Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3512 ggr
Wincy
0

Sur kanin

Hej igår verkade Zigge (min kanin) vara arg på mig bara för jag gav han mat halv 1. jag satte han på buren och klappa han men helt plötsligt börja han gräva på min tröja! sen nu idag var det sådär lite varmt och då brukar han kissa på huset och ligga i det, och då tog jag  och mamma en liten bad balja och satte han där i (jag viste att han hatar vatten men jag ville inte att han skulle få missfärgningar)sen torka jag av han och sen satte jag han i buren och då var inte huset där för jag fick ju spola av den (han kissa på taket igår också!) och helt plötsligt bara hoppa han upp på väggen så om jag inte hade tryckt ner han med handen hade han hoppat ut! han har aldrig gjort så här innan.

+ han bajsar olika stora pluttar och så har han börjat bajsa mycket blindtarmsavföring igen… han har ju bara fått hö och pellets inget annat och så åt han inget hö igår kväll han brukar alltid äta allt hö på kvällen! så idag gav jag han ingen pellets bara nytt hö (det gammla höet verkade sunkigt)

Vad kan det här vara?? han är 6 månader tror jag kan det vara något med det??

Wincy
0

Ska och rida så om någon svarar kan jag inte svara ;)

Zakarias
0

Han verkar inte allt vara arg. Har haft arga kaniner och då vågar jag inte ens he in handen i buren.

BunnyHope
0

Han kanske har kommit i tonårsperioden?

Du är saknad…
Edward 31/8-11 5/7-12

Kimji
0

Tycker det låter som helt vanliga kaninbeteenden. Sedan kan dom ju svänga lite i beteende i den åldern.

Vad är problemet med att han bajsar blindtarmsavföring? Det ska en kanin göra och är viktigt för deras hälsa. Däremot att han bajsar olika storlekar kan vara ett tecken på att han har för mycket päls i magsäcken vilket kan leda till förstoppning. Se till att borsta honom så han inte får i sig för mycket.

minaninar
0

Kanske måste du ha toalådan på taket?Cool

Har låter rätt normal tycker jag.

Att han grävde i tröjan kan ha varit för det luktade gott, luktade pellets, eller för att han ville ha nåt?

Bra att du ger nytt hö så ´fort du tycker det gamla ser sunkigt ut! Det är jätteviktigt.

Vad har du för pellets och hur mkt ger du per dag?

#4 Hm, det där har du faktiskt fått om bakfoten. De ska inte alls bajsa blindtarmsbajsar. De ska äta dem - direkt från ändtarmsöppningen. Att de släpper dem (vilket innebär att de inte äter upp dem), betyder att man ger för mkt pellets eller annat gottis. Så om du har en kanin hemma som bajsar blindtarmsbajsar så är det för att du ger den alldeles för mkt kaftfoder (pellets) och godsaker (sött, frukt, morötter, knäckebröd etc. som inte är så bra att ge). Det är nog bra om du läser igen om kaninens matsmältningssystem, för det är faktiskt fel som du säger.Skäms No offence, men om du matar enligt den principen blir det inte bra.Tungan ute

Kimji
0

#6 Nja nu handlar det väl mer om att vi tolkat det olika. Dom måste ju bajsa det för att kunna äta det. Det framkom ju dock inte av det hon skrev om den gjort det eller inte.

Men är det så att kaninen lämnar det efter sig är det ju såklart inte bra. Självklart ska dom ju äta blindtarmsbajset, det behöver jag ingen föreläsning om.

minaninar
0

Alltså om de äter den så ser man den aldrig.. de böjer sig framåt o fångar den i fallet. Har aldrig varit med om att min kanin käkat en som fallit till marken.. de få gånger det händer.

Bra, då är vi i alla fall överens om det.Flört

Wincy
0

Ska jag slänga blindtarmsavföringen som han lämnar ? :)

minaninar
0

Absolut, de äter den inte om de släppt den. De käkar den direkt från rumpan. Och när de dessutom är dåliga, vilket beror på bakteriell obalans (pga dieten, för mkt pellets, gottis, eller så.. se till att bara ge hö och en liiiiten giva pellets per dag och inga gottisar eller så) så är de dessutom inte heller bra att äta, och skulle säkert inte smaka "gott".