Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 13762 ggr
emmagronborg
0

kaninbajs

Jag har bara en liten fråga, hur ska egentligen kaninbajset se ut? "pluttarna" ska la va runda och torra?

Min hona har väldigt fina runda pluttar MEN som är typ som fuktiga/ varma (kan va för att de precis kommit ut dock), kan känna en liten konstig doft av dom om man luktar nära?

är det normalt eller kan det va något fel?

minaninar
1

hehe.. det är nog normalt, minas är också varma när de kommer utTungan ute

de har en lite myskig doft - den kommer så vitt jag förstår från doftkörtlarna o kletas av lite på bajset.. luktar ganska gott tycker jag.

är de runda o fina o jämnstora, så är det bra… som stora ärtor typ?

de är ju lite olika beroende på vad de äter.. de kan vara mörka (sedan jag började med pre alpin har det blivit nästan svarta o jättestora men jämna o fina), de kan vara ljusa och att man sers många stora höfibrer i, huvudsaken är att de är runda, jämna, fina, luktar "gott", och ganska stora och kommer i riklig mängd.. Min kanin tror jag bajsar typ 0,5 liter om dagen - eller mer.

Men det låter som det är fint bajs..

det är om det är kladdigt, ojämnt o mest små patetiska saker som är kladdiga eller som är hårda och ojämna, och att det inte kommer mkt - då är det stora problem på gång!

emmagronborg
0

aaaha okej ;)
Ja för hennes bajs ser väldigt fint ut, stora och runda, precis som ärtor. dock är dom ganska mörka, nästan svarta..

Jag tänker lite på hur hennes bajs va förr, då va dom väldigt torra (eller varierande från torrt till fuktigt) och ljust bruna, kunde va lite höiga typ (åt mer hö då iofs).

Hon bajsa väldigt mycket varje dag :)  men fick en konstig känsla i kroppen att hon hade sånt bajs bara för att jag kanske gav henne för mycket av det gröna ( äpple, gurka, sallad, banan, morötter )

läste ganska nyss att sallad inte va bra?!?!, morötter vet jag att det inte är så bra men det gillar hon inte speciellt mycket så det är väldigt sällan hon får det.  hur är det med äpple, gurka och banan? hennes favoriter..

Hon är ett riktigt matvrak, får sin pellets på morgonen och äter sitt hö :)

kanska ska dra ner lite på det gröna ändå? tror nog min unge dam måste gå ner lite i vikt, ,,dock va jag hos vetrineren för inte så länge sen och de sa att hon hade ett bra hull.  vet du va en dvv på 8 månader ska väga? :)

[Liiilly]
1

Banan och äpple är som godis, men brukar vara väldigt uppskattat! Max en liten bit per vecka skule jag nog säga av frukt. Gurka kan man väl också ge lite av då och då, men innehåller nästan bara vatten så är ju inte så jättenyttigt, men på sommaren är det ju bra med extra vatten iallafall. En dvärgvädur ska väl väga runt 1,5-2 kg? Max är väl 2,5 kg.

Huvudsallad är inte bra att ge typ isbergssallad, men kruksallad är ok. Dock är spenat, rucollasallad, romansallat osv nyttigare. Sallad ska alltid ges i sparsamma mängder som allt annat. Har du prövat färska örter? Persilja, oregano, koriander m.m?  Min kanin älskar örter, hon gillar alla vi har testat hittills!

Jo grönsaker ska man ju inte ge för mycket av. Men små mängder av 2-3 grönsaker varje dag ser jag inget fel med. Stjälkselleri, endive, fänkål, örter m.m fungerar bra att ge.

minaninar
1

"( äpple, gurka, sallad, banan, morötter )"

Ojojoj, ja, ta bort äpple, sallad, banan o morötter så är det okOskyldig

Som Lillly skriver: gurka är mest vatten, men det som är bra: inge socker! Speciellt bra är gurka när det är varmt o kaninen behöver stimuleras att dricka, få vätska. Men så himls mkt nyttigheter är det ju inte.

