Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1111 ggr
[luckymoa]
0

Genetik

Har haft såå himla svårt med genetik! Har inte fattat ett smack!

Men nu tror jag att poletten ÄNTLIGEN har trillat ner Skrattande

Nu gäller de bara att lära sig vilka anlag som e dominanta över vad!

Ni som vill får gärna göra några LÄTTA genkoder som jag kan öva mig på! Behöver all hjälp jag kan få, för jag vill verkligen lära mig detta Glad

NinaS
0

Har du kollat på kaninfarg.se? Där finns en sida med övningar också.

[luckymoa]
0

Yes! det e där jag hårdtränar nu =)

Friggeshoppkaniner
0

A_bb__ __ gg xx

[luckymoa]
0

Haha! Ja va inte så haj på detta som jag trodde ;) Jag måste lära mig va alla bokstäverna betyder för färger, och vilka anlag som är dominanta över vad! =) Men jag har fattat innebörden av stora och små iallafall!

Men denna e vit blåögd iallafall =)

Linnet
0

Dom stora bokstäverna är alltid dominanta, dom små behövs det två av för att det ska synas dvs. en kanin som har AA BB CC DD GG är viltgrå, men även en kanin som har Aa Bb Cc Dd Gg är viltgrå men bär då även på vit rödögd (a) gulanlag (b) brunanlag (c) blåanlag (d) enfärgsanlag (g) Kaninen i det första exemplet kan bara ge viltgrått vilken annan kanin du än parar med eftersom dom stora bokstäverna är dominanta och bara behövs i enkel uppsättning för att synas, den andra kaninen kan ge en massa andra färger om den paras med en annan kanin med gul, brun, eller blåanlag, även zobel, vit rödögd om den paras med en kanin som bär på det och både vilt och enfärg om den andra kaninen bär på enfärg.

NinaS
0

Det jag tycker är lite störigt är att det är det tyska systemet som används. På marsvin, katt, möss, råttor, hamstrar … är det det engelska, vilket gör att mycket är samma. Så kan man färggenetik på en art, så är det lättare att lära sig de andra. Men kaninfolket måste givetvis krångla till allting! Tungan ute

Peak303
0

Hoppar in lite i tråden (A)

#5; Hur vet man om kaninen bara har stora bokstäver eller har varannan stor varannan liten? :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

NinaS
0

#7 Ibland vet man inte. :) Ibland kan man veta det beroende på vad föräldrarna har för färg. Eller beroende på vad eventuella avkommor fått för färg.

Suskiv
0

Aa B_ CC D_ Gg

Aan B_ C_ dd gg

Vilken färg? blir ungarna?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Peak303
0

#8; Okej :)
Ska själv börja med utställningsavel nästa år. Så skulle ju vara bra att veta om man nu avlar på kaniner med just viltgrått i generna. :)

Har en vit rödögd här hemma vars farmor(?) är viltgrå men bär på enfärgat, vad uppfödaren sa. Är hon då Aa Bb Cc Dd Gg? :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Suskiv
0

G_ ger viltfärg gg ger enfärg.

Suskiv
0

En viltgrå som bär på enfärgat blir med andra ord A_ B_ C_ D_ Gg

Ljusta
0

En övning då :)

En hona som är viltgrå med ett anlag för enfärg och ett för havanna (inga andra dolda färganlag) paras med en hane som är havanna (renavlad, utan dolda färganlag). Vilka färger kan ungarna bli?

:)

Ljustadalens kaningård

pigelina
0

Här är en skriv vad denna kaninen bär på också och Vilken färg? den är.

aa Bjb CC dd gg

Och om man parar den kaninen övan med denna kaninen vad kan det bli för färger då?

ama bb CC Dd gg

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[luckymoa]
0

13, 75% viltgrå och 25% Havanna? Nånting säger mig att de kan bli svarta åxå, eller har jag fel?

