Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 308 ggr
Mamabelle
0

(S) Omplacering... Fungerar inte här hemma!

Som några kanske läst, så har vi haft lite problem med kaninerna här hemma. Tog hand om tre kaniner (honor alla tre) från ett typ minizoo vid en lekpark, när den skulle läggas ner.

Vi märkte att lilla Dajm blev utstött av de andra två och verkade riktigt mobbad. De tre bodde i en utehage och jag hade inte mer plats där ute, så lilla Dajm fick flytta in i dotterns rum i en innebur.

Har två andra kaniner inne, som varit bästa kompisar från dag 1 och aldrig några problem. Men när Dajm kom fram till deras galler en dag när hon var lös, blev det jättefight mellan dem. 
Efter att de fått lite tid från varndra, gick det bra igen.

Men vi har ett gäng barn här hemma och det är svårt att se till att dörrar är stängda vid alla tillfällen osv. Ikväll smet hanen in till Dajm, som just då hade öppen dörr till buren. Hanen hoppade in = Kaninfight i buren! Lyckades få ut hanen därifrån och stängde Dajms bur. 

Men jag hann inte ens ut ur rummet innan hanen flög på sin kompis utanför rummet. Det blev vild fight så tussarna flög. Fick särat på dem och har nu tillfälligt över natten plockat in några kompostgaller, gjort en toalåda utav en skokartong med plastpåse i osv.

Känner att det inte fungerar iaf (har varken tiden eller platsen till alla kaninkonflikter) och behöver omplacera antingen de två honorna där ute, så att Dajm kan ta deras utebur (nu innan det blir för kallt och innan hon fäller av all päls).

Eller att Dajm får komma till någon vänlig själ som kan ge henne massa kärlek och tid.

Den infon jag fått är att de alla är runt 4 år. Går säkert att få reda på mer för de som vill veta.

Honorna där ute är väldigt rädda av sig och jag har på dryga 2v inte fått komma när för att klappa än. Så fort man rör dem flyr de i vild panik. Så om någon vill ha en utmaning, varsågoda!! Mitt mål när de bor här, är att bara utfodra dem och se till att de har det bra.

Lilla Dajm är väldigt osäker men otroligt snäll. Hon går helst in i sitt hus när man kommer och ska klappa men håller man i henne verkar hon ändå tycka det är liiite mysigt.

Helst behåller vi förstås Dajm, men jag är glad bara det inte stökar till sig mellan våra två innekaniner och att alla kaninerna har sin plats här hemma. 

Fråga gärna mer, så får vi se om jag kan svara. Har ju bara haft de tre kaninerna i ca 2-3v och fick ganska knapphändigt med info. 

Finns i Göteborgstrakten och jag kan köra till er om det skulle underlätta (rimligt avstånd). Vill bara att de får ett bra hem, som kanske kan lägga tid på att få dem mindre rädda. Hade jag vetat att det skulle bli såna här problem, hade jag nog aldrig sagt att vi kunde ta dem!!