Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4151 ggr
juliafrojd
3

Para i vinter?

på sommaren så bor mina kaniner i uteburar o på vintern i stallet i varsinna boxar.

Jag undrar om man kan ta kull på min hona då, kommer ha värme i stallet, och på sommaren bor hon i en ''valphage'' fast för kaniner då, ja typ, iallafall där har jag ett hus som jag tänkte ställa in i boxen som hon kunde ha som en stor bolåda, full med mycket halm och spån inunder då :)

tror nii jag kan göra de eller kommer dom att frysa ijäl?

Mannez
0

Hur varmt kommer det vara i stallet på ett ungefär?

Hälsningar Amanda och kaninerna

juliafrojd
0

Kan fråga pappa vänta lite..

juliafrojd
0

kan svara på de imorrn, tror att jag får tillgångtill datorn då, eller kanske ikväll :)

Mannez
0

2# Okej

Hälsningar Amanda och kaninerna

TwisterJ
1

nja, blir det kallt i stallet är det risk att ungarna fryser ihjäl så slutet på sommaren före hösten är nog bättre. Eller till våren Flört

[RC1393]
6

Ska du sälja ungarna så är det bättre till våren, ingen vill köpa kaninungar mitt i vintern ;)

viggebys
0

Jag har aldrig testat, men har hört vissa uppfödare som tar ungar på sina kaniner på vintern utomhus också utan problem då honorna har boat bra med päls och halm och de håller kroppsvärmen, jag skulle inte vilja chansa på det, men om dom är i ett stall borde det funka ! :)

Viggebys Kaniner - www.viggebys.weebly.com/

juliafrojd
0

5 plusgrader ungefär

viggebys
0

Det borde som sagt gå :)

juliafrojd
0

Hur stor risk från 1-10 är de att dom fryser ihjäl??

Viccan92
1

Det borde inte vara några problem. Det är ju ändå plusgrader och sedan så boar honan bra. Så nej då det funkar säkerligen.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

juliafrojd
0

Tror ni jag kan para henne i november, hon är åtta månader då rör ska jag vänta en månad till elr två vad är bäst?

Viccan92
0

#12 Du kan ju ta kullen då om du vill. Man jag brukar själv vänta tills dem är 10,11 månader men hon är ju tillräckligt gammal för en kull ändå.

juliafrojd
0

Jag kan ta i december istället :)

juliafrojd
0

Renrasiga dvv blir de :)

Viccan92
0

#14 Spelar ingen större roll egentligen. Roligt med dvv dem är så härliga och söta.

juliafrojd
0

Ok, tack tycker jag me !

Viccan92
0

#17 Glöm nu inte bilder när ungarna kommer bara. Så vi kan våndas lite här hemma. Är så synd att vi inte har plats för en kanin till.

Suskiv
0

#15 Läste nånstans att dvv kunde få dåliga öron om de växte upp när det var kallt. Vet inte om det stämmer, men det kan vara nått att tänka på om man avlar för utställning.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Viccan92
0

#19 Just det tänkte inte på det. Stämmer helt så du kanske bör vänta till våren ändå. Chansen finns ju även om det är ganska varmt i stallet.

juliafrojd
0

Kommer nog bli hoppkaniner elr kel vet inte om alla får godkända färjer. #nerrå, kommer göra en tråd och ladda upp bilder varje dag!!

viggebys
0

Ja det kan dom få, men testa massera så kan det hjälpa dom att lägga sig ! :)

juliafrojd
0

Ok :d Ingen som vet vad de kan bli för färger? Har ju gjort en tråd…

viggebys
0

Hittar inte, vart står det färgerna på mor, far, mormor, morfar, farmor & farfar?

juliafrojd
0

Längst ner bland trådarna står de. :)

juliafrojd
0

I allmänt.

fsigge
0

jag tänkte också para minkanin i höst så blir kaninerna leveransklara vid jul så blir det en fin  julklapp. jag ska ha dem i vårat växthus där det är 20 grader på vintern och inte så fuktigt tycker ni att de är en bra ide´?

Skrattande

Frida

tussen12
0

27, Gör en egen tråd! Dessutom är 20 grader på vintern som sommar året om, Tänk då när dom som köper ungarna sätter ut dom i kylan, Dom kommer frysa ihäl!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

juliafrojd
0

#24 hittade du?

#27 ok, men jag kan inte para henne så dom blir lveransklara i jul för hon e bara 6mån när jag ska para henne, men tänkte para henne i november typ, då har hon växt färdigt.

minaninar
0

jag tycker att om man inte är van vid att ta kullar och vet hur allt går till och hur man ska lösa allt som kan hända så är det bättre att göra det inomhus där man själv är, så man kan hjälpa till. Dvs. då skulle du få ha honan inne hela vintern. Men detsamma gäller ju uppvärmt stall, du kan inte plötsligt stoppa in henne i uppvärmt stall när hon fått vinterpäls? och inte heller ta ut henne igen efter?

