Skriva av mig lite
Har gått runt och funderat på detta!
Jag har 7 kaniner, 4 är min lillasysters. Men det är jag som motionerar dom, ger dom mat, städar och all skötsel som behövs!
Jag vill så gärna ha fler kaniner, fortsätta ta kullar och behålla ungar! Men jag förstår mina föräldrar, vi har för mycket att sköta! eller JAG har det! Lovisa är den ''normala'' mellan hennes kaniner.. Lakrits sprattlar verkligen ihjäl sig och ger inte upp innan jag börjar blöda! Hon rev mig på läppen en dag! Och Fideli är skendräktig? hela tiden, och Bubblan är också rätt galen…
Jag känner att det inte går bra, dom får bara vara ute 3-4 gånger i veckan! Jag mår så sjukt dåligt! Stackars djur då..
Jag är en sån som har ett VÄLDIGT stort problem med att lämna ifrån sig saker. (till och med en vante, som jag hade när jag var liten som mamma skulle slänga)… Och jag skulle aldrig någonsin kunna sälja någt av djuren! Om inte någon i närheten kan ha dom…
Jag vill så jättegärna bara ha 3-4 kaniner. Gör allt så jädra lätt!
Sen kommer min syster skrika på mig om jag säger att jag vill sälja dom…
OCH när jag ska mata kaninerna så frågar jag mamma '''varför får inte ayli gå ut i det iskalla vädret och ta hand om sina kaniner då?'' (KLART att jag gör det när ayli vägrar osv) och då säger hon att jag bara ska gå ut och mata dom…
Kan inte små barn lära sig att djur inte är att leka med? jag tycker allvarligt talat det är jobbigt att få sköta så mycket, som egentligen hon ska göra! VISST hon är 7 år, men mina föräldrar kan väll förstå att en värdelös unge inte kan sköta djur? och jag får göra det, jag har över 5 läxor att göra! har 2 prov jag måste öva på och massor, är i skolan väldigt länge.. och kaninerna får inte all uppmärksamhet dom fått förut!
Har någon något tips?? vad ska jag göra?
Finns det någon som kan säga vad jag ska säga till mina föräldrar om det?
Förstår dig, det blir jobbigt att behöva göra någon annans arbete hela tiden.
Prata mer med dina föräldrar, tillkalla ett möte så din syster kan få höra hur det ligger till och att hon måste ta sitt ansvar som djurägare.
Hoppas det löser sig! :)
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Prata med dina föräldrar om detta! Då får ju de ta ställning till om ni ska göra er av med hennes kaniner… Hoppas de löser sig till de bästa! 
#1 Ja, precis..
Ska ta ett snack nu när vi ska äta, jag hoppas det går bra.
#2 Det ska jag, men jag vill inte att dom ska behöva säljas egentligen. Bara min syster fattar att hon ska ta hand om dom! För jag vet att hon kan, men hon vet att jag finns som alltid matar dom så dom inte dör.. :/
prata med dina föräldrar och din Syster, att hon kan hjälpa dig så ni kan göra saker tillsammans :)
#4 Föräldrarna är bäst, för min syster är rätt kaxig! Hon ska jämt vara bäst, och hon ska alltid vinna över mig. Så fort jag säger att hon ska mata sina kaniner säger hon ''EEEEEH jag gav jättemycket maskrosor till kaninerna förra året!!! MAMMA MAMMA aynaz är dum'' ._.
Förstår hur du har det..
Banka bara näven i bordet och säg att du inte orkar med att ta hand om hennes kaniner, och säg sen att du kommer sluta mata dem.
#5 ojdå ^^ prova att säga att det är hennes kaniner och hon ska ta hand om dem!! :) elr som #6 säger
Hmm..
Jag tycker de till och med är jobbigt med 2 kaniner, och jag ska få en till…
Lolo (lillasyster) ska få en, hon är 8, och jag tror allvarligt talat att hon bryr sig ett tag, sen får jag ta den..
Fast då säger jag (om hon inte bryr sig) att hon får gå ut och göra det ändå, för hon lovade mamma..
Men du kanske kan säga till henne att hon ska hjälpa dig mer? :)
/Christel & kaninerna! 
HAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAAAAAHHAHAHAHAHAHAHAHA matade kaninerna förra året xD
ÅH HEREGUD JAG KISSA PÅ MIG xD
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
3 ne, de e klart att det skulle vara tråkigt om de behövde säljas… Tala som sagt om för föräldrarna hur du känner och att du inte orkar ta hand om systerns kaniner också! Då e det ju ändå upp till dem att se till att din syster får ta hand om dem! Gör hon inte det så e det ju upp till föräldrarna om de ska säljas eller inte, eftersom de har huvudansvaret! Om så skulle vara fallet och du inte att de ska säljas, då får du ju va beredd att ta ansvaret för dem…
Man kan faktiskt inte kräva att en sju åring ska ta ensamt ansvar för ett djur
En 7åring SKA inte ha ansvar för djur. Det ska föräldrarna ha.
Dem har huvudansvaret-
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
7 åringan varken ska eller kan ha ansvaret för djuren. Jag har en 7 åring och en 9 åring, de har inte ansvar över kaninerna opch de andra djuren. Det är jag och maken som har det ansvaret.
Klart de får hjälpa till och vi ber dem att ge djuren mat, vatten och att de ska umgås med djuren, men nått ansvar kommer de inte få på några år till.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
För ett år sedan hade jag sju kaniner att sköta om, fyra stycken var mina och resten var mina småsystrars. Nu är det tre kvar eftersom vi har haft lite otur den senaste tiden, och jag har en egen för tillfället. Mina småsystrar är sju och tio år och kollar inte ens åt sina kaniner, den yngsta är mer uppspelt över ett leksaksägg som man lägger i vatten och får ett djur av. Jag tycker faktiskt det är helt okej, egentligen vill jag kalla kaninerna mina egna men jag ser de som mina eftersom jag sköter allt.
Det var samma sak när jag var liten och vi hade en leopardgecko. Det var först alla vi syskon som ägde den… min storasyster och lillebror tyckte att ödlan (Henke hette hon) var jätterolig i början, men sen var det jag som tog hand om henne alla de 12 åren hon levde.
Du får be din syster att hjälpa dig mer, är ni med kaninerna tillsammans och matar och leker blir det ju roligare :) Sen är det ju dina föräldrar som har det "riktiga" ansvaret för djuren eftersom ni båda är barn.. så om din syster vägrar ta bättre hand om den så får dina föräldrar bestämma om ni borde sälja dem eller hur ni ska göra.. :/
En sjuåring som denna kan VISST ha ansvar över djuren. Om hon vill! Ayli har varit uppväxt med djur, och vi testade nu på sommaren i några veckor och hon fyllde på vatten och mat och allt som behövs! Men nu orkar hon inte.
#12 Och det är klart mina fööräldrar hjälper henne, dom hjälper mig också.
#16 Nej inga 7åringar ska ha huvudansvar för djur, det ska föräldrar ha.
Jag har haft djur sedan jag föddes men det spelar ingen roll, föräldrarna har huvudansvaret oavsett….
16 de e klart att de kan med stöd av en förälder, MEN man som förälder kan inte kräva det! En sjuåring e faktiskt fortfarande ett litet barn!
#16 håller med, men en 7åring kankse behöver hjälp ibland men annars borde hon klara sig faktiskt, asså om du hjälper henne ibland som du säker skulle göra:)
De är klart en vuxen har ansvaret, men om Minipim säger att hon har skött dem men inte orkar sköta dem nu, då skulle jag bli lite småsur på min lillasyster.. Hon är 8, och som sagt, de ska bli kul att se om hon kan sköta sin kanin.
/Christel & kaninerna! 
Fast jag tycker inte man ska bli sur på en 7-8åring för att den har tröttnat.
Tröttnar dem ja då ska föräldrar eller någon annan ta över ansvaret eller sälja kaninerna.
22 håller helt o fullt med!
