Fd kaninkompisar börjat bråka!!
Ja, somliga kanske läst att jag skrev om två utav våra kaniner som började bråka, när vi tog in en utav utekaninerna som blev mobbad.
Fd. utekaninen står i dotterns rum, dit dörren oftast är stängd. En bit ifrån i ett annan rum, så har våra två innekaniner sitt utrymme. De delade på en inhägnad yta, där de bott sen tjejen kom hem till oss i stort sett. Alltid funkat bra.
Efter att utekaninen var förbi och nosade genom gallret, så flög hanen på honan så tussarna flög och hon skrek hejvilt. Efter en stund frigång fungerade de bra igen och de bodde ihop ca 2 dagar till innan nästa missöde.
Skulle fixa mat och hade lämnat utekaninens burdörr (och dörren in till dotterns rum) öppen. Glömde bort det och tänkte inte på det när jag såg att innekaninerna hade skuttat ut från sin inhägnad (hade inte stängt till ordentligt när jag hämtade matskålarna).
Sen hörde jag snart dunsar och gick för att titta. Då hade vår kastrerade hane, hoppat in till utehonan och de jagades/fightades. Mest han och hon försökte fly undan.
Fick särat på dem och fick ut honom ur dotterns rum och skulle bara gå tillbaks för att stänga igen burdörren, när jag hör nästa fight.
När han kom ut, flög han direkt på innehonan (hans kompis) och hon försökte fly undan man han sprang efter och högg efter hennes bak. :(
Särade på dem över natten och de satt och nosade så fint genom gallret. På morgonen hade hanen lyckats ta sig in till honan (hade vält ner nån grej så att han kunde pressa sig emellan bakom ett skrivbord som står emellan) och de gick tillsammans ca 10 min innan det upptäcktes och det gick bra.
Särade på dem under dagen när vi var borta och testade en kort stund på kvällen för att se vad som hände. Gick bra i ca 2 minuter men så fort han började sniffa på hennes bak, så började hetsjakten igen och de rusar så man tror att hon ska springa in i en vägg och bryta nacken :(
Nu har de gått isär ännu ett dygn och de snosas och ligger bredvid varandra med kompostgaller emellan sig. Testade, väl förberedd för att sära dem, ikväll igen… men lika illa igen!! Nu var det jättekort stund, pga att jag hade sopkvasten att hålla isär dem med.
Är så ledsen. De fungerade så himla bra ihop. Det var så mysigt och vi kelade och klappades med dem så mkt. De sprang lösa ihop och ja, allt var super. Sen är det bara kaos, merjobb och blä just nu!
Barnen vågar knappt gå in till hanen, kaninutrymmerna tar upp halva huset känns det som och det blir bara mer och mer att städa och hålla reda på.
Så från att det varit rena drömmen med kaniner, där jag satt och gosade på kvällarna med dem båda…. så känner jag mig mer och mer negativ inför alltihopa. Det var inte såhär jag ville ha det. Massa kaniner som inte gillar varandra och som man måste tänka på varenda litet steg man tar, så att man inte råkar öppna fel dörr, stänga för dåligt osv. Känner mig dessutom arg på hanen, som bråkar så dant. Min lilla bebis… som jag varit så fäst vid. Nu är jag bara arg över hans dumma beteende :(
Finns det någon chans att de kan gå ihop igen? Vad är bästa förutsättningarna i så fall?
Någon teori om varför han beter sig som han gör? Just det här med nyfiken och positivt genom gallret, men så fort han sniffar i baken, så börjar han huggas och jagas!! Är det normalt?
Varför fungerade det så bra innan men bara för att en annan hona visade sig… så sket sig allt?
Förlåt för att det blev långt… men jag känner mig verkligen uppgiven! Och jag ville försöka förklara alla moment som lett till vart vi är idag.
Vill så gärna att det ska fungera!! tips?, råd, ideer, funderingar… snälla!! Jag tar tacksamt emot allt!!
Du ska sära på dom:) Dom gillar sällskapet med en annan kanin brevid sig,Men inte i buren. Så dom kommer nosa på varandra genom gallret.