[luckymoa]
0

9 viltbrun? Blå zobel? Har inte vart inne å rotat så mycket på A bokstaven än men vet att de e vit rödögd, chinchilla zobel och nått mer som jag inte kommer ihåg :)

[luckymoa]
0

14 haha det blir för svårt! Ja kan inte ens chansa ;)

[luckymoa]
0

Rätta mig gärna när jag har fel, å förklara gärna varför de rätta svaret blir som de blir :)

Suskiv
0

Viltgrå, viltburn, svart och havanna. Alla 25% chans

# 16

Hint: an = Rysstecknat

pigelina
0

Ta och försök:) Gå igenom ett locus i taget och kom endast fram till en färg första gången:)

A-locus: albino, ryss, zobel, chinchilla
B-locus: Japantecknat, gult
C-Locus: Brunt
D-locus: blått
G-locus: vilt/enfärgat

Tror nog du skulle kunna klara det om du försöker, tänk på vilka anlag som är dominanta över andra:)

// Hanna

[luckymoa]
0

19 Aha! Men de va lite rätt i alla fall ;) Ok blå rysstecknad :)

[luckymoa]
0

14 brun/gul Japan som bär på viträdögd, blått enfärgat? Brun zobelsiames Som bär på gult blått o enfärgat? De kan bli gul/brun Japan o blå/gul Japan enfärg Havanna blått Svart? Kanske egern åxå?

Ljusta
0

#15 Precis, viltgrå och havanna blir det, men även svart och viltbrun.

Detta eftersom svart är den enfärgade varianten av viltgrå och viltbrun är den viltfärgade varianten av havanna :)

Ljustadalens kaningård

[luckymoa]
0

23 ok! Hade jag ingen aning om! :)

pigelina
0

#22 Nära:)
Kör en liten förklaring så du förstår vad du gjort fel mm.
Hoppas att ni förstår och har lite nytta av det jag skrivit iallafallFlört

aa Bjb CC dd gg

Alocus: ett litet a är anlag för vit rödögt, när det finns två av dom är kaninen altid vit rödögd. Det är den minst dominanta genen på A-locus.
Blocus: ett enkelt stort B betyder att kaninen inte har någon gul färg som visas. bj är japantecknat och b är gult, En gul kanin(tex madagascar, isabella) kan aldrig bära på japantecknat.
Clocus: Samma som på B, stor bokstav betyder att kaninen inte har någon brun färg. Denna kaninen har två stora CC den bär altså häller inte på brunt. Hade det stått Cc skulle kaninen ha ett dålt brunanlag.
Dlocus: Styr den blåa färgen, kaninen är blå eftersom den har två små dd. Om den hade haft ett eller två stora skulle det blå inte synas,
Glocus: Styr om kaninen är vilt eller inte. Stort G betyder viltfärgat litet enfärgat. denna kaninen är enfärgad.

Sammanfattning: Kom ihåg att stora bokstäver är dominanta över dom små och stora bokstäver är i regel ingen "färg" utan en kanin som är AA BB CC DD GG är viltgrå.
Kaninen är vit rödögd, men eftersom en vit rödögd altid är en färg under så kan man även säga att denna är Japantecknad blå/gul

Kanin 2

ama bb CC Dd gg

Alocus: Denna kanin har ama på alocuset, am är zobel och a är ju vit rödögd som sakt. Det man ser redan här är altså att kaninen är Zobel.
Blocus: På Blocuset ser vi att kaninen har två små bb, det betyder altså att kaninen är gul, När en zobel är gul blir den altså siames.
Clocus; Även denna kanin hadde två stora CC så inget brunanlag på denna häller.
Dlocus: Kaninen har ett stort B och ett litet altså bär den på blått.
Glocus: Även denna kanin är enfärgad.

