*kräm* i nacken
Hej min kanin har fått mask i magen. Och är helt säker på att det är det eftersom det kom ut direkt med bajset. Och vi ringde veterinär som då skrev ut ett recept, på någonting för hundar och katter som man droppar ner på huden i nacken, där dom nt kan slicka. Vi hade redan köpt dethär medlet när jag sen fattade att det faktiskt finns receptfria flytande som kaninen får direkt i munnen ist. Men jag undrar hur långt kan kaninen vrida huvudet? Droppade medlet på ett ställe som jag tkr e nacken, men nu när han sträcker på sejj elr böjjer på sejj för att tvätta baktassen elr liknande, så ser det ut att va mer på ryggen än nacken. Men när han sitter normalt ser det ut att va på nacken. Är orolig för att han ska kunna tvätta sejj där jag satt medlet och sitter drf och vaktar honom, men inser oxå att jag nt kan göra det hela natten, har oxå mkt att göra innan jag sj går och lägger mejj. Tror ni att det är nått jag borde oroa mejj för? Elr låter det som ett ställedär han nt kmr kunna slicka?
Frontline?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#1 Antar att du med det menar namnet på de? Nej, det heter stronghold, om jag förstår förpackningen rätt
#2 Aha, okej. Vet inte om det är så superbra att få det i munnen för kaninen. Men vet att folk använder det på te.x möss och sådant. Men hjälper det mot mask om det sitter i nacken??
Axilur brukar man ge kaniner som har mask, ger man i munnen. Är receptfritt.
Stronghold tycker inte jag är lika bra mot mask som Axilur.
Man ska ta stronghold i nacken ja men kaniner når inte dit att tvätta sig där man ska droppa :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det ska tydligen "gå igenom" huden och ner i tarmarna på något sätt, jag vet nt, om det nt hjälper får jag väll prova något annat sen. Undrar nästan om det går att tvätta av nu, tror det har gått några timmar sen jag tog på det, det borde väll att dragit sejj in i huden nu? Har känt på stället jag droppade det, är helt torrt, nt blött huden är len som vanligt men pälsen är torkad, borde gå att tvätta av honom tkr jag..
Säger faktiskt också Axilur. Avmaskade mina ödlor med det. Så tror garanterat att det går lättare att måtta upp till kanin. 
Jo då vet jag det om det skulle bli en nästa gång, skrev upp det så jag har det sparat. Dock så har jag juh redan satt på dehär nu, och förhoppningsvis funkar det.. Gick upp på FASS, och det står såhär: Skall ej appliceras när djurets päls är blöt. Effekten försämras dock inte om djuret schamponeras eller om pälsen blir genomblöt, om 2 timmar eller mer förflutit efter behandling. Vid behandling av öronskabb skall dosen ej appliceras direkt in i hörselgången. Det är viktigt att applicera dosen som anvisat, för att minimera mängden som djuret kan slicka bort.Om djuret ändå slickar i sig stora mängder, kan en kort period av kraftig salivering förekomma hos katt. Tillåt inte behandlade djur att bada i vattendrag förrän tidigast två timmar efter behandlingen. Det där betyder väll att jag kan tvätta ur pälsen i nacken? Om dom nu nt menar att "behandlingen" är dom 24 timmar som ska gå… Annars så tvättar jag ur pälsen endå, känns nt säkert att ha det kvar. Om en katt skulle slicka i sejj en stor mängd skulle den tydligen få överdriven saliv elr något sånt, kmr nt ihåg exakt vad ordet va, men det va något med saliv. Så jag antar att det blir ungefär samma sak med en kanin?
#7 Om det känns osäkert så tycker jag att du ska gå på din magkänsla.
Tvättade av honom nu :) Tror faktiskt att han gillade, för han satt välldigt lugnt när jag tvättade av nacken. Vanligtvis så börjar han ta sats för att hoppa ur badkaret så fort man nt håller ett fast tag om honom. Ska nog börja massera hans nacke så fort han behöver badas :) Tack för hjälpen endå! Ska komma ihåg axilur om det här nt har funkat.
Man ska inte tvätta där man tagit stronghold :) Man ska bara låta det sitta i.
Och kaniner ska ej badas/tvättas av mer än nödvändigt?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alltså mig veterligt är stronghold i nacken bara mot hudparasiter (kvalster etc). Det kan du inte behandla mask i magen med väl?
Undrar om veterinären visste vad den gjorde.
Axilur är för invärtes. Ring veterinären igen och fråga vad den menar. Men fråga även: vad är fdet för mask ni behandlar mot? Hur hittades den masken? Avföringsprov?
