Aggresiv igen!
Nu har Lilja bivit aggresiv igen!
Först när hon kom till mig var hon ju såklart lite osäker och så efterssom att allt var nytt men de var typ 2-3 dagar och då lät jag henne bara vara. Sen var hon jättesnäll och så men sen typ vid 3månaders ålder (nu är hon 5mån) så hatade hon allt och alla, sen vart hon snäll i kanske två veckor eller så sedan vart hon aggresiv igen tills nu och hon är fortfarande hatar mig!!! Jag vet inte vad som har hänt! Jag har suttit i buren och så har hon kommit fram och nosat på mig sen drar hon sig snabbt undan, sen kommer hon igen och puffar lite på mig och backar tillbaka! Och sedan sitter jag kvar, och när jag ska klappa henne så tar hon båda framtassarna och typ hoppar på mig så går hon tillbaka till samma ställe. Och förut tyckte hon jätte mycket om att bli klappad på huvudet.. Idag satt jag i buren md benen i kors ni vet och la henne på rygg där så låg hon stilla sen satte jag henne upp i mitt knä då satt hon stilla och rusade tillbaka och så bet hon mig! Vad ska jag göra tycker ni? Jag vet att de inte handlar om att jag är på hennes revir för de är samma sak när jag har henne i koppel, i hagen, borta och så.. En sak hon gillar är att hoppa de gillar hon verkligen och hon är jätteduktig också! Men de känns inte så kul och hon inte gillar mig.. Vad ska jag göra för att de ska bli bättre?
Glömde tilläga att hon morrar också och biter efter mig!
Min ena frassehona blir lite knäpp när hon brunstar,då stöter hon till min hand med framtassarna när jag grejar i hennes bur. Hon har även nafsat då. Annars är hon jättesnäll och gosig.
ja men hur länge brunstar hon?
Olika från kanin till kanin:)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
ok men längst då?
det vet jag inte:P Någon kunnigare kan nog svara på den frågan:)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Kaniner brunstar med ca 3 veckors mellanrum, dock vågar jag inte svara på hur många dagar / gång som dem brunstar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Brunsten varar cirka 7dagar. Vet inte riktigt vad som är längst.
Hittade nu på nätet att en brunst varar ca 4-7 dagar, med 21 dagars intervall, alltså 3 veckors mellanrum :D
såg ditt inlägg då jag faktiskt lagt in ett nästan likadant. Min kanin hona beter sig oxå precis likadant som du beskriver att din gör.
jag funderar ju på om jag ev måste ta bort henne. jag vill inte ha en kanin som bits då jag har småbarn oxå som är med mig mycket ute hos kaninerna
Låter nästan som hon har en förjävlig tonårsperiod. Jag hade en kaninhona, köpte henne när han var ca 3 månader. En månad senare blev hon sjukt aggressiv och betedde sig precis på samma sätt som din kanin. Hon höll på så fram tills hon nästan var ett år gammal. Sedan fick hon ett nytt hem tillsammans med två ungar (ja hon fick två kullar, vet att det är dumt osv så INGA onödiga kommentarer om detta). Till en början var hon rätt sur men sedan lugna hon ner sig och är hur lugn som helst, precis som hon var när jag köpte henne. Så det var nog bara en riktigt lång och jobbig tonårsperiod.
Prata med Livetskaniner, hon kom med många hjälpsamma tips? om hur jag skulle göra, så jag rekommenderar henne verkligen!
Hälsningar Amanda och kaninerna
Min kanin var så förut, hon morrade och ville bitas. Men jag lärde henne att det inte är okej. (hon var inte brunstig). Det jag använde mest var nog blomsprutan, när hon skulle bitas så sprutade jag henne på ryggen och sa "Sch". Kom ihåg att aldrig vara rädd för din kanin. Då vet den precis hur den ska göra för att du ska dra dig undan.
Nu när jag säger "sch" så vet hon att hon har gjort fel. Men det tog ganska så låååång tid för henne att förstå.
Kastration hjälper mot aggression och beteendestörningar som är relaterade till hormoner.
Vet inte om någon redan nämnt det, men det är inte bra att lägga kaniner på rygg (om de inte är världens tryggaste o lägger sig så av sig själva - vilket är vääldigt ovanligt, men det finns..). De hamnar i trans, en slags flyktmekanism som de har för ifall de blir fångade av ett vilddjur. Det är inte bra för dem. Man ska bara göra det om man absolut måste. Eftersom hon dessutom hoppade upp o bet dig efteråt så betyder det också att det verkligen inte är så att hon gillar det. Kan vara bra att tänka på.