Sammanfattning; På denna kanin hade du helt rätt med att kaninen var zobelsiames brun :)

Ungarna mellan dessa då, det kan bli vit rödögt, zobelsiames blå, zobeljapan, zobeljapan blå, zobelsiames brun

// Hanna

[luckymoa]
0

25 men om det står CC betyder det väl att den e synbart brun? Jag har säkert fel, men nu tappade jag genetik tänket här igen ;)

Elina.
0

#25: j ska kommer efter lilla b, dvs Bbj, inte Bjb

Suskiv
0

Aa B_ CC D_ Gg

Aa = Albinobärare

B_= är inte gul

CC =  Dubbelt anlag för svart

D_ = är inte blå

Gg = Viltfärgad, bär på enfärgat

Kaninen är viltgrå

Aan B_ C_ dd gg

Aan = bär på rysstecknat

B_ = är inte gul

C_ = är inte brun

dd_ = är blå

gg = enfärjad

Kaninen är blå

Eftersom ena kaninen bär dubbelt CC så kommer alla ungar bli svarta som grundfärg.

De kan bli svarta, viltgrå, ryssteckand svart och viltryss.

25% för rysstecknat

75% chans för enfärjat

25% chans för viltfärjat.

I verkligehten fick vi

66% svarta

16% ryssteckand svart

16% viltgrå.

[luckymoa]
0

28 ja det ser jag ju nu! :)

[luckymoa]
0

Kom gärna med fler lätta övningar :)

pigelina
0

Vilka färher är dessa kaniner :)

Kanin1: A_ bj_ C_ dd gg

Kanin2: aa Bbj cc DD GG

kanin3: A_ B_ cc dd gg

// Hanna

[luckymoa]
0

1 enfärgad blå 2 viltgrå eller svart eller viltblå? 3 Havanna eller blå, beror på vilket som är mest dominant (vet inte) :)

[Guldvingens]
1

Jag kan ;) Men jag ska vara tyst och låta de som behöver lära sig gissa först :P

pigelina
0

#32 Nja, kolla lite på dom igen och gämför gärna med kaninfarg.se

Anndra får gärna försöka också, men hälst ni som ska försöker att lära er, i andra kan ju skriva sen om ni vill om ingen kommer på det Glad

// Hanna

Linnet
0

#32 Tyvärr fel, men dom var kanske lite för svåra, kan ta lite lättare:

1  A_ bb C_ D_ gg

2  A_ B_ C_ dd gg

3  achi a B_ C_ D_ Gg

4  A_ bb CC DD Gg

[luckymoa]
0

1 Madagaskar 2 Blå 3 Chinchilla 4 ingen aning!

Linnet
0

#36 Rätt, nummer 4 är viltgul.

Linnet
0

1 A_ bb CC dd gg

2 Aam bj b CC Dd gg

3 ama bb CC dd gg

[luckymoa]
0

Ne de blir för svårt :( ska studa järnet nästa vecka! Ja vill ja vill ja vill kunna!

[luckymoa]
0

Tack för att ni vill hjälpa mig föresten! :)

Linnet
0

#39 Då skriver jag vad det är

1 isabella, två gulanlag (bb) och två blåanlag (dd)

2 gul/svart japantecknad bj är japantecknat och är dominant över vanligt gulanlag (b)

3 zobelsiames blå, zobelanlaget am är dominant över både vit rödögd (a) och ryss (an)

[luckymoa]
0

Tänkte lite på Isabella å zobelsiames faktiskt! Men i japanvarianten tänkte jag gul brun Japan, hur kan det bli svart när det står CC?

Linnet
0

cc står för brunt, så skulle det varit gul brun japan så måste det vara cc. Skulle det ha varit dd skulle det ha varit gul/blå japan.

Det är alltid dom små bokstäverna som står för färganlagen och behövs i dubbel uppsättning för att synas, finns det en stor och en liten så syns inte den färgen men finns som ett dolt anlag och finns det två stora bokstäver så finns inte det anlaget, en kanin men CC bär alltså inte på nåt brunanlag.