#22 fast de måste ju förstå när förälldrana säger att du kmr tröttna fast de söäger att de inte kmr det :)
Slå näven i bordet å säg att de får vara nog! om hon inte kan ta han om sina kaniner så ska hon inte ha några, okej visst en 7åring är väll inte så bra på att ta ansvar men låt henne inte ha 4 kaniner då om hon inte visar att hon vill hjälpa till men att hon kanske inte klarar allt.
tycker du ska ta ett snack med dom och om hon börjar skrika att hon inte vill sälja kaninerna så är de bara att göra de ändå om man vill kaninernas bästa även hur svårt de än kan vara.
#24 Hur menar du? Man kan aldrig lägga allt ansvar på en 7-8 åring.
Tröttnar dem så ja då har föräldrarna huvudansvaret.
#26 jo men de måste förstå att de säker kommer tröttna, det är drf man kan ha tex en sommarkanin och kolla :D
Pratade med mamma nu. Vi bestämde att dom ska ta ut kaninerna och hålla på istället för Ayli. Och jag får ta hand om mina egna kaniner. #22 inte har hon tröttnat? Jag får göra allt tråkigt men när jag tar ut kaninen för att ta kort så säger hon "Du får inte!!!!!! Det e minkanin" Och det är klart mina föräldrar hjälper till?
#27 Fast man kan ju tröttna efter 2-3 år med :) Så sommarkanin är ju inte alltid ett säkert kort att testa. Plus att hon kunde ju testat kanske med någon av MiniPims kaniner först? :)
#29det började med att vi fic varsin kanin.. Leo och pim, sen var ju pim en galen kanin som fick flytta. Och ayli fick en ny kanin osv.. Det gick bra till dess men efter det så skulle jag sköta allt. För hon vet att jag inte låter kaninrrna svälta ;)
#30 Jo men det spelar ju ingen roll? Dina föräldrar har tillåtit att hon skaffat fler osv. Och dem har ansvaret oavsett….
#31 Ja, men skulle du som förälder låta ditt ena barn få behålla en kanin och inte låta den andra?
Och jag har sagt över 2 gånger att mina föräldrar hjälper oss med djuren. Så du behöver inte upprepa det hela tiden.
#32 Det beror på intresse osv.
Man kan inte göra rättvist på allt, så fungerar inte livet. Man kan låta båda behålla "bara för att". Och speciellt inte låta en 7-8 åring ha 4 kaniner att ta ansvar för, det är liksom orimligt :/ Och tillåter man att dem behåller så pass många kaniner eller ha kaniner överhuvudtaget så ska man inte beskylla en 7-8åring att ha tröttnat och inte ta hand om dem sen, men det är min mening.
Förstår dig, var tvungen att behålla en kaninunge ur min senaste kull till min lillebror, en hane dessutom. Han har inte ens rört den på typ 2 månadeer! Jag tar allt ansvar och jag har redan 6 andra kaniner, varan en är min lillasyster, det är min enda hona som är tänkt att bli mamma nästa år. Skall även sälja en utav mina hanar då han inte kan användas i aveln mer och jag har inte plats för fler kelisar om jag vill fortsätta avla och spara lovande ungar.
Men åter till det om min lillebrors kanin, han och min mormor envisas med att ha kvar den för att det är hans. Fast det är bara jag som sköter den, blir så himla förbannad över det.
Blir väl till att bygga fler burar och hagar så att alla får Motion, så får man väl göra ett system så alla får lika mycket mys och så. Funderar nästan på att göra stora rasthagar där man kan lämna kaninerna utan tillsyn.
Men du borde verkligen sätta näven i bordet och berätta att det inte går, påmin dem hur mycket en kanin kräver och att en sjuåring inte kan ha det ansvaret själv och att du inte klarar alla kaninerna.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#33 mja, det verkar olika från människor till människor. Men här hemma hos mig försöker vi göra det mesta rättvist. Och det är KLART att mina föräldrar förstår att hon inte kommer sköta om kaninerna. Men dom låter henne behålla dom för att det ska vara rättvist. Och helt aoutomatiskt blir kaninerna mina!
#35 Ja men vet man att ett barn inte kommer att sköta det på rätt sätt då ska man inte låta barnet behålla heller bara för att det ska vara "rättvist". Det handlar liksom om levande djur? Man kan inte resonera så i detta fallet :/
#36 men jag har ju sagt att mina föräldrar tar hand om djuren när hon inte gör det. Men dom vet att jag tar hand om dom andra också, så dom tror det liksom är okej.