Frontline är giftigt. Ska aldrig användas.
#10 , nej kaniner ska nt badas mer än nödvändigt, och han blir nt heller badad mer än nödvändigt. Jag badar honom när han har något fast i pälsen, som bajs efter att han varit lös i magen, vilket nt händer ofta. Och som nu, för att jag var osäker på om jag satt medlet på nacken elr ryggen och jag nt vet hur långt upp han kmr för att slicka. #11 det står på förpackningen, elr i förpackningen dåra, att den används för invärtes "parasiter" (elr så var det något annat konstigt ord). Så ja mask kan tydligen behandlas med den hära. Det är jag som hitta masken, han har haft det en gång förut. Det är springmask, vet nt om det kallas så på kaniner, men skulle han varit en människa är det Defenitivt springmask. Hade det en gång när jag var liten, så vet hur maskarna ser ut. Dom kmr med hans bajs, är också helt 100 på att det nt är fluglarver, dom ser annorlunda ut, och dom kmr nt direkt med bajset. Han kmr alltid och bajsar runt i min säng om dagarna (bäddar med kiss skydd och lakan för han älskar även att kissa där) och jag satt och titta på honom och han släppte några pluttar varav på en så var det en liten smal mask som rörde sejj. Det kan nog va en av dom första som kom ut, för sökte igenom hans bur men hitta inga maskar där. Men däremot nu idag har det kommit mera maskar med bajset. JAG vet vad det är för maskar, så drf behöver den frågan nt ställas till en veterinär, eftersom det nt ens var dom som hittade masken. MEN axilur, har tänkt åka och köpa det i morgon. Står det i hur mkt en kanin ska ha per kg? För jag antar att axilur är gjort för katt elr hund till en början, det flesta verkar vara det. Elr är det något vi måste ta upp med veterinär om hur mkt han ska ha? Och kan det här påverka njurarna på något sätt?, det var nämligen något värde med njurarna som va lite lågt. Skulle juh kunna vänta tills på måndag och fråga dom här frågorna direkt till veterinären genom telefon, men jag tkr det är så synd att han ska behöva stå ut med maskarna hela helgen.. Eftersom det ska va för avmaskning och sådant så känns det juh nt riktigt som att det ska påverka något annat än tarmar och mage o så, men vill endå vara säker. Men ja.. Om det är osäkerhet kring frågan om det kan påverka njurarna elr nt så väntar jag nog endå.
"Effekten försämras dock inte om djuret schamponeras eller om pälsen blir genomblöt, om 2 timmar eller mer förflutit efter behandling." Eller som man säger på vanlig svenska: Efter 2 timmar kan du lugnt tvätta och bada djuret utan att medlet "går ur". Att du badade kaninen efter några timmar hade alltså ingen som helst effekt på medlet.
Stronghold går ner i huden och verkar i ca en månad. Det är ett gift, precis som alla andra medel man använder mot parasiter, men relativt ofarligt att överdosera eller för djuren att få i sig. Däremot kanske du bör rådfråga veterinär innan du ger ett annat medel också. För det kanske inte alls är så nyttigt för kaninen att bli behandlad med 2 olika medel samtidigt?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Nej behandling på behandling är aldrig bra att utsätta någon för. Det är jobbigt nog att vara sjuk och sen medicin behandling på det. Immunförsvaret är ju som nerslaget och djuret kämpar för att tillfriskna.
Men tycker ju stronghold behandlingen var lite att ta i när det finns lokala alternativ som axilur
Liksom det borde väl vara bättre att behandla direkt på stället istället för att behandla hela kroppen med sådant potent gift…
Hum.
Men prata med din veterinär så du får klarhet men lägg inte en stek till på mackan och sätt in ytterligare en behandling då dem kanske kan krocka med varandra och det blir pannkaka av alltihop.
#12 Jag tror dig. Har också haft springmask som barn o vet också vad det är för små kryp. (Min kanin hade också det, jag såg dem.)
Alltså Axilur är det som man brukar använda och det är receptfritt. Jag har för mig att det är lite förvirrat med vilken dos som hjälper. Men ring hit: 08-612 57 60
De har öppet idag till ca 15:45 har jag för mig..De är alltid snälla och svarar på frågor och de är jättekompetenta.
Var då noga med att kolla på dossprutan så du fattar rätt på decimaler. Jag upptäckte att jag min klant förmodligen hade doserat en decimal för mkt, dvs. jag tyckte medlet var väldigt drygt. Men tror nu i efterhand att jag bara doserade 1/10-del av vad jag skulle. Vilket inte är bra då de kan bli resistenta. Nu säger jag inte att du skulle va lika klantig. Jag bara varnar.
