Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 4606 ggr
[Liiilly]
0

Ikea höhäck

Satte för ett tag sedan upp en ikeahöhäck i buren. Men har flera gånger sett kaninen trycka in hela huvet i det stora avlånga hålet för att få tag på de godaset stråna. Kan hon skada sig när hon gör så? Ser lite otäckt ut..

Kanske borde byta till en vanlig metall att hänga på gallret, som inte är lika djup som denna. Jag proppar höhäcken med hö varje dag för att hon inet ska kunna komma in med huvudet. Men när jag komemr hem från skolan har hon krafsat ut massor så det ligger på marken och såklart ätit väldigt mycket med. Så då är höhäcken lite halvfull = huvudet kan tryckas in för att få tag på höet.

Vill inte ha höet löst, har både och idag men vill ha en höhäck för att alltid vara säker på att hon har hö i buren medan jag är borta under dagarna. Hon äter väldigt mycket hö ,men nertrampat hö tycker hon inte om.

minaninar
0

Min kanin tryckte också in hela huvudet. Jag tog bort den… Vet faktiskt inte, men jag kände inte att det kändes ok.

Den ultimata höhäcken är inte lätt att komma på men jag tycker denna är rätt fin och verkar ganska bra - om man har gott om plats i buren?

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=19092&prodid=12761&ref=%2Fproduct-dlist%2Easp%3Fcatid%3D19092

eller den här:

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=19092&prodid=13752&ref=%2Fproduct-view%2Easp%3Fcatid%3D19092%26prodid%3D12761%26ref%3D%252Fproduct%252Ddlist%252Easp%253Fcatid%253D19092

Men som sagt, alltid bra att fråga vad folk har för erfarenheter, för något kan se bra ut som visar sig vara kasst.

Eller dessa som verkar ännu bättre o större:

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/hoehaek/187044

http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/hoehaek/262701

Men är det trång bur så är det bättre med mindre.

Men jag blev lite sugen på vagnen, den skulle ju kunna stå fritt..Oskyldig Fast nej nej inte shoppa! Jag har ändå märkt att favostället att sitta o äta är på toaletten! Så jag satsar på stora toalådor där ena änden kan fyllas med hö.. det är också bra för rumsrenheten..Tungan ute

Har man händiga nära och kära så kan man ju plagiera något..

[Liiilly]
0

Men nej vad söt vagnen var Glad. Men tror det skulle passa bättre med någon som sitter upppe på väggen. Annars kommer hon nog hänga med huvet på översta kanten^^ . Hon ska alltid ha "de godaste stråna" och de brukar vara långt upp och vara svåra att få tag i. Därför gräver hon ständigt i höhäcken osv.. Har funderat på den första från zooplus, men kanske är den lite för stor.. Får ta och mäta å se :) Men du tror inte ribborna sitter så långt ifrån varandra så att huvudet skulle komma in i den med?

Stampe110510
0

har du mäjlighet så sätt upp den i buren alternativt får du klippa av den längst upp så slipper du att den töms ut. jag har den till alla mina kaniner o när de låg ner kröp de in o när jag hade kaninungar så flyttade de in där så nu sitter de på väggen i buren istället. Ett tips? :)

minaninar
0

#2 Ingen aning om hon kan klämma in huvudet. Risken finns ju. Vad gäller vagnen så menar ju de att kaninen tom kan hoppa i den.. Hehe.. Jag funderade på om det verkligen var säkert med tanke på spjälorna.. ? Men tja, kanske? Beror på hur botten är. Annars roligt att kunna hoppa i den.

Men jag vet inte, har egentligen aldrig tyckt att högaller känns så säkra över huvud taget. Min hade en sån där i plast som man sätter på utsidan, eftersom han fick gå fritt i lägenheten så gick han på utsidan o hoppade i.. blev ju orolig eftersom det sitter mot gallret att han skulle fastna med någon tå?Tungan ute Nu ligger höet i ena delen av toalådan samt i två upp o nedvända hus som står placerade i olika rum i lägenheten. En på toan, en i vardagsrummet o en i sovrummet och transportburen i köket.Tungan ute

[EllenAlicia]
0

inegn fara men annars är det väll bara att vända på den så andra änden där man kan öppla och stänga  är där istället

[Liiilly]
0

Jag menar inte kortsidan av påshållaren utan på framsidan mellan de runda hålen så är det ju två avlånga hål, det är där hon äter ifrån och där trycker hon in huvudet. Jag har satt höhäcken så man fyller på uppifrån. Den hänger på höjden, eller vad man ska säga.

minaninar
0

#6 Så gjorde min med.. sedan fick han slita ut huvudet.. Jag tog bort den… tänkte att det kanske inte var så bra..

[EllenAlicia]
0

hur liten är din kanin xD

minaninar
0

jag har en vuxen kanin, när han var 5-6 månader gjorde han det, men han var lika stor som han är nu. Inte in i de små hålen, utan i de avlånga på framsidan..

[EllenAlicia]
0

ja fattade de :)

dermot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Vilket håll satt höhäcken?

Om den står lodrätt så kommer inte mina in med huvudet, däremot om den är vågrät..

