Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1273 ggr
[Tilde]
0

Dödsorsak hos ungar

Jag vill verkligen att alla åtta små dvärgar i min (Charlies) första kull överlever, men läser ofta om ungar som dör. Vad är vanliga dödsorsaker hos ungar?

En relativt vanlig död måste vara att de hamnar utanför bolådan

TwisterJ
0

Håll koll och se så mamman ger de di och att de inte ligger utan för bolådan, Vissa ungar lyckas själva krypa ut men då är det bara att lägga in de/den igen, men ligger de/den utan för flera dagar i rad kanske mamman stöter bort den och då får du försöka hitta plast mamma eller försöka mata den själv. Och efter förlossningen så kan du ge mamman lite extra med mat.

Men om hon sköter allt bra så överlever de nog! Glad

[Tilde]
0

Jag kollar varje morgon så alla ungar har runda magar och är pigga :) Såklart räknar jag dem också.

Betydet att det inte finns några mystiska sjukdomar som drabbar nyfödda eller något sånt?

zezagena
0

Har de klarat första levnadsvecka bör de vara över värsta riskfasen med ingen di/frysa ihjäl utanför boet..

Vid ca 4-5 v är en liten riskzon då de smakar på allt o ibland får i sej för mkt/olämpligt som magen ej tål ännu. Enda unge jag förlorat (förutom dödfödda), var ca 5 v o tror den fick nåt olämpligt/för mkt i sej..

TwisterJ
0

#2 då verkar det som om det är friska men kolla endå så man är säker på att de är levande Glad Mina har börjat äta lite smått nu Skrattande

Peak303
0

Enda gången jag haft en unge som dött var i första kullen Dell hade där de var 6st ungar. Tror h*n dog av matbrist då h*n var så pass mycket mindre än syskonen. Så jag skulle nog rekomendera att kolla så att alla får mat iaf. :)

Håller tummarna att alla klarar sig. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Tilde]
0

#3 Ah okej :) De ligger ju verkligen i mycket halm, alltså i en "skål" som mamman har gjort av halmen, så de borde inte komma ut ur bolådan, men man vet ju aldrig..

Men oj vad läskigt! Och tråkigt att förlora en så "gammal" unge. Kaninerna bor ju dock på balkongen, så jag tror inte det finns så mycket konstigt att äta där.

minaninar
0

Hur var det? Det var inte två brokade kaniner kom vi fram till va? Så vitscheckar behöver du inte oroa dig för eller?

Annars är det väl nedkylning (och att ingen förstår att de måste värmas upp, har du reptilvärmefilt är det ett bra hjälpmedel, bara du ser till att den inte blir för varm i så fall.. ska väl helst va runt 38 typ, ev något varmare ok, måste man nästan fråga vet). Eller undernäring.

Sedan är det väl kaninbaby entero.. nåt.. tarmproblem vid övergång från mammas mjölk till att också äta annat. Men man ska försöka se till att de får i sig av mammans fina välformade nattbajsar (så bra om mammans mage kommer i ordning men att hon gör liiiite mer nattbajsar än hon äter, men att de är friska). Det hjälper kaninungarnas tarmflora att utvecklas, då de själva har outvecklad tarmbakterieflora.

Läs här under diarrhea in baby rabbits:

http://www.bio.miami.edu/hare/poop.html

[Tilde]
0

#5 Naww :/ Den minsta i den här kullen är inte så mycket mindre än de andra och även den har bollmage.. så än så länge ser det bra ut! Glad

#7 Jag är inte 100% säker, då jag inte vet Vilken färg? Charlies pappa har, men inget av hennes syskon var brokade (en var nog viltgul eller i alla fall en beige-aktig färg och en annan var mörkbrun). Jag hoppas verkligen att det inte är dubbelbrokning… Hur gamla brukar de vara när de dör av det? :/

Åh, jag hoppas att ingen unge hamnar utanför boet och blir nedkyld.. i så fall ska jag absolut göra mitt bästa för att värma upp den igen! Har läst lite olika metoder i alla fall. Ska också läsa länken du skickade :)

minaninar
0

Ja värma är viktigt, man kan använda sin egen kropp också, läst här några som stoppar i bhn, det är säkert varmt o mysigt. Jag vet faktiskt inte vilken temperatur "värmeföremålet" får ha, men det som är viktigt att veta är att en kanin med hypotermi, alltså för låg kroppsvärme, inte kan värma sig själv bara för att man stoppar in den i ylle eller så, den behöver hjälp från "element".

Det kommer säkert gå jättebra. Och läser du på o googlar o kollar youtube, frågar här och så kommer allt ha de bästa förutsättningarna.

[Tilde]
0

#9 Hehe ja det vet jag en som gjorde :P Det är kanske även lugnande för ungen  att höra/känna hjärtslag. Vi har ca 14 grader här som kallast om nätterna, det är ju inte iskallt, men säkert känns det så för bebbarna. Jag kollar några gånger per dag om det ligger någon utanför.

Jag gör i princip allt det (fast har inte kollat youtube än)! :) Googlar alltid massa, plus frågar här för att få saker bekräftade av alla er som är så kunniga Glad