Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1264 ggr
[EllenAlicia]
0

Hästfoder xD

haha pappa har hittat nåt häst foder och så och HAN undrar pom man kan ha det till kanin då det var billigt och så hehe

[Tilde]
0

Vad är det för näringsvärden? :P

Zvintos
0

Det går, om det har något sånär OK värden. Så att säga ja eller nej utan att veta näringsvärdena går inte. Glad

[EllenAlicia]
0

#1 vet inte, det var olika sorters :) och han kolla inrte och jag var inte med

#2 vart ska näringsvärdena ligga på :)??

Zvintos
0

http://d16782590.u200.surftown.se/artiklar/foder.html

Men högre fiberhalt än det som står gör absolut inget, utan det är bara bra.

[EllenAlicia]
0

tack!!

minaninar
0

Det hästfoder som är bäst är PreAplins wiesenflakes.. 
Men hur många kaniner har du? Är det inte bara en eller två?

Hästfoder köper man ju ofta i jättestora säckar?

Det kommer hinna bli dåligt innan de stackars kaninerna ens ätit upp en bråkdel (ifall det är typ 20-kilossäck). Tänk om du köpte ett ton bröd för att det var så billigt - gissa hur "bra" det brödet skulle vara efter några månader.. Så är det också med foder, även om det naturligtvis inte märks lika drastiskt. Försök få din pappa att förstå att man inte ska riskera kaninernas hälsa bara för att köpa så biligt foder.Glad

natha-mjau
0

du köper ju Edel och det är ju ett billigt foder?
varför ge hästfoder när man har en kanin, tycker jag :p och som #6 säger. När du har 2 kaniner är det lite onödigt. det är inte så dyrt att föda 2 kaniner på kaninmaten du köper som redan är billig :)

[EllenAlicia]
2

ah jag vet de ja jag till pappa men han bara : det är ju billigare, du kan ju kolla om kaniner äter det :)

Kiyona
1

HJan förstår npog inte riktigt vikten av näringsvärdernas stegrande skillnader i doser av vitaminer och mineraler. Skyhögt för kanin ^^ Men många foder funkar…andra inte ^^

onödigt att pröva sig fram om man nu bara har två kaniner så kommer som sagt fodret bli dåligt innan dem ens mumsat i sig en bråkdel av fodret xD

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

minaninar
1

Om du vill tillmötesgå din far, så fråga honom exakt vilket foder han menar, och vilket näringsvärde. Och så postar du all info här. Så får vi ta en titt på det.

Sedan är det som Kiyona säger, att många foder har helt fel värden.

Men vissa grejer går bra.

Pre Alpin Wiesenflakes, med ett litet tillskott av Spannex lusernpellets t.ex. Men problemet är att denna mat säljs i 20-kgsäckar. Blir som sagt dåligt vad gäller vitaminer och sådant som blir dåligt av lagring.. Att låta kaninerna fortsätta äta det kan innebära att de får brist på vissa näringsämnen, drabbas av sådant som nedsatt immunförsvar medför, tex. kvalster osv.

kanin är billigt ändå. Man ger ej så mkt per kanin, kan man kosta på sig att det ska vara färskt.

MJAOOO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mamma har varit uppfödare och vart med i styrelser m.m Nu har hon slutat som uppfödare och hon bara sina gamla gaaamla kaniner kvar, de är nu alla över 7 år! (dvärg vädurar) Hon har alltid använt sig av kalvkraft som finns på alla Granngården butiker. Om man som hon lärt sig näringslära så är det ett perfekt basfoder. Sedan har hon använt sig av något flake liknande foder, kan tro det är från RoyalCanin om jag inte minns fel. Självklar hö och inget blött gräs.

HALLLOJJJ!

Min Flickr

minaninar
0

RoyalCanin är väl hundfoder?

Kalvfoder? Hm, låter som det ska va väldigt mkt protein i det. Kanske lite svårdoserat för någon som inte har den erfarenheten som hon har? (Samt att vissa vitaminer o mineraler förmodligen ligger helt fel?)

Dessutom kvarstår ju problemet med att det är så stora förpackningar om man bara har en eller två kaniner…

Kaninen på bilden verkar ha en stor hakpåse? Det tyder i så fall på viss fetma? Om jag inte ser felSkäms (Men naturligtvis är det en jättesöt kanin, men om man nu ska snacka foder.. Tungan ute men ta inte illa upp, för den är väääldigt söt!)

Alltså jag skulle vilja säga att anledningen till att man väljer att ge renfor, kalvfoder, osv osv är ju bara egentligen för att det är billigare. Det är ju också mer intressant ju fler kaniner man har.

Sedan kan man väl säga att trenderna (och vad jag förstår också vetenskapen) om vad som är nyttigt för kanin, kanske går lite stick i stäv med vad din mamma ger… Men som sagt, i utställningsvärlden så är ju ganska mkt hull något som premieras.

[EllenAlicia]
0

okej alla!! det var många olika på coop som va typ rea på men då tror jag att det dsäker är utgångsdatum?

minaninar
0

Ja då är nog utgångsdatumet rätt kort.. vilket inte är så bra om det är en större påse än 1 - 2kg.

[EllenAlicia]
0

#14 jupp!