Ge grönskaer som inte innehåller socker. Tex morot (för att inte tala om frukt!) innehåller mkt socker = d¨åligt för tänderna (jaaa, kaniner kan också få karies o det kan också leda till allvarliga tandproblem, samt äter de för mkt pellets o gottis så äter de mindre hö alltså -> mer risk för allvarliga tandproblem som kostar mkt att fixa o som gör att en del avlivar tom). Tomat o röd paprika innehåller också en del socker vad jag förstått. Jag har börjat försöka koncentrera mig på att ge grönsaker som inte har socker (eller en så löjlig mängd att näringstabellerna ej ens tar upp det).

Färskt kryddgrönt som LIlly nämner: min favo är färsk koriander, men även basilika, mynta, citronmeliss, timjan, oregano, salvia, rosmarin, dill, persilja.

OBS dock EJ gräslök. ALLA lökväxter är mer eller mindre giftiga för kanin (eller kan vara det och leda till allergisk chock, sk anafylaktisk chock). Så undvik lök. Men kaninerna brukar ändå inte vara så intresserade.

Undvik att ge rotsaker: morot, potatis, betor, palsternacka, kålrot mm.. de är stärkelserika och sockerartsrika.. inte bra.

Ge färkst mörkgrönt (undvik ljus sallad, i synnerhet isbergsssallad som man ej alls ska ge), du kan ge ruccola, spenat o mangold typ, liiiiite, det är väldigt kalciumrikt, o ska ej ges i stora portiioner 5 blad är lagom.

Annat som är viktigt är att inte bara ge en sort och inte samma varje dag, det leder till obalans i näringssammansättningen och för mkt av vissa värden som kaninens kropp har svårt att bli av med, kan bli njursten på sikt.

Går bra att ge liiiiite kål, men då typ någon matsked eller två max, kolla bajset och kolla att kaninen inte får gaser. Broccoli, vitkål, blomkål, brysselkål, grönkål, färsk rödkål. Det innehåller bra ämnen, men inte för mkt.

Bra och med lågt kalciumvärde är:

selleristjälk (hög natrium så inte för mkt där heller, men en halv stjälk är nog ok)

endive (är ganska låg på det mesta, men två blad räcker nog..)

fänkål (också rätt bra värden, inte heller märkt gasbenägenhet av denna sorts kål personligen (alltså att kung kanin inte verkat märka något av gas?))

ja, det gå att googla flera grejer.

Men jag tycker det låter som det är alldeles för mkt snask som du beskriver. Fråga är också hur mkt pellets du ger per dag och vilken sort?

Hehe.. bra hull.. jo det kan betyda lagom eller ganska fet, beroende på vem som talar. Dvv ska väga max 1,9kg om den är renrasig o ska ställas ut har jag för mig? Men kan gärna väga lite mindre.

Men du ser ju, den ska se ok ut. Den ska vara lite benig över rygget o sacrum (korset? triangeln bak på kroppen). Det är bara om du tänkt ställa ut som kaninen ska vara i "överhull" dvs ganska så överviktig i förhållande till vad som är hälsosamt. Men när man ej ska ställa ut är det ju viktigt att sakta o försiktigt plocka ner kaninen till sundare vikt o levnadsvanor.

Men jag tycker du ska prioritera mer hö!

Jag vet att min kanins bajs är svartare pga pre alpin som är väldigt mörkt alpgräs-grovfoder.. Så jag oroar mig inte. Men med tanke på det du ger så kan det faktiskt vara så att det tyder på viss övergödning med godsaker.Tungan ute

Bra att du ser över kosten tycker jag. Berätta gärna mer om pellets o pelletsmängd mm.

emmagronborg
0

tack för era svar :)

som sagt, märker ju att detta är väldigt uppskattat med dessa frukter men jag ska absolut dra ner på det nu! De mått du sa #3 är skönt att höra, då vet jag att hon inte är överviktig :) men vill ändå dra ner på det så hon inte får problem med tänder mm.

vill bara tillägga att jag inte ger en överdrift med detta, men ska erkänna att jag alltid har trott att det har vart bra för kaniner =/  så en stor tabbe av mig, fast att jag har läst..

men dessa kryddväxter ni pratar om, är dom "nyttiga"? :)  finns det saker ute i naturen jag skulle kunna ta in som hon kan smaska på i stället? typ blåbärsris, maskrosblad mm.

