Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1261 ggr
emsems
0

en ny nin

hej allihopa! har itne varit inne här förut då jag varit utan kaniner väldigt länge. Har inte haft kaniner på flera år, men har tidigare haft 4 st kaninger av olika raser som främst användes till sällskap och hoppning.

Jag har just blivit av med min katt verkar det som som har sprungit bort och inte verkar komma hem. Vill ha en vän hemma, men tror inte jag ska satsa på en katt då jag nu komemr flytta till en mindre lägenhet några trappor upp.

tanken slog mig att kanske köpa en kanin, vill isf ha en fransk vädur som jag alltid varit förälskad i… funderar nu lite grejer:

-Kan jag ha den i en stor bur på balkongen och så får den springa lös inne och på balkongen när jag är hemma?

-Hur stor måste buren vara isf? (till denna stora ras)

-Hur länge lever dom ungefär?

-Just denna ras, hur brukar dom vara i lynnet? kroppen? sjukdommar? avelsfel? m.m?

-Kan man göra en kanin rumsren? så den lär sig att bajsa och kissa i buren men inte i lägenheten?

-annat?

Alla tips? och råd är mycket uppskattade!

Prizma_o_Kristall
0

Kan inte svaret på någon fråga direkt, men vet att kaniner kan bli rumsrena. Så jag tror att även Fransk vädur kan bli det. Har faktiskt haft 2 honor av rasen för väldigt många (typ 10-12) år sedan när jag var liten. Dem bodde lösa på trädgården eftersom att de rymde ur buren hela tiden. Men det fungerade hur bra som helst, dem var som 2 små hundar^^

Kramar//Carro

emsems
0

Tack för svaret! har hitttat en jag är helt kär i på annons… hoppas på fler svar!

Mysterious
0

läs en artikel om fransk vädur ;D

[Niike]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en Fransk Vädur som är ca 9 v. Hon är underbart söt, lugn och nyfiken.

Ja det skulle nog funka att ha den i en bur på balkongen, om den har skydd för nederbörd, sol, vind osv..

Tror buren måste vara minst 70*130 , men ju större desto bättre!

Ingen aning om hur länge en Fransk Vädur lever, men det är väl ungefär 7-10 år.

Franska vädurars kroppar är väldigt stora, anses ofta lite klumpiga. De väger 5 kg och uppåt har jag för mig. De har grova huvuden och stora, hängande öron. Sjukdomar och avelsfel har jag inte hört något speciellt om. Tror de får ganska stora kullar.

Ja , man kan göra en kanin rumsren. Jag anser kaniner som mkt renliga djur då många väljer att bajsa på ett ställe/ett hörn. Du märker var kaninen väljer att ha sin bajsplats, och så kan du ställa t ex en kattlåda där som den får bajsa/kissa i.

Min FV (franska vädur) Alphas mamma sprang lös på gården där jag köpte henne. Även en annan hona sprang lös och kom in på kvällen. Har läst/hört fler som har FV lösa. Som Carro skrev i #1 är de mer som hundar^^ Jag tycker alla franska vädurar verkar ha samma temperament; oerhört lugna och goa. :) Hoppas du köper en!:)
Mvh Maja
**Tips! Läs artikeln om Fransk Vädur! :D
**

[Niike]
0

Slänger in lite mer bilder på tösen min :)

[Niike]
0

Från vänster:
Niike - 2 år - Dvvkorsning
Alpha - 8 v - Fransk Vädur
Fia - 5 år - Löwen

Alpha är redan nästan lika stor som Niike och Fia, som är 2 och 5 år. Men de är dvärgraser och hon är en jätteras^^ :)

emsems
0

har läst artikeln om FV!

har noooog hittat en jag vill ha. men bör man ta en kille eller tjej?

här finns den jag blev kär i:

http://www.nirsors.se/ungdjurts.html den som heter Ansgar. ser så härligt puckad ut! =)

försäljaren säger att hon inte är så mycket med kaninerna och därför inte riktigt vet vem som är vem om hon int ekollar märkningen, men att båda ljusa hanarna är snälla och inte smiter ut buren, men att honorna gör det när hon öppnar..

något speciellt jag bör kolla upp innan jag köper en? har läst er lista på saker som man bör veta och göra innan man köper kanin, men är det mer specifika saker, så som kolla att den är på ett visst sätt, gör något på ett sätt osv?

Nathalieee
0

Fransk vädur är en väldigt lugn och snäll ras . De ska nog gå bra att ha den i en STOR bur på balkongen . vet inte måtten.

Dom lever som en vanlig kanin,5 år lr va e de man brukar säga är vanligast för en kanin att leva?! 

Jah , jag hade en jätte  en gng som va rumsren och gick lös i mitt rum och i våran trädgård.   Ska nog inte vara några  problem med att få den rumsren :)

#1 de stämmer nog bra in på denna ras :) Små hundar !

[Niike]
0

#7 Om du ska ha en Hane eller Hona? kvittar, det är vad du själv vill.

Ett tips? är att du kollar hos olika uppfödare så du inte bara tar första bästa. Kolla hos kanske 3 uppfödare och bestäm sedan vilken du ska ha. Men då kanske du får beslutsångest^^ ;) Aja, gör som du vill men det var ett tips? från mej:)

ciss
0

Har aldrig haft eller träffat en frasse, men skulle gärna vilja! Har hört om flera stycken som varit som hundar och sprungit lösa jämt :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

Jag har hört att FV honor kan bli lite småsura. :P

De enda franska vädurarna jag träffat är de vi har i skolan :) Sushi(honan) är inte så trevlig :P Gulliver är en stor favorit bland alla eleverna :) Och så fick de 6 ungar också, ursöta!

En liten unge på bild :)

- Mvh Emma

emsems
0

härligt!!

känns verkligen superkul!