(Har ingen bättre bild, men jag tror ni fattar hur jag menar)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Frosstis
0

#11 Hur många kaniner har du egentligen?

dermot
0

#12 14…? Men i denna går bara 6 stycken.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Frosstis
0

#13 Jaha. För jag hade sett andra bilder på dina burar och då hade du en jättestor bur med asmånga fack.. Fast det var väl 2 fack/kanin Tungan ute

dermot
0

#14 Ja det är denna? :P

// Anka

Frosstis
0

#15 Haha okej, kände inte igen den för förra bilden jag såg var i träfärgat typ..

Men jaja, skit i det Skrattande

dermot
0

#16 Har målat den, fast spelar väl ingen roll hur många burar -eller kaniner för den delen - jag har? x)

Nog om OT. Förlåt TS!

// Anka

minaninar
0

#11 Min dvv kom in me huvudet när den var lodrätt..Obestämd

Frosstis
0

#17 Nej :P Men du fattar nog inte riktigt vad jag menar ^^ Jag trodde du hade typ 50 kaniner för att jag såg denna buren, och sen så innan hade jag sett en annan stor bur (som visade sig vara denna) så jag trodde du hade 2 sånna stora burar och några till andra.

Hehe..

Förlåt TS ^^

dermot
0

#18 Skumt, inte ens min hermelin var inne med huvudet i dem. Men det är väl olika hur kaninerna ser ut. Vet fler som har fastnat men mina har aldrig gjort det, så länge de är lodräta.

#19 Jaha x) Funderar faktiskt på att bygga en till ;)

// Anka

[Liiilly]
0

Jag har lodrät, som på bilden över. Har en liten lejonhuvad, hon har nog ett jättelitet huvud Kyss.  Hon kommer in i den väldigt enkelt, och ut lika enkelt så det kanske inte är någon stor risk att hon fastnar ändå. Det ser inte ens ut som att hon behöver trycka för att komma in eller ut. Men vill ju ändå inte riskera att hon skadar sig..

minaninar
0

#18 Haha.. fråga mig inte hur han gjorde, men han pressade, och sedan fick han liksom rycka ut.. han vågar livet för att hitta den bästa maten - det har han bevisat mer än en gång. Oskyldig

Men nu har den fått bli påshållare på heltid. Förut hade jag den som iskyld-petflaska-hållare på utsidan av buren med buntband, men iom att buren åkte in i garderoben helt så fick den bli påshållare.

Frosstis
0

Jag köpte en påshållare idag på ikea :) ROSA! :P Den ligger ner i buren, och hon hoppar ju upp på den.. Men jaja, det var när jag hade stängt buren så.

Nöjd! :D

minaninar
0

Har också den snygga rosaCool

Men detta med hoppa upp på skrämde mig… jag tänkte bara: tänk om de fastnar med tassarna i hålen? Men men kanske är jag som är hönsmamma? De borde ju va smidiga nog att ta sig ut, eller?Skäms

[EllenAlicia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

håhär är min :)

Storkebodas
0

Jag har också lite höhäcksproblem. Har haft vanlig höhäck på utsidan av buren, men då får de inte ut höet tillräckligt lätt. Också haft det på insidan men då hoppar de upp i den. Och när jag lägger höet löst i buren kissar och bajsar de ner minst hälften av det. Ikea höhäcken har jag funderat på tidigare, men jag skulle inte bli förvånad om mina niner också började med att sticka igenom huvudet, och det vill jag inte. Och slutligen, den från zooplus skulle det inte vara mycket kvar av efter att jag haft den i ca en månad då de små kaninerna tydligen ska gnaga sönder allt av trä. Och ja, de har grenar och vedträn mm att gnaga på också. =)

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[theotoft]
0

Jag hade en höhäck i metall förut och den kröp kaninen alltid in i och knuffade ut höet och ibland fastnade hon även med baktassarna i höhäcken när hon var där i och spekade, så köpte en sån här http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninfodergodis/hohokuberhohackar/rund-hohack-i-tra-24-cm-383.html   superbra och jättelätt för dom att få ut höet också, sen är det ju ingen fara om dom gnager på den heller! :)

edwin
0

jag tror inte det är så bra.

tycker du ska köpa en bättre höhäck.

bor du i nässjö området kan du köpa en höhäck på djurmagasinet

[Liiilly]
0

#27 Jättefin! Hur mycket plats tar den? Är det enkelt att stoppa i hö i den? Tycker det är viktigt att det inte är för svårt för kaninen att få ut hö. Det gillar jag med ikea-häcken att det ändå är lätt att få ut hö ur den, i de flesta metall häckar få kaninerna slita så för att kunna få ut hö att äta.. Men den i trä ser bra ut!

[theotoft]
0

Det är ganska stort mellanrum mellan pinnarna så det är inte så svårt att stoppa i höet och den tar inte alls mycket plats i buren.. Tycker den är suverän.. :) Min lille tös har inga problem med att få ut höet även om man packar det ganska hårt, dock hade hon väldiga problem med den gamla höhäcken i metall. :) Så denna rekommenderar jag absolut! :)

Frosstis
0

#24 Haha pratade med mamma igår att jag skulle ha en rosa, gissa vad hon sa?! "men din nästa kanin kanske är en kille, då kan han ju inte ha rosa! Fast ioförsig, han kanske är bög.." så gick hon hahaha!

Nej hon kommer lätt ut för hon har småsmå tassar och det är stora hål :) Var också rädd förr det först men sen så såg jag på henne och ja :)