#10 okej! #11 ok, tack! Tror ocksÅ att hon har en tånårsperiod. Men hon börjar bli snällare eller vad man ska kalla de! #okeeej #12 ok, men tror inte jag ska kastrera henne nu när de börjar bli bättre så tror de e tånårsperiod! Ska eventuellt ta kull på henne i vår. Ok, min ena kanin kan man lägga på rygg så ;) Hon hopade inte upp o bet mig direktvefter utan när jag släppt henne efterlåt ;)
Dock ska inte en kanin bitas under "tonårsperioden". Inget okej beteende i min mening. Jag kan acceptera en gång men inte mer :/
15#
Håller med dig, dom första gångerna hon höll på så gjorde jag inget men sen blev jag verkligen suuper sträng när det gällde beteende. Det var liksom inte okej i mina ögon. Vilket gav resultat, hon slutade efte ett tag eftersom att hon visste vad som skulle hända.
(Jag sprutade lite vatten på hennes rygg).
#14 Man kan lägga dem på rygg. Jag menade att nyligare forskning etc. tyder på att man inte ska göra det bara, av de skäl jag nämnde. Det är mkt stressande för dem, då de går in i en slags trans som om de vore fångade av något djur och försöker spela död.. så inte så positivt.. även om de blundar, blir lugna, osv.
Sedan finns det ett fåtal kaniner som lägger sig på rygg med benen i vädret o vilar - men det är ganska ovanligt..
Tycker aggresivt beteende verkar ganska vanligt förekommande hos just honor. Har själv bara haft hanar av alla djur jag någonsin skaffat och inte haft honor bland m,ina kaniner först ganska nyligen. Tycker alla mina hanar har varit så fruktansvärt mycket mer stabila och trygga än mina honor.
Inget fel på dem så men dem blir lätt stressade och oroliga och kräver mycket mer socialt pedagogisk hantering. Mina hanar går med på allt i alla lägen Alltid.
Tycker nog inter det är den smartaste idéen att avla på honan om hon gått såpass långt och bitit till dig. Sånt beteende är inte acceptabelt och riskera att det medärvs känsn inte riktigt klokt. Självklart ska dem få gå igenom sin tonårsperiod men någon måtta får det ju ändå ta å vara. Tycker du ska tänka igenom det en gång till innan du betäcker henne.
Skulle nog fundera på att testa med att klåta kastrera kaninen. Om det inte skulle lugna henne så har det ju trots allt andra goda egenskaper med att låta kastrera sina honor.
14# Vilka sidor läser du allt? Svenska sidor eller blandat? ^^
Har dåligt med kaninsidor som jag uppdaterar mig på och inga vettiga lärorika kaninböcker alls. Är lite vilsen men uppdaterar och repeterar mina lärdommar på de 1-3 sidor jag tycker är något vettiga. SKulle vara kul om du kunde dels med dig av bra kaninsidor gärna lite i stil som Ratguide.com fast om kaniner då ;) xD
Att honor är tjuriga och instabila i humöret är ju egentligen inte ett dugg konstgt. Det är ju bara att se på oss människor. Trots våra avancerade hjärnor där vi kan förstå massor så är många av oss riktigta monster i samband med mens.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Okej! Vill bara berätta att de har blivit otrolig skillnad på Lilja den senaste veckan!
Jo alltså det har du ju rätt i. Haha ^^
Kanske ska se mig själv i speglen också. Är så van vid grabbar tills för några år sen. Alla skiljer ju sig från varandra men hanarna går med på Allt Alltid vilket inte honorna är fullt så medvilliga i jämnt 
Aggresivitet är inte normalt, inte ens för honor.
Tjurighet osv är ganska vanligt men aggresivitet är något helt annat i mina öron.
#18 Jag antar att du syftade på mig? Jag läser inga speciella sidor regelbundet utan närjag behöver något så slår jag runt på nätet.. eller så har jag bara suttit och surfat på något som intresserat mig.
Men när det är något så hamnar jag ofta t.ex. på denna sidan (eller snarare på någon av de länkade sidorna..):
http://www.bio.miami.edu/hare/rabbithealth.html
Men annars kanske det mest är att jag är rätt bra på sökord.. på engelska då för att få träffar..? Och det varierar jju från gång till gång.
Men annars finns det en del bra böcker. Kanske kan du söka på kaninböcker eller böcker om kaniner här på kif.. jag vet att jag skrivit en hel dröse rekommendationer.
Men den bästa hittills är Stories Rabbits Tell (minns ej författarna..)
