Utgångsdatum för foder
Hur länge kan ett kaninfoder hålla? Innan det blir dåligt eller tappar smaken? Är det smartare att köpa ofta men lite elr en kättesäck med foder? Mvh // Leteya
Öpnnad säck håller 1 månad till ett år beroende på vad det är och hur det förvaras.
Tex havrecross måste ätas upp inom en månad annars härsknar det.
Men förvaras det i lufttäta tunnor med lock där man tar upp en liten del och har i en liten burk eller liknande så bör det håller iaf 6-12 månader.
Till en eller två kaniner lönar det sig inte att köpa i stor förpackning utan det är bättre med små förpackningar.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag har tänkt köpa JR Farm Grainless, hur länge håller det? Jag har en kanin men jag och en vän har tänkt dela den så att vi får 7,5 kilo var. Är det för mkt? Hon har oxå en kanin förrästen
Det är väldigt mkt med 7,4 kilo. Det räcker väl till en kanin typ i 2 år? (en ren höftning, om det är en liten kanin, typ dvv, lejon eller hermelutt…etc.
Alltså det är nog lite bättre att köpa mindre. Det ska ju förvaras mörkt, torrt och svalt.. Något som för de flesta kanske inte är så lätt att fixa. På sommaren blir det ju lätt varmt (och det är ju varken trevligt för fetterna eller för andra näringsämnen tänker jag).
Men det är ett bra foder ni valt!
Fast jag skulle nästan försöka hitta en person till som vill vara med…
Eller köpa mindre.
Tack för tipsen! Det blir nog bäst att köpa mindre foder isf. Tackar! :) Mvh // Leteya
Om ni vill kan ni ju ändå köpa tsm så blir det billigare med frakt.. och jag rekommenderar varmt Meister Lampes bioflakes - de är mkt nyttiga och ett bra komplement till jr farms att tugga på.. Jättefint grovfoder o komplement till hö o pellets. Ni skulle ju kunna köpa en sådan o dela på..