Det jag inte är säker på är om topikal behandling med stronghold verkligen sprids in till tarmen med blodet? Jag trodde stronghold höll sig i huden? Men inte säker. Men jag skulle kolla med Roslagstull idag. För Axilur är då det som är den normala behandlingen vad jag vet.
Sedan måste du komma ihåg att sanera kaninens alla grejer. För de är djävulskt återsmittsamt. Allt i buren plus bur o galler - rubbet måste desinficieras med virkon-s som finns på apotetkt. OCh du måste också fråga roslagstull vilken intervall det ska vara innan nästa omgång. Dessutom finns det vissa strider om ifall det ska vara 3 eller 5 dagar i rad..
PS: hittade något här som tyder på att selamectin (som jag förstår verksam beståndsdel i både revolution och stronghold), har tveksam effekt - oklart. Medan fenbendazole som är det verksamma i Axilur har en säker effekt:
http://en.allexperts.com/q/Rabbits-703/2009/9/pregnant-rabbit-44.htm
Om du läser uppföljningssvaret, längre ner på sidan:
"Another option that might be somewhat effective against nematodes is topical application of Revolution (selamectin). This drug is commonly given to dogs for the prevention of fleas, mites, heartworm, and other types of nematodes. It has also been used for nematode control in cats and rabbits, and has the bonus of being effective against fleas and mites, too.
The problem is that there is now some question as to the true efficacy of selamectin against nematodes, and the drug has not been clinically tested for this purpose in rabbits. It is used "off label" by many veterinarians for the treatment of roundworms and other parasites."
Så det är väl lika bra å köpa axilur och ringa och fråga om dosen.. Fråga ej på apoteket, de kan ej tillräckligt.
Läste vad som skrevs här och bestämde mejj för att ta kontakt med veterinär innan jag köper Axilur. Jag känner mejj mest säker genom att ringa till veterinären vi lixom är "inskrivna" hoss, eftersom det är dom som har alla hans journaler. Det var bara någon månad elr 2 sen som han hade problem med magen. Det känns bara bäst att höra med dom om hur vi ska göra eftersom dom vet i princip allt om honom. Och dom har nt öppet helger så vi får ringa på måndag morgon. Jag hade ingen aning om att det här medlet låg kvar i kroppen en hel månad?, vad jag kom fram till när jag läste var att det låg i 24 timmar på katter och 48 på hundar, elr det kanske bara är hur lång tid det tar innan det blir nån effekt? Och då antar jag att det ska ta snabbare för en kanin då, men maskarna har bara blivit fler… Hittade minst ett tiotal igår när jag skulle plocka undan allt bajs från min säng. Idag har han nt varit på det där bra humöret än för att bajsa ner hela sängen, (han som många andra kaniner sover juh mest på dagen och blir sen jättepigg på kvällen och natten, då släpper han pluttar över allt). Men gissar att det kmr ut ännu mera maskar idag, men får se ikväll. Jag har givit honom något flytande förut mot mask eftersom han haft det en gång förut, det kan nog ha varit axilur elr något liknande, och tror jag lyckades ganska bra med hur mkt han skulle ha, för maskarna försvann ganska snabbt :P. Jo jag vet att man måste tvätta och städa precis allt!, vi har redan tvättat bur och lakan o sånt, när vi gav honom det här stronghold. Men eftersom maskarna fortfr kmr, och levande, så är det juh lika bra att göra allt igen. Men då blir det isåfall när vi kan ge det här axilur, för som jag skrev i början, så verkar stronghold nt ha nån bra effekt mot maskarna.. Har oxå en fråga, kan dehär smitta mellan människa och kanin, och kanin och människa? Försöker komma på vad det är han kan ha fått mask ifrån. Vi tvättar alltid sallad ordentligt, så det är nt min största misstanke. Han har fått basilika blad, och det var ett blad där som var lite lite "gammalt", asså det hade blivit ganska mjukt och hade nått smalt litet brunt streck på, min pappa sa att det va okay att ge, men ångrar nästan att jag gav honom det.. Borde ha försökt hitta nått annat att ge som belöning ist.. Och det var två barn här några dagar innan jag hittade masken som ville klappa och hälsa på honom, vet nt huruvida nått av dom här barnen hade mask i magen, men kan juh nt riktigt utesluta det. Men vad jag vet så pussade han nt något på dom, och då är det väll nt så stor risk att smittas med springmask elr? Jag har juh ingen aning.. Behöver jag oroa mejj för att få det? Eftersom jag nt vet är jag välldigt ordentlig med att tvätta händerna efter att jag rört hans kiss elr bajs (jag kan nt hålla mejj undan från det eftersom de är min säng han ser som toalett på dagen.), där känner jag mejj ändå lugn med att jag har en massa skydd, så inget hamnar på lakanet jag sover på. Men är det någon som vet om det kan smittas mellan djur och människor?