pelletsen får hon någon msk under dagen, jag har en väldigt liten matskål till henne så den rymmer kanske 1 dl max. Hö äter hon massor av, nu har jag "tyvärr" kvar en påse hö som jag köpte av djuraffären, vi får annars hö av min pojkvänns farmor och farfar, de driver en bondgård och det höet älskar hon. detta hö jag har just nu är inte lika populärt, men hon äter det i alla fall.

minaninar
0

Blåbärsris är utmärkt.. Men du kan äta upp de flesta blåbär först.. några kan man lämna, förutsatt att de ej blivit dåliga. Maskrosblad går också bra, men ta det lugnt med det och se hur magen reagerar, lite om dagen, kanske 5-6 blad? Naturen är full av bra grejer, gräser, grenar, löv, osv osv. Ljung går bra t.ex. Men läs på först.. det finns en artikel här på kif som heter "Grenar" leta fram den med sökfunktionen t.ex. samt massa inlägg om örter och vad man själv kan plocka i naturen. Och dubbelkolla innnan du plockar genom att fråga här o kolla på nätet. Viktigast är att man själv vet vad man plockar så det inte är giftigt.

Men nej, tyvärr är frukt inte bra. Önskar det var det, för min kanin älskar det något galet mkt. Frukt borde man typ aldrig ge, eller typ en gång i månaden o då bara någon halv matsked eller så. Om man tittar på sin kanins tänder ska de vara vita, har de missfärgningar, så kan det bero på sötsaker (frukt) och dålig pellets, eller att den fått massa annat dåligt typ bröd, skorpor och sånt som kanin inte ska ha.

Men om du kan få hö, så skit i det dåliga höet? Eller använd det som strö? Eller i bodelen?

2 kg och över, är för mkt för dvv. Men om du postar foton så ser man bättre.. Beror på lite, har hon dubbelhaka? Putar bröstet ut mkt, hur ser magen ut? Hur ser övergången mellan skänklar och bakre delen av buken ut?

Suskiv
0

Personliegn tycker jag ärtstora är i minsta laget (beror på hur stora ärtor man tänker på förståss). Men visst kaninens bajs beror säkert på kaninens storlek också. Min dvv och min rex bajsar iaf betydligt pluttar som är betydligt större än ärtor.

När jag tänker bra bajs så tänker jag stora välformade pluttar. fuktiga eller torra (beror på hur länge de legat), man ser tydligt osmälta höfibrer. Om man trycker på de ska de svikta eller smulas sönder.

Kladdigt bajs utan tydliga fibrer är inte bra.

Små svarta hårda pluttar är inte bra (tecken på förstoppning).

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Liiilly]
0

Hur mycket väger hon? Hade för mig att utställningkaniner har en maxvikt på 2kg. Dock kan dvärgvädurar väga upptill 2.5 kg utan att vara överviktiga. Men man ser det ju oftast på dem när de är överviktiga. Beror ju på hur de är byggda osv. Kan vara en ddv som väger 2,2 kg som är överviktig men en på 2,5kg som inte är det.

Alla kaniner är ju också individuella om hur mycket de kan äta utan att bli tjocka. Som med människor, kaniner har väl också olika ämnesomsättningar m.m. Kaniner som lätt blir tjocka får man hålla en hårdare diet på än andra kaniner. Tex. min kanin, har nog en väldigt hög ämnesomsättning. Fattar inte hur hon kan äta så mkt för hennes lilla kroppsstorlek men ändå aldrig bli mätt. Snarare skulle jag tro att hon är lite för smal under all päls. Flört

Men så länge kaninen inte är underviktig så är det nog bättre att ge för lite mat än för mycket. Kaninen har ju alltid fri tillgång tll hö som den kan äta.

minaninar
0

#7 Hehe, det var ett tag sedan jag åt ärtor… vad ska man säga då, kanske som - ja vad? Stora iaf. Är det små pepparkorn, eller småärtor och att de är svarta och inte är runda utan har lite spretig form som om de inte formats ordentligt - ja då är det inte bra, då är det förmodligen på väg att bli stopp.