Vilka pellets till mamma?
Jag ska skaffa bättre pellets till Charlie, som inte diade ungarna inatt… Vilket av dessa två tycker ni verkar bäst?
Den första:
- Råprotein 13%
- Råolier og råfedt 2,7%
- Råfibre 21%
- Stivelse 6%
- Råaske 8,5%
- Kalk 0,6%
- Natrium 0,18%
- Fosfor 0,4%
Den andra:
- Fosfor 0.4 %
- Kalcium 0.6 %
- Natrium 0.3 %
- Råaske 8.0 %
- Råfedt 4.0 %
- Råfibre 23.0 %
- Råprotein 14.0 %
Det är mer fett i den andra, men också högre fiberhalt. Båda kostar lika mycket, så det spelar inte så stor roll ekonomiskt vilken det blir. :)
Det finns även denna som är lite billigare:
- Fosfor 0.5 %
- Kalcium 1.0 %
- Olier og fedtstoffer 3.5 %
- Råaske 8.5 %
- Råfibre 19.5 %
- Råprotein 15.5 %

Ingen aning, jag har samma pellets oavsett om dom har ungar eller inte, tror inte det spelar så stor roll, dom äter ju mer när dom diar.
Fast jag vill ha ett extra bra till Charlie (hon är ju dessutom ung för att vara mamma) och dessutom till ungarna när de är stora nog. :)
Jag skulle ge den andra, den har högre fibrer vilket behövs för magen och lite högre protien och fett vilket digivande mammor brukar behöva.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#3 Okej :) Jag ska blanda det med de pellets jag ger nu. Hoppas det hjälper.. ^^
Jag hade tagit den med högst fibervärde…. Vilka pellets e detta? :)
1. Bunny basis (något tyskt märke tror jag)
2. Supreme science selective
3. Cuni complete

Tror att 1:an är Bunny Nature basis? Men jag håller med om att 2:an verkar bra eftersom det är mkt fibrer.
Alltså om det nu är så att Charlie är och ger di nu, så behöver det inte betyda att något alls är fel?
Vet inte vilken sort du har nu, vad den innehåller?
Men annars är den här jättebra, har fått top notch-betyg av fodernördiga kiffare och kaniner - och den är ju billig!
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/dvaergkanin_foder/jr_farm/277527
Eller om man vill testa lite mindre mängd.
http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/gnaver_smaadyr_foder/dvaergkanin_foder/jr_farm/186766
(om det nu var på zooplus du skulle handla eller var det bonnie?)
Men jag ville säga, att det kanske inte alls är något fel på Charlie, utan kanske bara att det passade henne bättre att ge di nu på dagen av någon outgrundlig anledning.
Förutsatt att hon gjorde det, vilket jag glatt nu börjat förutsätta eftersom hon varit därinne. De är ju bara där typ några minuter. Däremot är det ju viktigt att du kollar att alla har fått. Så kattmjölksersättningen är bra att ha i reserv, ifall det visar sig att någon unge inte fått.
#7 Har just nu Grön kanino.. Den har inte så mycket fiber (kanske 15%?) så jag vill gärna ha ett fiberrikare, även till ungarna sen när det blir dags. :) Även om Charlie klarar sig på det vi har nu, så är det ju bra att blanda med ett fiberrikare också.
Har nu redan beställt ett, men jag ska komma ihåg JR farm tills nästa gång! Det verkar ju bra! ^^
Mjo, jag hoppas att det var därför hon var där inne. Det får jag reda på om ett tag när jag kollar! Annars får det bli kattmjölksersättningen tills Charlie får för sig att dia dem igen.