hur mycket mat?
Hur mycke mat ska man ge sin kanin på vintern? jag ökade maten nu i vintras till min kanin eftersom jag inte vill att hon ska frysa, bor i kiruna och har henne uppe på en balkong och som ni kanske vet blir de svinigt kallt här, har inte isolerat hennes bur utan proppar huset i buren med halm sen hänger jag ett lager med tjocka mattor över buren så de inte ska blåsa in så mycket.
Vet inte exakt hur mycket mat dom ska ha egentligen, en matsked ? men som sagt ökade jag maten till henne i vintras men nu är hon lite små mullig och vill undvika att hon blir större så hur mycket mat ska man ge under vintern egentligen? och ja självklart har hon fritillgång till hö!
Det beror ju lite på ras och storlek, vi har hermeliner och brukar ge dem ungefär en halv deciliter året om. Vi har också haft liten res och dem fick en hel dl. Våran franska vädur brukar få 2 dl pellets och 1 dl korn.
Men som sagt så beror det på storlek och ras.
Mina får inte så mycket mer pellets på vintern.
Dvärgkaninerna får 0,5 dl nu var, så nu till vintern får dem ca 0,7 dl istället :)
Ser lite på dem om dem behöver mer eller inte. i så fall får jag öka med lite till.
Vår jättekanin får 3dl, ev lite mer på vintern men han brukar klara sig rätt bra på den mängden ändå tycker jag men nu början han bli lite till åren så kommer nog behöva tillsätta något mer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.