Ska du ta kull så ha inne eller gör det när det fortfarande är varmt. Men som sagt, läs på ordentligt. Och fundera och diskutera med dina föräldrar vad som gäller om honan får problem, om ungarna inte mår bra osv. Sedan att ha ett mål med att ta kull och att man gör det för att spara och inte bara för att sälja, samt vad ni ska göra om ni sitter med 6 unga kaniner som behöver bo separerat i lagliga burar även när de blir större.

viggebys
0

#28 då får man ju säga till köparna att dom måste bo inne tills våren kommer :)

#29 Hon menade inte att du skulle ta kullen, utan att hon vill göra det :)

juliafrojd
1

#30 båda mina kaniner bor i stall på vintern och flyttar dom till stallet innan dom fått vinterpäls, jag har flera som vill ha ungar utav mig, och så ska jag spara en själv, min mamma har fött upp kaniner så hon hjälper till…

minaninar
0

#32 Ja, då låter det som om du har ett proffs bakom ryggen. Det är bra, för då är ni två, hon är vuxen, och hon kan köra till veterinären eller fixa annat sådant som krävs. Då har du ju en sorts plan också.Skrattande

juliafrojd
1

#33 ja annars hade jag inte vågat ta kull :)

fsigge
0

jag parar nog på våren istället :)

Frida

[Luppa]
0

Jag har tagit kullar på vintern, temperaturen ligger mellan 2 och 8 plus i stallet ungefär. Funkar finfint, så länge som ungarna håller sig i boet. Ungarna fryser ju ihjäl om de hamnar utanför även på sommaren, men på vintern går det snabbt…

devilsdaughter
0

Jag fick en oplanerad kull på vintern en gång, så direkt när jag såg att hon hade boat så bar vi in hela buren i förrådet, där fanns ett litet element, så det höll ju sig på pluss, men ganska kallt ändå och det gick jättebra. Duktig mamma som höll ungarna väl nerbäddade. första kullen för både henne och mig.

Zakarias
0

Kan ju bli risk för lätta öron? om det nu är vädur.

Är hon i en hel box kan det vara svårare att hitta alla ungar om hon sprider ut dem, fast det borde hon inte men man vet aldrig.

viggebys
0

jag skulle inte ha en hel box till honan förening ungarna är gamla nog att springa runt själva/äta mammans mat. min hona spred ut sina lite överallt (hennes första kull) i början så är glad att hon inte bodde i en stor box ;) nu har hon förstått att det är hennes bebisar och inte en matsked man slänger runt i hela buren ^^

viggebys
0

förens* matskål* j*vla iPad som gör om allt man skriver :(

juliafrojd
0

#39 jag vet att de finns risk för lätta öron men dom ska bli hoppkaninern :)

#39 ja men hon kommer nog ha ungarna i sitt hus för de e bara där jag kommer ha halmen :)

viggebys
0

#41 att halmen ligger i huset innebär inte att hon inte kommer sprida ut dom, jag skulle dela av boxen i början så att hon har mindre utrymme att sprida ut dom på och sen öppna upp när dom blir äldre :)

juliafrojd
0

du fattade ju inte.

minaninar
0

#42 För att försvåra: men är det inte så att man måste ge tillräckligt med space i buren (boxen? eller menar du bolådan?) så att mamman kan ligga en bra bit från bolådan? Annars kan hon ju bli stressad av att hon är för nära dem? De vill ju ligga en bit bort för att skydda, det är instinkt.
Men du kanske menade bolådan?

Men stämmer nog att bolådan ska vara liten, samt: valphage? Men är det inte viktigt att det finns både tak o väggar, så det blir så likt en jordhåla som möjligt? Med en liten ingång, och med en hög kant nertill (finns beskrivningar på exakt hur mkt osv har jag för mig jag sett här på kif).

viggebys
2

så som du beskrev det så verkade du tro att hon garanterat kommer ha ungarna i boet bara för att det är där halmen. men hur menade du då?

juliafrojd
0

de vart rörigt, men halva texten försvann men jag menade so #44 ;)

viggebys
0

bolådan ska ju vara byggd efter dom lagliga måtten, men jag menar att hon kan dela av boxen i början. inte så det blir pyttelitet utan som en bur typ. då kan honan ligga en bit ifrån ungarna men ändå inte sprida ut dom hur som helst om hon skulle få för sig att göra det :)

juliafrojd
0

men jag tänker inte dela av boxen :) jag tänker som #44  och ska ha den som den är Flört

minaninar
0

#47, Aha, jo förresten, en hästbox är ju jättestor.. så det låter ju smart. Jasså det finns tom lag på hur de ska vara gjorda. Bra. Står där också hur hög tröskeln ska vara: för vad jag förstått är tröskeln liksom nyckeln till att mamman inte ska kunna sprida ut dem.Skäms?