#37 Tyckte det lät i trådan som att du gör det?
#38 att jag gör vadå?
#39 Tar hand om hennes kaniner såklart? Lät som det i huvudinlägget…
39 tar hand om kaninerna…
#40 mina föräldrar VET att jag tat hand om kaninrrna. Men jg har aldrig sagt att det är jobbigt, och nu sa dom att dom skulle fixa det?
#42 Så tolkar inte jag ditt huvudinlägg?
Jag tolkar det som att du tycker det är jobbigt att du får ta hand om din syster kaniner? Men det är min tolkning i alla fall…
Och vi/jag kan ju inte veta att dem ska fixa det nu?
En sjuåring kan man inte kräva av att h*n ska ta hand om ett djur. Punkt. Precis som flera sagt här. Att hon i perioder kan sköta vissa sysslor är en sak, men det är inte detsamma som att ta ansvar för ett djur på alla de sätt som krävs. Man kan inte heller kräva att en sjuåring ska kunna "förstå" sig själv, eller "förutsäga" framtiden vad gäller engagemang o intresse. Helt omöjligt. De har faktiskt inte de mentala färdigheterna för det. Det finns massa saker som små barn inte kan förstå, överblicka osv.
Jag förstår att man kan bli arg på sina syskon, och i synnerhet att man kan tycka grejer är orättvist, men det är liksom inte rimligt att bråka med henne. Det är föräldrarna som har vårdnaden inte bara om er, utan även om kaninerna. De måste också förstå att det är orimligt att kräva att en sjuåring ska fixa det - i varje fall inte ensam. Precis som att städa rummet, man kan inte bara köra in en unge på rummet och säga städa, och gå, man måste vara med, hjälpa till, hjälpa ungen att förstå hur man kan göra osv. Det rimligaste vore att föräldrarna turades om att tillsammans med lillasyster städa och ta om hand och fixa mat osv osv osv. Vissa saker kanske du och lillasyster kan hjälpas åt med också. Men föräldrarna måste stödja lillasyster i omvårdnaden om kaninerna. Och är lillasyster helt ointresserad måste de avgöra om de själva vill ta hand om kaninerna eller om de ska säljas - eller om du som vill ha flera ska få ta över dem.
Det är väl i detta läge inge vidare bra idé att skaffa fler kaniner eller ta kullar?
#43 jag skrev ju att jag inte sagt till mina föräldrar att jag tycker det är jobbigt. #44 jo det är sant, men denna ungen blir arg så fort man pratar lm kaninrr!!! Det enda svaret jag brukar få när jag börjar pras om kaniner är "aynazz måste du ptata om kaninrr" Jag klarar av 7 kaniner men blir så sur på att ingen fattar att det är "hennes" kaniner..
#45 Missade det. Hela texten är lång och lite rörig, så lätt att missa. Ber om ursäkt att jag missade det.
#46 skriver från mobilen så det blir lätt slarvigt :/
nu pratade vi ännu mer, och GUD… vad säger ayli? ''om bubblan får bebisar ska jag behålla en och du får inte röra den''.. då fick mamma och pappa nog, och sa att hon inte fick behålla någon för att hon har sån dålig attityd och helt enkelt inte är mogen. Sen sa pappa att han lovar att han och mamma ska sköta om hennes kaniner, och ta ut dom och göra allt som behövs!
rätt skönt!
så ni vet så är ayli rätt kaxig, hon ska alltid vinna över mig! trots att hon är 5 år yngre! -.-''
#47 hehe.. inte lätt att vara storasyster ibland..
men hon håller nog på så för att det är enda sättet hon kan vinna över dig. Du är ju äldre och jag har sett det på syskon jag känner, där den lilla ska hävda sig mot den stora genom att retas eller säga sådana där saker, för det är liksom den enda lilla "makt" de har.. du får tänka så
om du förstår hur jag menar.
