Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 777 ggr
Frosstis
0

hjälp, tack..

Tror jag blir galen! Har haft Bella i en vecka idag och hon är UNDERBAR, nästan perfekt.. MEN, hon bajsar och kissar överallt i buren! Jag har ju en låda där jag har höet i (om ni sett min video) och där i kissar hon och bajsar RIKTIGT mycket, så får slänga massa hö varje dag! Har inte lagt in hö i buren nu för att hon kan äta direkt ur påsen, vilket jag tror hon gör ändå.

Ska köpa höhäck någon dag..

Och hon har kissat rött sen torsdags eller något, säkert pga av att hon vart i hagen och ätit där men jag har inte velat ta in henne i lekstugan för att hon ÄLSKAR att vara ute (tror inte hon fick vara det hos förra fodervärden).

Och så var det lite pellets i matskålen, ja då självklart har hon bajsat massa i den, och även kissat! Så alla pelletsbitar blev jättesvullna och stora.

Hon går inte på toan hur mycket bajs eller kiss jag än lägger där i (i ett hörn).

Och hon kissar inte bara i ett hörn i buren utan lite överallt :/ Får väl vara glad att hon inte kissar utanför buren (vilket jag tror hon inte gör)

Och det är ju inte enda problemet, utan hon har hoppat upp på byrån där jag har all mat. Jag tror hon gjorde det igår också för att hon hade slängt ner locket från matburken. Ja idag hittade jag henne där uppe när jag kom till lekstugan för att ge henne mat, och jag hade inte sättit på locket på matlådan! Så hon har haft fri tillgång till pellets och havre hela natten :/

Ska inte ge henne mat på typ 2 dagar, eller är det för lite?

Så kan jag få lite tips? på hur man gör henne rumsren (något annat tips? än att lägga bajset och kisset i lådan) och hur länge jag inte ska ge henne pellets..

minaninar
0

Jag hinner inte riktigt läsa allt: men fattade jag rätt i början? Har hon inte hö i buren? Kaninen måste ha fri tillgång till hö jämt, säger lagen. Och den har rätt. Kaninen ska alltid ha hö. Om den förorenar i höet (=kissar, bajsar) så att du ser att det blir surt o kladdigt måste du byta till nytt hö att äta. Så ja, kan vara bra att skaffa höhäck i så fall. Men innan den kommer på plats måste kaninen ändå få sitt hö att mumsa på. Hela tiden.

[awxzO]
0

bara för att hon haft fritillgång till pellets en natt så betyder de ju inte att du bara kan sluta mata henne, om hon har hö i buren så gör de väll inget men inte är de nödvändigt att inte ge nå pellets alls.

Katten_
0

Var är din video,  vill se :)

/Christel & kaninerna! Glad

Fridaaaa
0

Hon måste ha hö dygnet runt i sin bur. Det är mycket viktigare än pellets .)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elinab
1

Många frågor, försöker svara i tur och ordning Glad

- Köpa höhäck är nog en bra idé om hon smutsar ner höet när det ligger löst. För som #1 säger så måste hon alltid ha tillgång till fräscht hö, det är jätteviktigt för kaninens hälsa.

- Att hon kissar rött är ingen fara, det gör kaniner ibland.

- Du har bara haft henne i en vecka. Det är mycket möjligt att hon bajsar/kissar överallt för att markera revir. Det avtar i takt med att hon börjar känna sig trygg i sitt nya hem. Då kommer hon förmodligen att välja en plats för sin toalett. Hur gammal är hon? För om hon är bebis kan det vara anledningen till att hon bajsar överallt.

- Du får hitta ett säkrare ställe för maten, hehe. Antingen köpa en burk med lock hon inte kan öppna eller flytta den till en plats hon inte kommer åt. Jag skulle ge halv portion pellets i dag och sen ge som vanligt i morgon. Håll koll så att hennes bajsar inte ändrar utseende idag/imorgon för säkerhets skull.

- För att få henne rumsren hjälper det att städa ofta och noga i buren. Då blir det också lättare för dig att se om hon har något favvoställe där hon kissar extra ofta. Ställ toalådan där. Har hon flera favoritplatser - köp flera toalådor. Var sedan inte överdirvet noggrann när du städar toalådorna den första tiden. Alltså ta bort nerkissat strö osv men skrubba inte rent. Det hjälper om kissdoften är kvar i lådan så att säga. Det kan också hjälpa att ha annat material i toan än i resten av buren. T.ex. tidningar+halm i buren och toa-lätt i toan. Sen brukar det hjälpa mycket om toalådan står så att kaninen sitter i den när den äter hö. Antingen att lådan står under höhäcken eller att höet ligger i lådan. De flesta kaniner gillar att äta och bajsa samtidigt.

Frosstis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för svar alla :)

Jo självklart har hon ju alltid hö i buren, men har inte lagt dit det idag när jag städade. Hon är ute i hagen hela dagarna, så tro inte att jag aldrig har hö Skrattande Hon har fri tillgång till det, verkligen. Ville bara klargöra lite ;)

Angående maten så har jag stängt in skålen och matlådan i transportburen, så den kommer hon inte åt.

Hon är 4 månader, tror jag.. Så hon är ju en bebis fortfarande, några månader bara.

Och jjag kan inte ha fler lådor i buren, då blir det fullt.. Den är bara 100x50 cm så.. (hon har fri tillgång till lekstugan)

Videon är här:

minaninar
0

Hihi.. söt video!

Men det ser ut som det är en glipa vid kompostgallret o den där stora lådan.. så hon lätt skulle kunna hoppa ut och komma åt plasten o höet? Eller ser jag fel?

Frosstis
0

#7 Jag har inget kompostgaller där längre..

edit: och förresten, det är en bolåda Skrattande

minaninar
0

Nej jag menar den jättestora röda pappkartongen.. som transportburen står på. Där ser det ut som om gallret inte når ända fram till väggen o då kan kaninen lätt slinka ner och hoppa därbakom.. men jag kan ju se fel i videon. Men är det inget galler där längre så är det ju inget problem. Men var har du då hö o mat som du inte vill den ska komma åt.?

Frosstis
0

#9 Jaha haha!

Jag har stoppat matlådan (där jag har pellets i) i transportburen så hon inte kommer åt den. Höet står framme som i videon fast utan galler..

Tror du verkligen hon kommer att äta plast? Hon har inte gjort några mer hål vad jag sett :/ Hon hoppar bara upp på den och sen på spånbalen och sen upp till byrån där matlådan stod först.

minaninar
0

Hm, jag vet inte.. men hålen såg ut som om hon måste fått i sig en hel del plast också? Eller såg jag fel? Det såg iaf ut så för mig.

Frosstis
0

#11 Det var förra kaninen som gjort de mesta hålen och då låg plastbitarna på golvet, och samma sak med henne. Har sopat upp de, så jag tror inte hon fått i sig plast.. Hoppas väl på det.