Vad för bajs?

BLindtarmsavföring, det brukar dom äta upp men kanske inte alltid.
Det ser ut som dålig blindtarmsavföring, samt ev. lite andra som är för små?
Kaninen är dålig i magen. Vad får kaninen för mat? Vilken pellet/kraftfoder? Vad ger du förutom hö och kraftfoder? Hur mkt kraftfoder osv?
Första steget är att minska kraftfoder, o ge mer hö. Och att ta bort grönsaker o frukt o ev. andra treats o godisar.
Såhär ska en bra blindtarmsbajs se ut:
http://www.flickr.com/photos/jade/760797494/
Men även om den är så fin, och du får syn på den nånstans så betyder det att man ger lite för mkt mat. Den ska de nämligen äta direkt från anus. Och släpper de dem så äter de inte upp dem sedan.
DÅliga blindtarmsbajsar är ljusare, lösare, mer som korvar, eller eventuellt som klet i rumpan (som genast måste tvättas bort med ljummet vatten).
http://www.flickr.com/photos/jojo79/526263422/
Här är en intressan o lärorik bildtråd:
http://www.flickr.com/groups/bunnyloversunite/discuss/72157600299251247/
Det ser inte ut som vanligt blindtarmsbajs som har massa bajs ihopknosat, snarare som en liten kattbajskorv fast kaninens då. Hon utfodras med Cuni & Cavia samt fräscht grönt hö, grönsaker har hon fått ypperligt lite av. Detta bajs hade hon när hon kom första dagen och efter andra. Hon har tydligen fått granngårdens hästpellets av säljaren. I början var hon mycket uttorkad och vägrade äta hö, nu har hon ätit upp enormt mycket hö och druckit 300 ml sen imorse.
Jo, har läst den tråden förut och kollade en annan hemsida som hade liknande hennes bajs, det bajset tydde på uttorkning och dålig fiberkost.
Ja precis. Dessutom minns jag inte hur mkt pellets du ger. Det vore bäst om hon fick cuni och marsvinet fick cavia. Jag vet inte om Cavia innehåller grejer som kan bidraga. Men det är bra att hon äter hö nu. Som sagt, för mkt pellets, fel pellets, andra felaktiga "gottisar" och frukt o grönt kan orsaka sådana problem. Hästpellets.. hehe.. tjaaa.. det finns hästpellets som skulle vara katastrof för en liten nin, o så finns det hästpellets som skulle va ok (pre alpin wiesenflakes o salsa grön naturell, eller spannex lusernpellets (de två sistnämnda bara i små doser dock)).
Men att reparera en kaninmage som man pajjat med fel kost tar å andra sidan sin lilla tid. Räkna med att ge stabil kost med bara hö och en liten mängd pellets (är hon tjock, smal el? förresten?) under 2-3 månader. Sedan borde det inte komma några sådana blindtarmskorvar (ja, de ser ut så, och ja, det betyder att de är dåliga och att tarmfloran där är i obalans).
Se till att hon inte äter lilla grisens pellets.
Hon är ca 1-2 år, väldigt smal/slank i kroppen, man känner litegranna av hennes ryggrad, hon är inte magrad men inte tjock eller har hull öht.
Japp, jag tror hennes lilla mage är i obalans pga tidigare foder. Så nu får hon bara lite Cuni och massor med hö. Hon dricker otroligt mycket så jag antar att hon haft en smärre uttorkning.
#6 Det finns en liiiiten risk att hon kan ha diabetes eller nåt med njurarna om hon dricker väldigt mkt? Nu är hon ju inte fet, men om hon konsekvent blivit dåligt utfodrad finns den möjligheten (iaf så är viktnedgång, extrem törst, o kissar mkt, tecken hos människor på diabetes). Alltså vad är mkt? Hur mkt skulle du säga hon dricker i dl? Kolla det någon dag genoma att mäta?
Om du verkligen tror hon varit uttorkad så skulle vätskeersättningen kunna vara en tanke. Men kom ihåg att inte köpa resorb, eller nåt sånt med sötningsmedel i. Det ska vara sempers vätskeersättning för baby..med eller utan probiotika - i detta fall vore det nog bäst MED probiotika.
Igår drack on halva flaskan på 600 ml på halvadagen, fyllde på igår kväll ska kolla hur mycket hon druckigt nu.
Japp, ska hålla koll på hur mycket hon dricker. För att vara en sådan liten kanin tycker jag hon dricker ovanligt mycket, mycket mer än mina 3 marsvin och han kaninen tillsammans :O
Tänk på att flaskan kan läcka. jag har problem med läckande flaskor vilket gör att det ser ut som kaninerna dricker mer än de gör.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
tyvärr läker inte flaskan
Har haft läkande flaskor men då ser jag direkt på sågspånet att det är blött, det är det inte. Hon har sen igår natt bara druckigt ca 1,1/3 dl, så lite mindre inatt. Nu ser hennes bajsar på golvet inte lika illa ut, men de i buren såg lite kletigt, men nu börjar det synas mer som dåligt bajs bara.
Se till att kolla rumpan om du behöver tvätta också.
Då är det kanske inte så fasligt mkt hon dricker. Men mät och räkna o skriv upp ett par dagar och sen kan du maila kunnig kaninveterinär o fråga? Samt fråga här? Det är ju bra att de dricker några dl per dag helst.
Japp. Ska hålla koll på henne varje dag