Rund mage
I söndags fick jag hem min lille Twizzel och jag märkte direkt att magen kändes ganska "stor" och rund, inte vad jag är van vid. Ska det vara lite rund och så när dom är små? (Nästan lite orolig.)
Jag har även lite problem med att han bajsar överallt i sin bur. Hos uppfödaren hade han inte precis nån låda med spån i som han har nu… :/
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Hur gammal är Twizzel?
Att de bajsar lite hur som helst när de är små är inget konstigt. Ungefär som med människobebisar.
De brukar ofta sedan få ett favorithörn och då ställer du lådan där. Det är dock inte så att du kan bestämma vilket hörn i lådan som ska bli kisshörn (är min erfarenhet) du måste anpassa det till var han vill kissa o bajsa.
Men att de pluttar lite här och där - det är också ett territoriellt beteende samt att det är rätt normalt när de äter att de bajsar där de sitter. (Även om de inte kissar där).
Jag skulle se till att höet ligger så det är bekvämt att sitta i toalådan och snacka på höet samtidigt.
SÅ kan man även göra om man ska ha frigående kanin hemma, man lägger hö i en del av toalådan.. Gissa om toalådan blir poppis. Men hur som - man bör även då ställa den där ninisen redan bestämt sig för att kissa. Man kan även följa med runt första dagen i rummet med lådan o när man ser att han sätter sig mot en vägg för att lyfta svansen, så vips är man där med lådan o lyfter i honom.
Svullnad om magen är ju något att vara lite bekymrad för. Men om du ser att han bajsar typ flera deciliter per dag (ja du måste städa så du kan skilja gårdagens bajsar från dagens) och bajsarna är stora, runda, fasta, o fina, så är allt bra. Om svullnaden skulle kvarstå kan man ta till veterinären. Det kan ju vara bra när man har en ny kanin att den får ett rutinbesök och kolla att allt står rätt till. Sedan kan det ju vara bra att fudnera på om man ska ha försäkring, bra att göra innan en kanin blir sjuk, för efter så får man resttriktioner i försäkrnigen för just det som kaninen varit sjuk i. Sveland och Agria är tyvärr de enda två som sysslar med smådjur som kanin. Jag tycker bäst om Sveland.. lite bättre.. Och så gör de ej så mkt reklam.. alltså mer pengar på att vara bra o mindre pengar på att skryta.. Gillar vi.
men det är smaksak, andra föredrar agria..
han är bara 11v och i början/första dagen var han lite lös i magen, men det har jag för mig är normalt när de flyttat. :/
Han bor ute o såklart har han egen bur! Han valde bodelen precis som min andra kanin som är hans helsyskon, eller rättare sagt det var första stället han kissade på så han har fått ett litet hus också. :)
Ibland ser han lite tjock ut när man tittar på honom men om man känner på honom så så är det bara magen som är lite större öch han är lätt som en fjäder tycker jag som är van vid lite tyngre kaniner.
tror att han ska försäkras hos Agria, men det är mamma som sköter de.
/Sofia
- Bradley Will Simpson
Putt
/Sofia
- Bradley Will Simpson