Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1795 ggr
[Tilde]
0

Proteinhalt?

Jag har läst om lite olika slags pellets (till ungarna, när de är stora nog) och undrar nu över proteinhalten. Varför ska den inte vara så hög? :) Vad ger det för "konsekvenser"?

minaninar
0

När ungarna ska växa kan proteinhalten vara lite högre.. kanske ca 16% kan vara lagom? Om man har tänkt ge fri tillgång skulle jag dock se till att proteinhalten INTE är så hög som 18% och att fetthalten inte är högre än 3%. Sedan får man väl kolla lite på dem hur de verkar må. Bra dock att satsa på kvalitetsfoder.

Men när djuren är fullvuxna och inte diar eller är sjuka så kan för hög proteinhalt dels ge dåligt nattbajs, kladd, övervikt, fett runt organen samt framförallt att det sliter på njurarna att utsöndra proteinöverskott som den lilla kroppen inte är gjord för att hantera. kaniner som äter grovföda, är betesdjur o kommer från en näringsfattigmiljö o utvecklat en tarm o blindtarm som är gjord för att processa sådan mat (gräs, busk, löv, gren, bark osv) så de kan tillgodogöra sig näringen samt att även genom mikroberna i blindtarmen så bildas näringsämnen, så är proteinrik mat inget som de är gjorda för.

[Tilde]
0

Tack för svaret! Visste inte att det kunde vara så farligt med hög proteinhalt! Förvånad Det låter ju lite läskigt…

minaninar
0

Alltså, detta är över en lång tid.. Dessa problem kommer av konstant övergödning med för hög proteinhalt och för mkt mat..

Men just njurar är de som ska utsöndra överblivet protein i urinen. Blodet har en maxnivå för proteiner, som kroppen använder, resten förbränns som energi och ger urea som avfallsprodukt. Även "obearbetat" protein tror jag kan utsöndras i urinen, eller om det först händer när njurarna blivit skadade? Minns ej. Detta gäller också människor. Men kaniner är inte gjorda för att omsätta stora mängder protein.

Men kolla kaninens form, nattbajs och vanligt bajs.. så får du en rätt bra idé om vad som är lagom. Men värdena jag nämnde tror jag är ganska korrekta. Vissa vill ge mer fett, men det tror jag inte är så bra. Mkt fett kanske ger jättevacker fett. Men i naturen skulle kaninen inte få tag på fett - som inte fanns i den naturliga miljön i höglandet i spaninen, vilket är det naturliga habitatet för kaniner. Ev. också proteiner från mikrober och insekter mm som sitter på växterna de äter. Men det som händer i blindtarmen skapar faktiskt näringsämnen också.

Men som sagt, viktigaste är att man övergår till en mer restriktiv kost när de väl blivit vuxna och inte längre behöver mer mat för att utvecklas.

man kan också ge lite alfalfahö som tillskott fram till typ 3-4 månaders ålder. Det innehåller också liiite extra kalcium som kan vara bra.

Agda
1

Jag råkade ge några av mina kullar iår lite för mycket pellets, så de åt för mycket av det och fick i sig för mycket protein, och åt för lite av höet. Protein procenten var inte alltför hög, ca 14 men ändå blev det för kraftigt för deras magar och 3 ungar dog vid 6 veckors ålder. Tror en orsak också var att de fick pellets innan de fick hö, så de "högg in" på pelletsen. Efter att ha ändrat utfodringen så att de får hö en stund före pelletsen och sänkt protein procenten litegrann, plus blandar i lite örtfoder så skedde inga fler dödsfall. Kommer i fortsättningen när jag har kullar alltid blanda i torkade örter eller sådan pellets (av märket Pre Alpin), då får de i sig hö i matskålen.

[Tilde]
0

Okej tack så mycket för hjälpen! :) Ska leta efter lämplig mat till dem när det väl blir dags. Äter de också hö när de börjar med pellets? Kan man köpa alfalfahö i de flesta djuraffärer?

Jag vet inte om jag ska ge ungarna fri tillgång till pellets, hmmm… Är det bäst att göra det eller ej? x)

minaninar
0

#4 Låter mkt mkt mkt bra!! Och pre alpin är toppen. Jag tror också att för mkt pellets kan bli problem, jag är inte alls säker på att "fri tillgång" eller ens jättegivor är bra - trots att de växer. Men de flesta säger ju att det ska vara så?

[Tilde]
0

#4 Ojdå! Förvånad Då introducerar jag hö först jag med, för att vara på den säkra sidan. Vore inte kul att en unge på 6 veckor dog, då har man ju riktigt fäst sig vid dem!

minaninar
0

Om du köper lite alfalfahö, så får den både fint hö och liiiiite högre protein (bara 10%) och mkt kalk, vilket är bra för växande skelett.. Det borde ju vara relativt säkert? Och mkt fibrer 32% i oxbows alfalfahö..

[Tilde]
0

#8 Ja det låter ju bra :) Ska kolla runt efter det!