Bra att föräldrarna tar över. Men de kan ju också om de vill försöka få henne med sig. Det är nog det att hon kanske också skulle känna sig gladare och gilla det bättre om hon fick hjälp och sällskap när hon ska fixa med kaninerna. Eller så är det bäst om föräldrarna sköter dem, så kanske du kan ta ut dem o motionera eller nåt..
Men jag tror barn blir mest motsträviga när de måste göra själva.. för de liksom inte har förmågan riktigt att hålla ihop det i längden. Minns jag själv från när jag var liten o blev uppskickad på rummet för att städa.. Jag visste ju inte hur man gjorde, eller hur man började och vad jag skulle göra.. Sedan blev föräldrarna arga för jag inte städat.. ? De fattade inte att det inte är något man lär sig av sig självt. Annat hade ju varit om de hade sagt: kom nu ska vi städa och så hade vi hjälpts åt och de hade visat mig..
Så lite lika med en sån här grej skulle jag säga.
Men skönt för dig att det löst sig.
#47 Skönt att dina föräldrar sa ifrån. Barn måste lära sig, oavsett ålder :)
#47 Sjuåringar är sådär, tro mig och flickor är oftast värre än pojkar. Finns ju en anledning till att den åldern kallas för lilla tonåren.
Iaf så är det just så att barn oftat tröttnar, de kan inte räkna med att ett gosigt djur kommer kräva en massa jobb och när jobbet dyker upp så är det inte kul längre. Som förälder måste man vara fullt medveten om det och tänka att alla djur som kmmer in i hemmet är djur som kommer att skötas av vuxna. Är de inte intresserade så ska inga djur köpas.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Skönt att du tog upp det med dina föräldrar och ni kom överens om att dem skulle ta över din systers kaniner!
Har själv 6kaniner och det tar TID framförallt när man har busstider att anpassa sig efter, studier, möten och massa annat upptill! SVårt att få ihop det ibland.
Tacka veta vecko schema och stikta rutiner. Det enda som håller ihop min vardag så den funkar xD
Lycka till i fortsättningen med allt!
Du har ju trots allt fått en massa feedback i tråden och dina föräldrar verkar ju förstå vad det handlar om. Och att det faktiskt är Deras ansvar i grund och botten tills dess att ni är myndiga :D Skönt det iallafall!
åh skönrt att höra!! nu kan du hand om dina kaniner :)
Tack för hjälpen alla. :)
Som sagt så klarar jag absolut av 7 kaniner, men jag blir arg! För att det är inte mina kaniner, och jag måste göra massa extra jobb!
Jag vaknar halv 7 på morgonen, klär på mig, går ut till kaninerna för att titta till dom och 5 över halv 7 går bussen. Jag måste skynde mig för att gå och hämta två kompisar på min gata 20 över 7. Sen kommer vi fram till busshållsplatsen vid halv och tar bussen.
Jag går till skolan till halv 4 som senast, och det tar CA en halvtimme hem med bussen. Så jag är hemma runt 4! Sen så gäller det att plugga och efter det får jag tid till kaninerna… Och det blir ju mörkt ute tidigt nu på hösten!
Så att 3 kaniner för mig kan vara lagom just nu, men det med att avla osv. Det hjälper mina föräldrar mig med, så att det är inget jag bekymmrar mig för direkt. Sen tar vi bara kullar på våren - sommaren så vi ska hinna med allt.
Känner igen mig. svårt att få ihop allt som man önskar ^^
#54 ja xD
men jag är nöjd med detta ändå :)
Ja man får ju så mycket tillbaka på det "lilla" man ändå hinner med att ge dem.
Djur är underbara. Skulle inte klara mig utan all kärlek och uppmärksamghet och förståelse jag får från mina djur dag ut och dag in.
åååh vill ha alla mina djur i famnen nu typ haha :D
Vill heeem ><
#56 haha ja :/ aazz :(
jag frågade nyss min syster (ayli) om hon vill gå ut och ta en långpromenad med kaninerna sen, och det ville hon.. hoppas det går bra nudå :PP
Ja fi får hoppas! Småfolk är lite opålitliga och lustiga i sina handlingar :D
nääh, men ska hålla tummarna för att det lyckas!