Nej det smittar inte mellan människa o djur. Människor kan inte ens få den sortens springmask. Det är en artspecifik springmask som heter passalurus ambiguus, inga andra djur får den heller. Däremot kan de vara "smittspridare" tror jag ev.
Men det skulle kaninen kunna haft sen han var nyfödd, från uppfödaren, från var som helst där det funnits kanin.
Du kan vara heeeeelt lugn. Smittar absolut ej. Den parasiten trivs bara hos kanin.
PS apropå sängen som toa: du kan testa två grejer: om du kan möblera om helt o hållet så att sängen står mot en helt annat vägg där han aldrig kissat?
Och/eller, att du testar att ställa en toalåda under sängen, lägg mumsigt hö i ena änden och locka in honom därunder så han vänjer sig.. ge några pellets kanske?
Om det går att ha något under sängen dvs. Kräver ju att sängbenen är liiite högre.. Och så är det kanske lite jobbigare att fiska fram lådan varje dag, men kan ju vara värt det.
Att möblera om har jag testat.. det har faktiskt funkat ypperligt. Han kissade typ två gånger, men sedan när han vande sig vid toalådan o att den stor precis vid den vägg han brukade kissa i sängen, så har han slutat.. o ja, han kommer faktiskt upp o hälsar på helt kort i sängen.. Förut kom han alltid bara o dröjde sig kvar o lät sig klappas när han tänkte kissa.. men det har han slutat med o jag är inte längre nervös för att han ska göra det. Så fett najs.
(Soffan har jag dock inte lyckats möblera om så väl, så där ligger massa kuddar när jag inte sitter där.. men han verkar ändå mindre intressrad av att kissa där än förr..)
Att ställa låda under sängen har jag ej testat då jag ej behövt. Alltså mitt intryck är att kaniner vill kissa på bestämd geografisk plats.. sedan kan det vara vilket underlag det vill (även om det säkerligen är bekvämare med vissa sorter)..
Men maskarna dör väll ut när man ger medicin? Han har juh haft mask i magen när han va liten och då medicinera vi. Jag menar eftersom du sa att han kan ha haft det sen uppfödaren elr andra kaniner, han har juh behandlas för mask en gång förut så det kan det väll nt va? Han har heller nt träffat andra kaniner på länge, har haft vänner som har kaniner och låtit dom hälsa på varandra (utomhus självklart där det varken är hans elr den andra kaninens revir) men han bråkar bara med alla, honor är då inkluderade i alla. Jag tror han är så att han bara gillar människor, för människor bråkar han aldrig med. Han älskar när det kmr människor, även nya, dom kmr han fram och ska nosa och springa runt. Det är jättekul att se. Han kanske tror att han är en människa hahaha. Bra att jag iaf nt behöver oroa mejj för att smittas, kmr verkligen ihåg hur jäkla jobbigt det va med mask i magen. Då kunde jag nt heller svälja tabletter, och den flytande röda feta medicinen var juh ett helvete att få ner. Det här med att han kissar i min säng är helt okay, det är bra för mejj att bädda varje morgon och kväll, för att ärligt talat så är jag nog den slöaste människan jag vet. Så behöver lite träning haha. Och jag kan nt möblera om, ungefär ett år sen så gjorde jag om mitt rum, och vi satte upp plexiglas på alla väggar som är "öppna" just för att den förra tapeten förstörde theo, han gnagde sönder allt. Det såg helt förjävligt ut. Det kostar juh en del pengar, så vi har bara plexiglas på dom väggar han kmr åt, och dom som är bakom möbler finns det inget plexiglas, så möblera om funkar nt, då skulle vi behöva köpa mera plexiglas. Det går nt heller att komma under min säng, den är låg, och eftersom en vän jag hade, hade svårt att få ut sin kanin därifrån när hon skulle iväg och kaninen in i buren, så har vi satt fast en planka så det nt går att komma under, förutom på andra sidan, den sida som står in mot väggen. Han och jag brukar gosa uppe i sängen, han använder bara hörnet som kisshörna. Sängen älskar han att ligga o slöa på, mest på vintern. Gosa är nånting han älskar, så fort jag lägger mejj på golvet elr i sängen så kmr han och lägger sejj bredvid. Så sängen använder han för mer än toalett faktiskt :) Även fast allt skulle bli hur mkt lättare som helst om han valde att kissa i sin toalett ist så var jag faktiskt beredd på att han skulle kissa i hörnet av min säng, känner honom så väl nu så vet exakt vilka platser han väljer för att kissa, har försökt att träna honom till att kissa i toaletten, och tkr att jag försökt det mesta men han vägrar! Envis som en åsna är han. Men go är han juh, så det spelar ingen roll var han kissar. :)
Kaniner får ofta en speciell plats de vill kissa på och står inte lådan just där… så: sorry!
