Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1952 ggr
[eellina]
0

kanin''gård''

Hur löser man det med tak över en ca. 15 kvm stor permanent Hage? Vi har mycket rovfåglar här och det ska va i hagen dygnet runt året runt men alltid med en bur på ben ståendes öppen i hagen.

[Tess86]
0

Man kanske kan sätta samma typ av nät som vissa hönsägare sätter över hönsgårdar. Jag vet inte exakt vad det är för nät men det är mjukt, som om det var gjort av rep. Dock finns ju alltid risken att mårddjur tar sig in ändå.

Norberg90
0

Skulle ha tak, inte nät. Skulle lösa det genom att ha takreglar och plåttak :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

AkaiTsuki
0

Du kan ha sånt plasttak eller plåttak som är räfflat om du förstår vad jag menar men helst lite av hagen som inte har sånt tak utan där kan du ha minknät eller liknande

Hur hög är gården? Om den är ca 1m känns det lite konstigt att ha sånt tak. Har märkt att de flesta kaniner sitter ute i skur ändå oftast

//Joanna

[eellina]
0

hagen är inte byggd än men den kommer bli ca. 1.80 m hög. :)

AkaiTsuki
0

Själva "buren/krypin" måste vara över mark 50 cm(lag tror jag) och den måste va laglig storlek men tycker inte det andra ska vara täckt av tak liksom. Det vinns ju många kaniner som gärna sitter i ur och skur :)

//Joanna

[eellina]
0

buren är ca. 2 m lång och 80 cm över marken så den är laglig :) Vad för nät kan man använda till tak då? går det med ett nät med lite större maskor när det är tak. Typ 4 cm i diameter?

[eellina]
0

Sen undrar jag en sak till. Till min andra kanin tänkte jag göra en Hage med kompostgaller på alla sidor ( i taket, väggar osv.) där den ska va dygnet runt. Men sen i vinter, måste man ha nät i botten då? eftersom marken fryser.. det kasnke man måste ändå? :P

BeccaTilda
0

Jag har två hagar med anslutning till min kanin bod så att när luckorna är öppna kan de hoppa in och ut som de vill :)

Den är iaf 1,80 hög och än så länge har vi satt dit vanligt fågel nät, inte det bästa men skulle en rovfågel få för sig att dyka ner så trasslar den in sig i nätet. Dock har vi knappt några rovfåglar här och över hagarna finns det massor av grenar så ingen bra sikt ner ifrån himeln.

Vill någon kan jag skapa en tråd med bilder på mitt och pappas sommar bygge :)

[eellina]
1

Skapa jätte gärna en tråd! :)

[eellina]
0

putt!

BeccaTilda
0

Har inte varit inne på länge och sett, men jag fixar en ikväll elle i morgon!! :)

[eellina]
0

gör så! :)

[Wera]
0

Bärnät, spänt rätt hårt annars hänger det fult :) Sen hade jag försökt göra ett hörn med tak av plåt/plast för att ge skydd mot regn (även om de har buren).

#5 Men hon menar ju tak i form av ex. nät, som skyddar mot fåglar… inte trä eller annat som skyddar mot väder. :)

[eellina]
0

13# har tänkt ha plasttak över typ en tredjedel till halva buren och resten nät, har bärnät över kompostgallerhagen de är i just nu men där är de ju bara på dagarna. Skyddar verkligen bärnät mot stora fåglar?

[Wera]
0

#14 Fäster ni det bra så borde dom ju bara fastna i fågelnätet med vingarna… (att nätet bara inte faller ner till marken om en fågel flyger på det) Vad har ni för rovfåglar? Jag har bott på flera olika platser (på landet, i skogen, i villaområden, lägenhet) och jag har aldrig sett en fågel göra skada på mina kaniner… har ändå bott i skogen med olika fåglar och jag har inte ens tak på mina gårdar.

Annars gå till en byggvarufirma och fråga vad de har för olika nät i olika material.

tussen12
0

Bäst skulle nog vara minknät, Då är dom 100% säkra.

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[eellina]
0

Det blir nog minknät eftersom det känns säkrare och ska hålla även på vintern om det lägger sig snö ovanpå.

elinyeaah
0

Jag har en tjock tjock nät ram över min bur

Mvh Elin

Kaninliv.bloggo.nu

[eellina]
0

15# vi har ormvråk, hök några andra också men är inte så bra på rovfåglar och sånt :P Sen har vi även mycket räv! Varje morgon när jag vaknar och tittar ut genom fönstret över gärdet för att kolla hästarna så är det jämt en räv där, varje morgon! är väl samma räv men ändå..

tussen12
0

Oj, Då ska ni ha minknär överallt! Och fäst det ordenkligt:)

Lycka till!

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[eellina]
0

Ja det får nog bli det! :) Känns säkrare och hållbarare i längden också . :)