Fast de andra är bra också, men just den var mer allmänt om allt som har med kaniner att göra på ett seriöst och djuptträngande sätt. Otroligt bra, och man förstår många saker kring attityder till kaniner, osv sedan.
Du kan ju inte avla på henne när hon beter sig såhär. Precis som någon sa tidigare är det normalt att de är lite tjurigare i brunsten, men inte aggresiva. Det finns redan kaniner i överflöd, och om man ska ta en kull så anser jag att båda föräldrarna måste vara stabila och trevliga, vilket hon tydligt visat att hon inte alltid är. Hon är säkert jättesnäll ibland, men det räcker inte för att hon ska duga att avla på. =)
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
De jag sa ju att de har blivit otrolig skillnad sista veckan (och menar då att de går bättre)! Men självklart ska jag ju inte ta kull på henne om hon fortfarande är ostabil! ;)
De bästa av allt är att hon har slutatbita mig! Eller hon har inte bitit mig eller försöktbita mig påå dom senaste 3-4 dagarna !!!
#26 Det har gått 3 dagar med dagens dag som du skrev att hon bet dig?
Alltså har det gått 2 dagar sedan hon bet dig?
Jag har en rex hona som nu vid nästan 1,5 år har börjat lugna ner sig & bli så mysig som jag alltid drömt om. Hennes syster fick jag avliva pga svår & rejäl aggressivitet. Var orolig att Mini skulle bli likadan. Igår kom hon frivilligt fram till mig nör jag satt i hagen.
Men jag har kämpat kopiöst mkt med henne. Hon har varit med om för mkt i sitt korta liv. Så vi har har haft det kämpigt att våga lita på varandra igen. Hon blir bara lite surare under brunst.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#27 ojdå, räknade visst lite fel! :/
23#
Jo jag har kollat på den boken på bokbörsen finns ju en hel drös m,ed böcker som verkar intressanta är lite kritiskt på att det skulle vara fack språk i bocken på engelska då fattar man ju oinghentinfg xD
Jag suger på att söka. Men gillar att läsa någon artikel varje dag på rabbit.org ^^ Men är inte bäst på att minnas men försöker uppdatera så jag kommer ihåg till slut. :)
Har för mig jag skrivit en tråd någongång om tips? på böcker men det var ett tag sedan. Får söka :D
Har löiksom ingen riktigt bra kaninbok bara en basic med saker man redan mer eller mindre kan eller vet.
Så kul att lära sig nytt liksom! Synd att man inte i alla stunder kan få fram det när det behövs typ fastnar på tungan xD
Men ska kolla den boken igen då! Alla engelska böcker kanske inte är fackspråk skrivna som jag inbillat mig när jasg kollart engelska kaninböcker. Vill ju förstå. Men vanlig engelska kan jag ju :)
Kiyona: Alltså det beror på om man är ok att läsa på engelska. Jag skulle säga att den är skriven på ett rakt språk och inte något krångelakademiskt språk. Dessutom skriver den som saker som både du och jag förstår och är intresserade av. Möjligt att du får nya glosor - men då blir du ju bara bättre. Men jag tror att är man okej på engelska så är det inga större problem, och man behöver nog inte ens söka i ordböcker om man inte förstår varenda ord.
Det finns massa bra böcker, jag radar upp några här, alla minns jag kanske ej författare, men de ska gå å slå ändå.
Alltså först: Stories Rabbits Tell - Demello, Davis (har jag för mig)
THe relaxed Rabbit - Chandra Moira Beal (finns även som dvd) om massage.
Rabbit health in the 21st century - Kathy Smith (?)
Rabbits - Health, husbandry and, diseases - Virginia Richardson
House Rabbit Handbook - Marinell Harriman (svår o få tag på, blev väldigt dyr, visserligen mkt bra, men kanske inte något att prioritera)
House Rabbit Primer - Lucille Moore
Why does my rabbit…? Anne McBride (om beteenden o en del tips? o strategier)
Special Needs Rabbit eller When your rabbit needs special care (eller något sådant orkar ej gå å kolla) - Kathy Smith och Lucille Moore (tror jag det var)
Sedan finns ju fantastiska Wat ership Down - en roman om kaniner.. som även blivit film: den långa flykten på svenska..
31#
Tack minaninar! :D
Ska defenitivt investera mitt internet suger i min lägenhet så böcker är verkligen något jag önskar mig att ha hemma (där råttorna inte fr fr asig att mumsa på dem förstås) haha ^^
Sparar det och får önska mig i födelsedagspresent
Sen köpa någon. Samla ihop bra med mycket läsvärt :D
*nickar*