Men det är bra att du tar det med jämnmod och har skaffat sängskydd. Då är det ju inte hela världen heller faktiskt.
Alltså, det är extremt svårt att bli av med kaninens springmask.. den finns i princip överallt där kaninen är: den är så smittsam mellan kaniner att den typ smittar med luften, äggen är så små att de kan vara luftburna tom. Så hela ditt rum o alla grejer är förmodligen fulla med springmaskägg.. Så när man behandlar och håller på och desinficerar är det inte alls säkert att man får dö på alla. Samt att man får bort alla i närmiljön. De kan sedan återinfektera kaninen. Sedan så måste man följa behandlingen noga så att man håller på o gör ordentligt rent under hela den perioden, samt att man upprepar behandlingen efter visst antal dagar (har att göra med att dem som var ägg o immuna mot medicinen ska dö också).
Men tydligen lyckas man ofta inte helt få bort dem. Det är därför de som har utekaniner eller kaniner som får gå ut, och i synnerhet på förorenade ställen, brukar avmaska några gånger om året, typ 1-2ggr om året. Om detta är bra kan dock diskuteras, då det innebär att det är större risk för resistens hos maskarna. Men det som är bra är att om man som du ser det i avföringen så betyder det en överväxt av maskar, och dem är det bra att försöka bli kvitt.
Så jo, det är tänkbart att han aldrig helt blev av med det, eller att han återinfekterats av sin närmiljö eller utomhus, eller när han träffat andra niner, eller människor som har niner med mask..
Asså jag undrar nästan.. Vet du hur lång tid det brukar ta innan det lixom blir maskar som kmr ut med bajset? Kom just på att JAG nt tagit ut honom och träffat nån annan kanin, men han va hoss veterinären, för typ en månad sen och slipa tänderna, och då kan det juh varit andra kaniner där… Kan väll va då han blivit smittad, ja om det nu nt är så att det lixom blåst in i mitt rum på nått sätt. Men det finns ingen annan här på den här gården som har kanin, och bakterier och sånt borde väll dö när det gått en tid? Näej jag kan då nt komma på vad han kan ha fått mask ifrån.. Haha jag har faktiskt toaletten uppe i det hörnet, lägger alltid ner lite nya pluttar ungefär varje dag men han vill verkligen nt kissa där. Har t.o.m tagit kissigt strö från buren och lagt i toaletten men han vill nt kissa då heller. En gång så satte han sejj i toaletten och kissa, och då blev jag så glad, så när han var klar(elr när han såg klar ut) så gav jag honom en godis som belöning. MEN den tog han tag i, sprang tillbaka, och satte sejj framför toaletten börja äta och höjde sen svansen o så kissa han vidare. Hahaha Som om han visste att han skulle få gott gott, det försöker han alltid. Jag brukar ge honom gott gott när han går in i buren sj på kvällen när jag bäddat och ska gå och lägga mejj, så nu har han börjat springa in i buren även på dagen och tror att han ska få gott gott, haha du vet hur en kanin ser ut när dom tror att dom ska få nått gott, så står han då på taket och tittar på mejj. Haha Gud jag är glad att jag skaffa kanin, det går nt en enda dag utan ett gott skratt :)
#23 Haha, sånt där fuffens höll min också på med. De är liksom inte dumma.
Ja, det är ju konstigt.. när du ställer den i hans kisshörna och allt!
Har du provat varianten att ha hö i ett hörn/ främre delen av toalådan (iofs svårt om det är hörntoa, lättare i låda)? FÖr om det går å sitta o käka hö i toan så brukar den bli poppis.
Jag har igen börjat hälla höet i mina toalådor i olika rum och resultatet är att han faktiskt nästan inte släpper några revirbajsar heller?!
Fast jag funderade, kanske släpper han inte så mkt revirbajsar om det nu är så att "parningssäsongen" är över?
Hur som.. det är ändå svårt att inte roas av dem, även när de gör något så jobbigt som kissar i sängen..