Angående den andra honan, Hanen triggade igång sig och honan ville inte,Då åkte hon på stryk:(
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Fast varför fick den andra honan det att bli så? Några teorier? De har ju bott ihop och haft både mysigt och kul ihop hela sommaren. Och varför kan de inte ens gå lösa ihop nu… utan att han börjar jaga och hugga efter henne :(
Finns det inget man kan göra för att de ska gå ihop igen? Tar ju upp så himla mkt plats och blir så väldigt mkt merjobb när de är delade. Och de får ju mindre kel också… när man måste sitta en stund inne hos varje :( Plus att de inte har kel- och lektiden med varandra resten utav dagen.
Bara negativt med det här ju!!
Och är det normalt att en kastrerad hane jagar och är elak emot honor? Det är ju båda två som han verkar vara ute efter och vill attakera! Från att ha varit den mest nyfikna och gulliga mot andra kaniner… till det här!!
Jag skulle tro att det har med rangordning att göra. Han kan ha haft högst rang och när det kom en ny kände han behov av att sätta denne på plats. Göra upp rangordning helt enkelt. Och efter det kan han kanske ha känt att han behövde visa sig dominant över "sin" hona igen. Och varje gång de sätts ihop måste rangen göras upp på nytt. Detta är bara min teori, men jsfr
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Oj, råkade tycka på skicka för tidigt.. Det jag skulle skriva var att jag jade nog testat att låta dem hållas en stund och se vad son händer. Och sedan sätta dit den nya honan och göra samma sak.:)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
Blir så osäker på hur mkt som är okej att låta dem hållas bara. Första gången han rök ihop med sin burkompis… så vart det så intensivt att hons skrek högt. Barnen stod och grät och jag vart helt förvirrad och rädd och ja, kaos helt enkelt (var ju helt oförberedde på det).
Dom går ju iaf med bara ett kompostgaller emellan sig! Så de är ju inte helt främmande inför varandra när jag öppnar upp för att testa!
Konkreta frågor då:
Jag har ju aldrig sett kaniner som stökar runt förut, så vad är tillåtet och vad är att gå över gränsen i en kanins värld??
Hur länge är okej att låta dem hållas?
Är det bara rangkamp när de jagas hejvilt och den ena flyr och ser rädd ut?
# 5 Det finns en del beskrivningar av sådant här på nätet på engelska: bonding rabbits, dominance rabbits, how to introduce rabbits safely
osv. Klicka dig fram där, jag tycker att jag sett en hel del bra.
För det första tror jag att det ska vara lugnt och väl förberett när man ska introducera kaniner.
Nu vet jag ju att detta skedde av en olyckshändelse när hela bråket satte igång. Det kan man ju inte göra något åt.
Men när det ska introduceras kaniner så ska man vara en eller två vuxna med klart definierade roller, o där båda vet vad de ska göra om det blir fajt och när. Man ska ha blomspruta och handduk/filt till hands. Kämpen ska man spruta lite på eller ev. lägga filten på när det går vilt till.
En tanke är ju att den kastrerade hanen uppfattar sin forna kompis som en rival om den nya kaninen? Eller nåt. Någon form av svartsjuka.
En tanke är ju att låta de två andra kaninerna bonda och låta honom vara i egen bur/rum ett tag. Sedan om bondingen lyckas mellan de två honorna kan han kanske få testa? Vad jag förstår är de frigående? Om de sitter i bur har jag då förstått särskilt på en medlem här - RC- att det är väldigt dåligt att ha två okastrerade honor i samma bur då det leder till att den lågrankade blir för trakasserad o stressad av den dominanta. Eller så får de bo i varsin bur och komma ut tillsammans när du jobbat på att bonda dem ett tag.
Men läs på nätet. Man ska ta det väldigt lugnt och det finns som sagt bra sätt, där man börjar bara med att låta en kanin vara i den andras bur o lukta, samt även lämna lite lukter.. Och så tar man det därifrån.
Ska kolla runt lite mer då. Men just det där med att byta bur och allt sånt och snosa genom galler osv, det känns ju redan avklarat eftersom att de bott tillsammans i flera månader och därmed är bådas lukter väl inarbetade i alla deras gemensamma saker.
Det går ju väldigt bra genom galler fortfarande! De ligger ofta och sover tätt intill varandra, med bara gallret emellan.
Har funderat på tanken att låta honorna gå tillsammans och ha hanen försig. Men nu är jag mest rädd att förstöra för gott mellan våra kelisar (om det nu inte redan är förstört).
