Kaninbajs
Ser ut som blindtarmsbajset, det de brukar äta upp..? :) Kanske får kaninen för fiberrik mat så den inte äter upp bajset. Det hände mina kaniner i början. 
Bindtarmsavföring, det ska de äta upp direkt så det ska man inte hitta i buren/hagen. Gör man det så berpr det på att man gett för mycket pallets, grönsaker och annat godis.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Oki, det låter ju inget bra.. :/ Så vad gäller nu då - är det hö och vatten till kaninen och utesluta allt annat till magen stabiliserat sig, eller vad ska hon göra?
I alla fall dra ner mycket på pellets och godis, osv. :)
hon som kompisen köpte kaninen av hade tydligen sagt 3 dl pellets / dag och det är det hon gett.. mina två små delar på en dl.. är det jag som ger på tok för lite - eller hon som ger för mycket - eller skiljer det så enormt mycket från ras till ras..?? det är ju en belgisk jätte vi pratar om iofs..
Det ser dessutom ut som "dålig" blindtarmsbajs. Den ska inte ens se ut så (men det är den sorten iaf).
Så här ska en bra blindtarmsbajs se ut:
http://www.flickr.com/groups/bunnyloversunite/discuss/72157600299251247/
(skrolla ner tills du ser en bajs som ser ut som en nästan svart vindruvsklase, det kallas också druvbajs, o det fina latinska namnet är cecotrofer).
Men det betyder nog att det är för mkt pellets i alla fall. Trots att det är en belgisk jätte..? Bajset skvallrar om att det är för mkt. Bajset kanske är säkraste sättet att veta om man ger för mkt. Så fort man börjar se blindtarmsbajsar ligga (även om de är så där jättefint formade) vet man att man ger för mkt o ska minska en smula.
Sedan är det intressant vilken pellets hon ger…
Men skulle föreslå att hon kanske kommer till kif själv och frågar ev. frågor. Lättare så.
Tycker inte den ser så himla fel ut men kanske lite väl geggig. Mindre gräs, pellets och godis och mer gott hö så blir det nog bättre! När min pojk (rex) var liten lämnade han såna jämt men nu när han är större och äter mindre pellets så äter han upp i stort sett alla. Så det är inget att oroa sig över direkt!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tusen tack för svaren.. :)