Kanin arg/rädd? Tips tack.
Igår tog jag hand om en två årig kanin som enligt säljaren bott ihop med andra kaniner och är skulle vara jättelugn osv.
Idag fick den nya kaninen träffa min snälla/tama kanin på golvet , men den nya gjorde riktigt konstiga ljud, sprang iväg utav bara f*n och bajsade gigantiska lortar såfort min kanin ville hälsa. Min kanin jagade inte henne utan försiktigt hälsade ett antal gånger. Hon verkar livrädd för kaniner av någon anledning. Någon som vet vad detta kan bero på?
Lortarna var stora som tre normala lortar.
I hemma miljön har jag några marsvin och katter utöver dessa kaniner.
Kan bero på att hon blivit mobbad. Honor bossar med varandra och denna hona har troligen varit den som alla bossat med. Utåt sett ser allt bra ut, men det är alltid en hona som bestämmer när de ska äta, sova, mysa med mera och det är mot kaninernas natur där de är sina egna herrar (förlåt, damer) och bor de flera i samma bur (revir, ett revir tar ca 10kvm om de bor fler än 1, bor de 1 i var bur så räcker lagliga mått) så blir någon psykad och skadad psykiskt, vilket din troligen blivit.
Det tar tid, precis som med folk, att laga skadade psyken. Vår hona som vanvårdads är inte helt okej alla gånger fast vi haft henne och jobbat med henne i 4år. Det kanske blir så att din hona bara vill vara själv, vilket jag tror hon skulle må bäst av efter en ev. sönderpsykning. Kan hända kan hon fungera med 1 kastrerad hane som är mycket snäll, det kan bara tiden utvisa.
Har fått reda på mer info av personen jag fick den av. Tydligen har den blivit lämnad i en bur utomhus, därav tog dessa personer kaninen och hade den i 20 dagar för att sedan omplacera den hos någon med kastrerad hane, honan var visst "jättegossig" mot honom medans han var "dum". Så det funkade ej och nu har jag den.
Honan är rädd för min kanin och hastiga rörelser då hon låter litegranna som ett marsvin samtidigt som hon ser rädd ut. Så som du säger det kan ta lång tid eller så kommer hon helt enkelt vara kvar sådär. Hon bor ensam, men jag låter henne träffa andra kaninen på golvet.
Vi har ju precis tagit in en kanin som blev mobbad utav sina två "kompisar" , som hon ska ha gått med under flera år och det ska ha fungerat okej.
Jag känner igen det där med marsvinsljudet… Har funderat på vad det är!
Sen är hon väldigt spänd. Hon sitter ihopkurad som en boll mest hela tiden… och jag ser henne aldrig ligga ner eller slappna av helt.
Våra två andra innekaniner ligger ju som utfläkta trasmattor mest hela tiden. Men den här nya honan, känner man när man klappar henne att hon är stel och har hårda ryggmuskler som verkar vara aktiverade hela tiden typ!! Redo för flykt kanske?!
Hoppas det blir bättre!!
#2 Okej, på så vis.
Ja, det kan ta tid innan kaninen blir trygg. Jag kan rekommendera denna artiklel från zoonen
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2914806
, vår hona som jag nämnde har blivit den trygga och fina kanin hon är idag genom den träningen, men hon är ibland otrygg, tex om man skulle råka tränga henne lite även om det är omedvetet, tex om man ska sträcka sig in i buren efter en skål eller nåt. Men sådant får man alltid räkna med med kaniner som varit med om mycket.