Kaninerna är inte riktigt frigående, men de bor bakom en lite större yta kompostgaller, på matta och ingen bur, utan massa hus och lådor och sånt där de kan leva runt.
Sen när de var kompisar så var de ofta lösa flera timmar per dag, men behöver vara instängda när det är som livligast, för barnen springer runt och dörrar öppnas och stängs osv. Och när vi är borta, så känns det inte heller säkert att ha dem lösa.
Men dom får vara lösa så mkt det går iaf :)
Nu har jag delat av med kompostgaller och delat upp saker mellan kaninerna. De kanske har ca 1*2m var nu gissar jag.
Nu blir det inte mkt frigång alls… :( Det blir typ en halvtimme var på kvällen. Och inte mkt gos, för allt tar sån tid nu! Och alla kaniner på alla olika ställen ska hinnas med, med både städ, mat och gos! Glädjen med kaninägandet har minskat massor pga allt strul :(
Jag som var så fantastiskt lycklig över våra små godingar. Att de hade varandra och stillade mitt dåliga samvete när man inte var hemma eller pysslade med annat. Över utekaninerna, som jag "räddat" till en bättre tillvaro.
Önskar att jag kunde backa tiden lite… till innan vi tog emot de tre parkkaninerna. När vi hade våra små godingar här inne och pälstussen där ute :) Precis lagom inser jag nu! Och jag älskade kaninägandet så himla mkt!!
Hoppas så att det ordnar upp sig!!
Om man hittar folk på internationella sajter, eller t.ex. hemsidor till folk som skrivit om kaniner, så ska man inte tveka att ställa frågor. Finns ofta kontakt mail.
Det finns också engelska o amerikanska forum där man kan anmäla sig och ställa frågor.. Kanske kan man berika sitt perspektiv så?
På den här videokanalen så har Anne McBride gjort några videor - hon har även srkivit en bok om kaninbeteenden som heter: why does my rabbit..? Man brukar kunna ställa frågor.
Här är också en sida med hennes kontaktinfo.. mm som kan vara intressant. Har själv funderat på att ställa någon fråga.
http://www.rabbitbehaviour.co.uk/contact.htm
Hoppas att engelskan inte ska vara något hinder.
Det är inte alltid lätt att vara kaninförälder, jag har också sådana erfarenehter..

Glömde också att säga: den bästa o egentligen första åtgärden borde vara att kastrera honorna också. Det skulle också minska spänningarna förmodligen åt alla håll och kanter.. Det brukar vara det första som kaninexperterna rekommenderar att man gör.
Vet du om man kan se om honor är kastrerade? Har nämligen för mig att de tre honorna, har sagts vara det. Men hur vet jag?
Vår lilla Lucia (innehonan) är ju bara ca 4 månader, så hennes kastrering får vänta ett tag. Hade ju helst sluppit… för jag tycker det känns så jobbigt när de ska sövas osv (läste en kompis som lämnade till typ Skara eller något sånt och där var det bara lokalbedövning… så får väl kolla upp alterantiv iaf).
Engelska ska inte vara något problem :) Ska absolut kolla upp den där sidan. Nu har ninisarna fått vara isär och de ligger fortfarande tryckta emot varandra, pussas genom gallret och ja, verkar vara jättekompisar.
Får väl göra en väl förberedd test ikväll igen, får vi se om det blir lika illa igen. Eller så avvaktar jag helt enkelt ännu längre!!
Tack tack!!
Det fiinns också både bra forum och bra mailing lists på olika sajter.. happy hoppers forum t.ex.
Här är några sidor också:
http://www.rabbit.org/faq/sections/introductions.html
http://www.bunnyhugga.com/bonding.html
http://www.rabbitnetwork.org/articles/bond.shtml
http://www.myhouserabbit.com/tip_bonding.php
Ja, finns ju massor, och även youtube har nog en del bra…
Nej tyvärr vet jag ej om man kan se om de är kastrerade? Kanske någon annan som vet? Borde ju vara svårt när det är inombords?
Men kan du inte ringa till daghemmet/lekparken som hade dem och fråga? De borde ju ha varit det men det är ju ingen garanti.
PS: berätta gärna hur det går samt om du upptäcker någon kanonmetod.