.
Ingan har varit som du beskriver.

[darkysara]
0

Det finns undantag för ägare som inte lär hundar det håller jag med om. Men alla djur går inte att rädda. Det måste du väl inse?

[darkysara]
0

Okej, vi står på varsin sida angående det isånnafall, ingen idé att diskutera vidare, för jag håller fast;P

Fridaaaa
0

#37 Nej det vet jag att man inte kan men man kan inte resonera som du gör heller. Säga att den rasen är si, och den rasen är så osv.
Och dessutom felaktigt med.

[darkysara]
0

Och jag har träffat schäfrar som är hur snälla som helst som sedan en dag fick psykbryt och bet halva grannens näsa itu. Hur ställer du dig till det? Att det är ägarens fel eller att hunden fick ett psykbryt?

[darkysara]
0

Jag säger ju helt enkelt vad jag tycker. Och det jag ville få fram var att alla djur inte går att rädda. Simple as that.

Fridaaaa
0

#40 Dålig Avel förmodligen. För sån är inte rasen överlag.

[darkysara]
0

Hela schäferrasen är hårt avlad. Från 60 talet tills nu har den t.o.m sne rygg.

Fridaaaa
0

#43 Ja snea ryggar är ett problem hos schäfrar men inte det psyket som du beskriver.
Men inte lönt att diskutera med dig eftersom vi har olika åsikter och erfarenheter.

[darkysara]
3

Då är vi oense, vilket är väldigt vanligt i diskussioner Glad

[TeamGolden]
4

Det du säger ''Darkysara'' gör mig riktigt upprörd. du verkar inte alls förstå vad det är du sitter och säger, du kan inte bara häva ur dig vad som helst om hur dåliga alla schäfrar är osv. det är ju sjukt respektlöst mot dem som äger fina schäfrar. 

Bara för att en jakhund en gång dödar din kanin ger det dig inte rätten att kalla hen för ''värdelös jakthund'', jag förstår att du blev ledsen men det är inte hundens fel att den gav sig på din kanin. Jag skulle gissa på att hunden tog din kaninen p.g.a understimulering, antagligen hade hunden inte jagat eller fått utlopp för sitt behov och då händer sånahär olyckor, och det är ingen annan än människan som äger hunden som ska ta på sig all skuld. 

Du bör tänka på hur du yttrar dig, att du verkar tycka att alla schäfrar är ''missbildade sönderavlade idiotiska mordiska äckliga hundar'' får mig iaf att bli riktigt irriterad.

[darkysara]
0

Jag är inte respektlös överhuvudtaget, jag deltar i en diskussion där jag ger mina synpunkter. Det ger mig rätten att kalla den "värdelös jakthund" för det är var den var, den fick ett stort vrid i örat och har aldrig igen besökt mina kaniner. Något som igentligen ägaren borde gjort, det krävdes. Ägaren läxade också upp hunden på sitt sätt. Såklart fick hunden det som krävdes ett nyp i örat, något man gör vid absolut allvarliga situationer, det är ett sätt som hunden tar som "detta gör jag aldrig om igen, aldrig".

Han var givetvis både arg på hunden och ledsen för incidenten vilket vi båda var. Jag har inte uttryckt att de är idioter eller äckliga eller missbildade. Endast att det är hårt avlade osäkra etc vilket är till en stor del sant.

Zakarias
0

#18 Såklart att inte det är en dålig jakthund bara för att den jagar kaniner? Dem styrs ju av jakt instinkt….

Min hund är jakt (och utställnings) champion. Men om hon kunde skulle hon ändå jaga kaniner.

[darkysara]
1

Den springer ut från skogen valsar efter en väg flera km till en by in på en tomt biter sönder buren och kaninen, det är en dålig jakthund. En jakthund letar spår i skogen finner älgar och skäller. De springer inte ut ur skogen och valsar till byar, då är det en dålig jakthund.

Jag har haft jakthundar både gråhund och finskspets, gråhunden har skällt många älgar och samt spetsen många fåglar. Många gånger ville folk köpa de till högsterbjudande. Inge "skithundar" eller "värdelösa jakthundar". Har haft en "värdelös jakthund" som var sen i allt, han togs ur jakten och blev sällskapshund, han gick verkligen inte att lära, men inte var han så "värdelös" att han sprang ut ur skogen in på tomter eller valsa efter vägar.

Zakarias
0

#49 Men om man bor i skogen då? då ärdet inte konstigt att det kommer hundar som försöker äta upp ens kaniner..

Själv har jag Karelsk björnhund, Jämthund och Finsk spets. Alla dem från Finska Linjer. (och så har vi kennel)

[darkysara]
0

Jag bodde inte i skogen, som sagt jag bodde i en by som är flera km från skogen.

Friggeshoppkaniner
0

Blir allvarligt talat irriterad när jag läser sådant hära, det är inte hundens fel, det är jaktinstinkter! Och det ang schäfrar tycker jag du ska ta tillbaka, hade en underbar 50 % schäfer och 50 % Collie hund som liten som jag både sov och red på, hon var verkligen den snällaste hunden jag någonsin mött! Dock fick vi avliva henne vid 12 års ålder pga att hon hade problem med att gå. 3 Hursomhelst så är detta väldigt OT och tycker tråden borde gå tillbaka till sitt ämne.

Zakarias
0

#51 Okej.

[darkysara]
1

Jag talar rent om vad jag tycker.

Om man är oense så är man, därför slutade vi diskutera, det är vidare personer som ifrågasätter, frågar ni inget så återgår förmodligen tråden.

Det är hundens fel och ägarens. Din schäfer är säkert jättesnäll, vilket schäfrarna jag träffade också.

Men en dag fick en av schäfrarna som sagt ett psykbryt och bet av halva näsan av en jag känner. Jag fördömmer inte alla djur som ni antar hela tiden. Vissa djur är helt enkelt instabila och går inte att ändra på. Jaktinstink på kaniner på 1 mils avstånd, nu får du ge dig. Hundrasen ska inte inta jaga kaniner, de är älg de skäller och lämna skogen och vallra omkring är helt vad de inte skall göra, oavsett om hunden var rent av sen eller om ägaren var dålig jagare är svårt att avgöra.

MarHai
0

Håll er till tråden! Ni kan fortsätta disskutera via PM.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Zakarias
0

#54 Skriv gärna vem du menar till, jag fattar ingenting :P

tussen12
1

Att hunden dödade din kanin är lite ditt fel också,Du kunde ha en bättre bur med minknät. istället för hönsnät.

Zakarias
1

#57 Tillräkligt starka hundar kan ta sig igenom det.

Fridaaaa
1

#57 Dessvärre kan vissa hundar ta sönder ändå tyvärr. Minknät är inte 100% säkert.

[EllenAlicia]
1

minknät kankse inte är 100% men bättre än kycklning nät

tussen12
0

jo,det jag fösöker säja. Hönsnät går sönder ganska lätt,Medans minknät kanske håller mer.