viggebys
1

#48 ditt val men jag skulle verkligen inte rekommendera en hel hästbox i början! #49 finns ingen lag på själva designen utan på måtten. tröskeln är till för att mamman ska kunna skarpa av sina ungar när hon ska ut så dom inte hänger fast i en spena och sedan fryser ihjäl, samt att ungarna inte ska kunna kravla sig ur innan dom är redo :) det står dock inget om tröskel eller sånt utan bara hur lång, bred och hög den måste vara, men en tröskel på 10cm kanske? det är väl något man själv ser när man bygger, hur hög den behöver vara :)

juliafrojd
0

Jag skulle nog ta 10cm ;)

viggebys
0

a, det var det jag föreslog ;)

juliafrojd
0

vet :P

Linnet
0

Jag tycker inte att det är nån bra ide att ta kullar under vintern. Även om dom har 5 grader varmt så händer det ju ofta när en hona får sin första kull att hon inte boar ordentligt och med ett dåligt bo och bara 5 grader så är det stor risk att ungarna fryser ihjäl.

Kaninerna brukar inte heller vara speciellt parningsvilliga under vintern, så det brukar vara lite knepigt att få dom att para sig.

Sen så finns det väldigt liten eller ingen efterfrågan på kaninungar under höst och vinter, så vänta med att para till i februari, mars så att du har leveransklara ungar i maj-juni, då är efterfrågan störst.

Dålig öronhållning blir det ju på dom flesta dvärgvädurskaniner som växer upp när det är kallt, lite trist.

viggebys
0

är det hennes första kull? då skulle jag också avstå…. om du vet att hon är bra mamma som bor ordentligt kan du prova, annars bör du vänta till våren. min hona fick sin första kull nu den 21 juli men hon fick flytta in i mitt varma sköna sovrum då hon bokade dåligt och sped ut ungarna. nu har hon förstått vad hon ska göra iaf :) men som sagt, finns en risk även på sommaren att dem fryser ihjäl om de hamnar utanför bot, därför ska man kunna ta in dem till sig om det behövs, och det kan du inte göra med din hona om hon ska bo i ett svalt stall i vinter :/

juliafrojd
0

Jag men jag ska ju para dom i januari

viggebys
0

i januari är det fortfarande vinter.

Linnet
0

Låter aldrig mina honor föda ungar ute förrän i slutet av april, alldeles för många ungar har dött pga dåligt bo eller att dom hamnat utanför boet, det har hänt även på sommaren.

juliafrojd
0

men de är ju många som tar kull på sina ungar ute i vintern..

Fridaaaa
0

#59 Men detta är din första kull och dem som tar kullar på vintern brukar ha kaninerna i t.ex uppvärmd bod eller inomhus :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliafrojd
0

Men uppvärmt stall är ju samma sak!

Fridaaaa
0

#61 Beror ju på hur varmt det blir?
För i "uppvärmda" stall brukar det sällan vara så varmt hehe :P

Linnet
1

#59 Inte tror jag det är så många som tar kullar ute mitt i vintern, då är det väl snarare oplanerade parningar, men visst vet jag också dom som haft kullar ute mitt i vintern och det har funkat, men som jag skrev tidigare, varför ska man ta en kull mitt i vintern. Kaninerna brukar sällan vara parningsvilliga förrän frammåt mars-april, det kan visserligen gå att få dom att para sig mitt i vintern, men det är inte alls säkert att dom vill, inte ens hanarna brukar vara särskilt intresserade.

Sen förstår jag inte varför man ska ta kullar under den sämsta tiden på året, vilda kaniner parar sig inte under vintern heller.

Dessutom så är det jättesvårt att sälja kaninungar på vintern, det är på våren i maj som det börjar bli efterfrågan på kaniner och sen håller det i sig till augusti ungefär, sen är det jätteliten efterfrågan i augusti och september och sen ingen alls resten av året. Att, som nån skrev, tro att man ska ha kaninungar till jul för att det ska bli julklappar kan ni glömma, har haft nån sen kull för länge sen som jag försökt sälja som julklapp men ingen köper kaninungar till julklapp, eller visst kan det finnas nån enstaka som gör det, men det är ytterst få.

MArsvin däremot som vi också föder upp är det tvärtom med ingen efterfrågan på vår och sommar, men däremot är det stor efterfrågan under höst och vinter.

Fridaaaa
0

Min Flizan är född 2 februari men är då född inomhus :)

juliafrojd
0

ok men jag sa iallafall inte para dom i vinter!